Framtia Startet 16.April.2013 Link til dette innlegget Startet 16.April.2013 Sist helg gikk alarmen for manglende lading, og ladelampa begynte å lyse. Startet og stoppet motor et par ganger, samt lot motoren gå på høyt turtall en stund uten at dette endret situasjonen. Har batterimeter, og det var ingen tegn til at dynamoen ladet. Koblet derfor fra dynamoen og den ble levert verksted for sjekk. De finner ikke noe galt med denne. Jeg så heller ikke noen åpenbare skader på koblingene til denne. Så jeg vil gjerne ha noen tips om hvordan jeg kan feilsøke dette videre. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Joerg Becker Svart 16.April.2013 Link til dette innlegget Svart 16.April.2013 (redigert) Du må vel nesten fortelle først hvilken type dynamo det er, om det finnes ladestrømfordelere, brytere, og hvis så hvor den er, ..., Jørg Redigert 16.April.2013 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
baatsman Svart 16.April.2013 Link til dette innlegget Svart 16.April.2013 Det kan ikke være defekt skillediode? Jeg hadde feil på en av utgangene på den forrige båten. Ingen lading. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Framtia Svart 16.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.April.2013 Skilledioden sitter vel i dynamoen, og burde være i orden i og med at dynamoen lader fint på verkstedet?. Jörg, hadde jeg hatt god innsikt i alt dette ville jeg nok kommet et stykke på vei. Jeg tenkte nå bare å sanke noen tips som forberedelse til neste tur til båten Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Arvid_A Svart 16.April.2013 Link til dette innlegget Svart 16.April.2013 Hei! Eventuell ladefordeler (skilledioder eller skillerelè), som fordeler lading og forbruk mellom start- og forbruksbatteri, sitter nok neppe i dynamoen. Dette er en komponent som det bare er bruk for hvis du har adskilte forbruks- og startbatterier. Den sitter i så fall på plusskabelen mellom dynamoen og batteribankene. Her er forøvrig en svært god og nyttig beskrivelse av dynamo og ladesystemer: https://baatplassen.no/i/topic/17767-dynamo-og-lading-av-flere-batterier/ Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 16.April.2013 Link til dette innlegget Svart 16.April.2013 (redigert) Skillediodene sitter vanligvis et sted utenfor dynamoen, mellom dynamo og batteriene.Men det finnes selvfølgelig også andre, f.eks. eldre Valeo på Volvo Penta som har montert skilledioder bak på dynamoen.Og da er vi inne i utdelingen av spørsmålstegnene.Hvis dynamoen din går på benken, da burde den også virke på båten.Betyr at du først må sjekke om ladelampen virkelig er koblet til dynamo D+,for så å lete om alle kontakter er o.k. mellom dynamo og batteri,-> på både pluss og minus.Dynamoen må ikke prøves før ikke dette er absolutt sikker.Hvis du kjører den uten tilkobling til batterier (både på pluss og minus) da risikerer du at diodene inne i dynamoen ryker.Poenget her er jo å spørre hvorfor at den ikke rykte allerede når du ikke kunne måle spenning med battmetret ditt.Forklaring kan være at den ikke ha ladet på tross av tilkobling til batteriene, dvs. tilbake til ladelampen.Eller at den har ladet, men ikke via batterimeter, her finnes det jo fortsatt ikke noe info hvordan koblingen er hos deg.Så, lag en tegning eller noe enkelt men bra forklaring om komponentene mellom dynamo og batteri. Redigert 16.April.2013 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Framtia Svart 16.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.April.2013 (redigert) takk for tips til begge, og lenken ga mye innsikt. Da har jeg litt konkret å prøve meg på. Skal se over anlegget, og sette meg litt bedre inn i hvordan det er oppbygd ved neste besøk ombord. Redigert 16.April.2013 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Nemo Svart 16.April.2013 Link til dette innlegget Svart 16.April.2013 Ladelampen varer jo heller ikke evig, sjekk den også. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 17.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.April.2013 Hvordan kan man teste en skillediode/batteriisolator uten å ha tilkoblet dynamo som lader?. Nemo, siden både alarm går, ladelampe lyser og batterimeteret indikerer at det ikke er lading er vel dette lite trolig årsaken?. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Brigg Svart 17.April.2013 Link til dette innlegget Svart 17.April.2013 En mulighet er å koble seg forbi skilledioden slik at det er direkte kontakt mellom dynamo + og batteri +. Da kan du eliminere en eventuell feilkilde i skilledioden. Dersom du samtidig forsikrer deg at du har kontakt mellom dynamo - og batteri - bør det være trygt å prøve dynamoen uten å risikere diodebroene inne i dynamoen. Dersom D2 har samme type instrumenter og ladesystem som på D4/D6 har ikke ladelampen samme funksjon som den hadde "i gamle dager". Instrumentene er elektroniske, og det er montert en motstand bak på dynamoen for å få riktig spenning på D+. Denne motstanden sviktet hos meg, noe som resulterte i at motoren måtte opp i turtall for at ladingen skulle starte. Når ladingen først kom i gang virket alt som normalt. Men symptomene som her beskrives er annerledes, noe som tyder på at det er noe annet som er årsaken her. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
runes Svart 17.April.2013 Link til dette innlegget Svart 17.April.2013 (redigert) Du har selvfølgelig sjekket viftereima, at ikke den er blitt slakk/slitt? Jeg sleit med det samme på min d2 55 for noen år siden og da var det skilledioden som gikk, du kan se bilde + midlertidig fiks på denne siden http://syirie.wordpress.com/ (bla ltt ned) Redigert 17.April.2013 av runes (see edit history) Sitér dette innlegget Nesten nye papirkart til salgs syirie.wordpress.com Link to post
Framtia Svart 18.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2013 Takk for tips, Problemet oppsto når jeg lå i gjestehavn på Oscarsborg sist helg. Neste dag gikk alarmen, og den kommer uansett turtall. Ingen tegn til at noe ikke er i orden mhp rem, eller kabler/kontakter. Når jeg tenker meg om hadde jeg også en feilmelding på min landstrømlader, og den er vel også koblet til før skilledioden. Så jeg har en sterk følelse om at det kan være her problemet ligger. Skal nedover fredag kveld, så om dette viser seg å stemme må jeg finne et sted å kjøpe ny isolator på lørdag. Med hjemmehavn i Hurum er det kanskje nødvendig med tur til Maritim Slependen siden Seatronic ikke har lørdagåpent? Tviler på at Trebåten eller andre mindre butikker har slikt på lager. Noen som har produkter å anbefale? BEP rele kanskje?. Det er ca 75amp startbatteri, og 350 amp forbruk. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Brigg Svart 18.April.2013 Link til dette innlegget Svart 18.April.2013 Nødløsningen kan være å koble seg forbi skilledioden og direkte på forbruksbanken. Pass på at sense-ledningen (hvis du har ekstern sense) er koblet på samme banken. Startbatteriet er i bruk kun noen få sekunder hver gang motoren startes, så dette greier seg uten lading over en helg. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Framtia Svart 18.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2013 Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
baatsman Svart 18.April.2013 Link til dette innlegget Svart 18.April.2013 (redigert) Min skillediode røyk på forrige båten. Den ble byttet med en Mastervolt. LASA har skilledioder husk på at skillediode slipper strøm en vei. Den passer på lade startbatteriet først, så styrer den over til bank 2,3 osv. Redigert 18.April.2013 av baatsman (see edit history) Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Framtia Svart 19.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2013 Planen var å koble sammen kabelen fra dynamoen direkte med den som går til forbruksbatteriene. Men nå ser jeg at det er spenningsforskjell på 12V mellom disse. Er det slik at kabelen fra B+ går til jord nå dynamoen ikke er i drift? Ser at maritim har et voltsensitivt rele til ca 800 kr (140A). Frister mest å bare kjøpe et slikt i håp om at det løser problemet. Om ikke har jeg det i reserve til en senere anledning... ... Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Brigg Svart 19.April.2013 Link til dette innlegget Svart 19.April.2013 Jeg har en skillediode levert av Volvo. Når jeg måler mellom tilkoblingene på denne starter det på 12 V, men i løpet av fem sekunder går det ned mot null. Dette har vel noe med skilllediodens virkemåte å gjøre, uten at jeg kan forklare hvordan. Det burde være uproblematisk å koble sammen pluss på forbruksbanken og B+. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Framtia Svart 20.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.April.2013 (redigert) Det var skilledioden som var defekt ja. Da denne var på 70AMP og siden dynamoen som kun var på 60AMP fikk litt medfart i dag ønsker jeg å benytte anledningen til å få på en større dynamo. Har lenge savnet litt mer futt når batteriene må lades på seiltur (motoren brukes helst ikke....). Har sett litt på nettet nå, og ser at det finnes dynamoer i en rekke størrelser, noen krever doble remmer, andre belte. Hvor ca går grensen for om en rem er nok? Noen som har produkter å anbefale? Bør jeg også vurdere en PDAR?. Har 3x110 AMP AGM forbruksbank. Redigert 20.April.2013 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Bitteliten Svart 20.April.2013 Link til dette innlegget Svart 20.April.2013 Belmar med skikkelig regulator. Ta kontakt med Palli i WorldWide Yachtservice Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 20.April.2013 Link til dette innlegget Svart 20.April.2013 D2-55 leveres nå med 115 amp dynamo. Synes det er rart du har 70. Ellers lytt til erfarne, se svar 1. Denne lever jeg lenge på framtia. Ikke kjent som akkurat teknisk, men hadde samme utfordring:) Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Framtia Svart 20.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.April.2013 (redigert) Den skal du ha baatsman :-). Naboen i havna har en D1-30, og han har ogs報15amp, s堤et er veldig lite med kun 60. F岠kontakte Palli til uka, har handlet der fr med gode erfaringer. ... Redigert 20.April.2013 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Brigg Svart 21.April.2013 Link til dette innlegget Svart 21.April.2013 Vil dette si at dynamoen også er ødelagt, eller fikk du lading når du kobler forbi skilledioden? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Framtia Svart 21.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.April.2013 Gjorde en liten tabbe, så det passer bra med ny dynamo nå :-). Mulig jeg skriver om det i en annen tråd (mine verste b.......). Men ladingen funket fint før det så dioden var åpenbart problemet. ... Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
hegra Svart 21.April.2013 Link til dette innlegget Svart 21.April.2013 Har selv denne blå skilledioden fra VP. Tror jeg skal sette inn en bryter til voltmeteret, som allerede er der, slik at jeg kan sjekke ladingen til forbruk også med jevne mellomrom. Eller bare ett ekstra voltmeter med en av/på bryter til forbruk. Kan vel være greit om man har skillerele også. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.