Sogning Startet 16.April.2013 Link til dette innlegget Startet 16.April.2013 (redigert) Eg har demontert ein Mercury 60 HK 3 cyl 1986 modell som eg tenkte eg skulle hone sylindarane på, men var ikkje klar over at ein kun kjem til frå eine sida. Eg lurer derfor på om denne MÅ på verksted for å få hone langt nok inn i sylindarane, eller er det godt nok å hone slik at ein er over høgaste punktet for øvre stempelring. Eg hadde i utgangspunktet tenkt å bruke følgjande honeverktøy. http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Ovrig/Honingsverktoy-192275/, men er som nevnt usikker på om dette let seg gjere då eg trur det vil henge seg opp/gjere skade når det kjem heilt inn. Eg ventar med spenning på svar Redigert 16.April.2013 av Sogning (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 16.April.2013 Link til dette innlegget Svart 16.April.2013 Hvorfor skal du hone ?? Hvis du vil fjerne skade/riper så gjør den Biltema saken antagelig mere skade enn nytte. Ønsker du kun å fjerne glansen i sylinderene for nye ringer er det bedre å skaffe en Flex hone, må bare brukes for fjerne glansen IKKE mere . Ønsker du å rette opp sylider ( konisk eller u-rund ) ta blokk til et verksted. Hvis du prøver Biltema saken, kjør forsiktig og bruk nok/riktig olje, ta mindst mulig. Etter rengjøring må du sjekke sylinderene for slitasje/urundhet/koniskhet, kan komme tilbake med data på dette senere . Ønsker du å fjerne aluminiums rester ifra et skåret stempel.... prøv avløpsåpner ( etser bort alu rester ), evt 30% saltsyre... gammel post om emnet her ... Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Sogning Svart 16.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.April.2013 Hvorfor skal du hone ?? Hvis du vil fjerne skade/riper så gjør den Biltema saken antagelig mere skade enn nytte. Ønsker du kun å fjerne glansen i sylinderene for nye ringer er det bedre å skaffe en Flex hone, må bare brukes for fjerne glansen IKKE mere . Ønsker du å rette opp sylider ( konisk eller u-rund ) ta blokk til et verksted. Hvis du prøver Biltema saken, kjør forsiktig og bruk nok/riktig olje, ta mindst mulig. Etter rengjøring må du sjekke sylinderene for slitasje/urundhet/koniskhet, kan komme tilbake med data på dette senere . Ønsker du å fjerne aluminiums rester ifra et skåret stempel.... prøv avløpsåpner ( etser bort alu rester ), evt 30% saltsyre... gammel post om emnet her ... Arne Kjetil Takk for svar Arne Kjetil For to av sylindarane var planen kun å fjerne glansen for nye ringar , men i den tredje er det riper: Det beste er vel då å få eit verksted til å gjere det, so eg får sjekke kva det kostar og vurdere det opp mot verdien på motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.