Jump to content

Defekt kjølevannsinntakskran

Fred

Recommended Posts

Har en seilbåt som har ligget på vannet i vinter. Krana for å åpne / stenge inntaket til kjølevannet går bare rundt og rundt.

Den har fungert frem til nå, og jeg forstår ikke hva som har skjedd. Er det noen mulighet for å fikse dette på egenhånd uten å måtte ta båten på land? Veldig dyrt med to kranløft.

Sjøvannskrana står altså i stengt posisjon.. Samme hvor mye jeg skrur ene eller andre veien, så kommer det ikke vann inn. Jeg har også prøvd å blåse i røret for at det skal boble under båten, men det er helt tett. Nekter å tro at det er groe. Stakk ståltråd inn, men det virker som om krana er helt stengt. Noen mulighet for å gjøre noe her tro? Tenker bytte krana og skroggjennomføringen til høsten.

setter pris på noen tips!

Mye avhenger av om det er slusekran eller kuleventil. Du finner bilder av slike på nettet om du ikke hvet hva som er hva.

For begge typer gjelder at du må finne ut om det er hendelen/rattet som sklir på akslingen eller om selve akslingen er brukket. Er akslingen brukket må krana byttes. Er det hendel/ratt som slurer på aksling så er det rørtang/vannpumpetang som gjelder. Byttes må kranen uansett på sikt.

Å dette var god info! nå har jeg kikket på nettet, og må si at det ligner veldig mye på slusekran! Jeg mener at akslingen går rundt.. Det ser ihvertfall slik ut.. Det rare er at jeg kan skru uendelig mange ganger begge veier uten at det skjer noe.. Tidligere kunne jeg også det i stor grad, men da åpnet og lukket den seg. Kanskje jeg bør ta et bilde?

Om du slår en treplugg i gjennomføringen fra utsiden kan du skifte kran relativt uproblematisk. Med mindre gjennomføringen ryker når du skrur den løs da, det vil medføre store problemer. Det klart beste vil være å ta båten på land og skifte både ventil og gjennomføring.

Det som pleier å skje med dissse er at akslingen ruster i stykker nederst, slik at den ikke klarer å dra med seg slusen oppover. En nødløsning kan være å ta av slangen ut, presse slusen litt opp slik at akslingen får tak og så få på slangen igjen så snart den er åpen. Da kan den riktignok ikke stenges igjen, men båten kan i det minste brukes frem til du tar den på land for bytte.

Jeg for min del har ikke lukket ventilen på flere år, men jeg ville likevel ikke gått for kun slangestuss i stedet fro ventil. Om noe skulle skje bør man kunne stenge. Dette er sikkerhetsutstyr...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Hvis krana sitter nær vannlinja kan du tørrlegge gjennomføringen ved å krenge båten. Det skjer ved å gjøre fast et fall i land eller sterkt punkt på brygga. Deretter bruker du en av vinsjene ombord til å stramme fallet og på den måten krenge båten. Det høres kanskje brutalt ut men er helt uproblematisk og det var slik man kjølhalte seiskuter i tidligere tider Har du brøkdelsrygg kan du ikke bruke storseilfall men må bruke et fall som ikke går til topps. Dette fordi den øverste delen av masta er ustaget.

Jeg har opplevd dette med flere sluseventiler, og da var det rett og slett de nederste par tørnene med gjenger på spindelen som var tært bort. Et lite vipp med et skrujern under spjeldet samtidig som man skrur på rattet, så får spindelen tak igjen og ventilen lar seg åpne helt. Tar kun noen få minutter, men det kan lett bli litt vått før slangen er på plass igjen etterpå...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Og så er det den "tørre" metoden. Hvis spindelen er tæret vekk og gjennomføringen ser ok ut.

Kjøp en maken sluseventil, åpne ventilen litt skru av toppen på huset.

Skru slusa helt av og sett den på plass i ventilen, ta så toppen og monter sammen ventilen uten at du flytter på slusa,

Tren så du forstår prinsippet og greier å montere sammen uten å flytte på slusa.( med fingrene)

Slusa skal alltid være litt åpen før en trekker fast det siste 1/4 tørnet på slusehuset.

Nå kan du ta av slangen ombord for å sjekke at slusa ser fin ut og ar den ikke følger med når du forsiktig løsner slusetoppen og skrur den ut.

Så er det bare og sette inn den nye slusetoppen.

Sette på slangen åpne slusa litt og trekke fast den nye toppen.

PS. ha "mot hold" når du løsner og trekker til slusetoppen i båten.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Utrolig mange gode tips! Jeg må bare si TUSEN TAKK! til veldig stor hjelp..

Jeg tror jeg starter med å prøve med skrujernet.. Hvis det lar seg åpne så er jo problem løst frem til høsten.

Hvis det begynner å lekke i skrogoverføringen så kan man jo uansett ikke stenge den lekkasjen med krana tenker nå jeg. Og så lenge slangen er godt på med klemme og fast på impeller så burde ikke lekkasje være noe problem heller. Håper det går med den metoden. Det er en brekk på metallrøret før man kommer til der med skrujernet, men håper likevel det skal gå med et slags verktøy..

Problem løst!

Det fungerte å bøye til et flatt skrujern så man fikk det inn forbi rørbøyen, også til selve sluseventilen.. Jeg vet ikke hva jeg gjorde, men jeg skrudde hjulet mot klokka og vippet inni der.. Jo mer jeg skrudde etterhvert jo mer vann fosset inn. Satt raskt på kjølevannsslangen og klemma når jeg syns det var godt med vanntrykk inn. Startet opp, og motoren fikk kjøling. Satser på at dette skal være greit frem til høsten da jeg skal bytte til en slik vippekran og skifte skroggjennomføringen. Hvis jeg blir for paranoid kan jeg vel felle inn ei stoppekran på slangen eventuelt. Vet ikke om behovet er der, siden det har gått bra i alle år uten noen form for alvorlig lekkasje. :)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...