Jump to content

vann i kjølen

jensemann2

Recommended Posts

Jeg har pleid å tørke helt ut av lensebrønnen med en klut. Lensebrønnen er adskilt fra motorrommet med et vanntett skott, så evt hylselekkasje vil ikke komme frem til lensepumpa. Etter en uke omtrent, er det 3-4 liter vann i lensebrønnen igjen. Dette smaker en anelse salt, så jeg lurer fælt på hvor dette vannet kommer inn i båten. Det må jo komme inn forfra, men dette er en glassfiberbåt, og det skulle ikke komme inn salt vann. Det er jo ikke noe stort problem, men man lurer alltids. Har sjekket gjennomføringen til spylevann til toalettet, og den er tett, pluss at den alltid er stengt. Båten ligger i ro i havn. Noen synspunkter? Båten har vært på land, og det finnes ingen tegn til sår i bunnen. Hel og finn bunnsmøring....

Og du har ingen dreggkasse foran i baugen med drenering (av ulike årsaker) ned i kjølen ?

Det at vannet smaker salt, kan være fra tidligere inntrenging av vann, salt holder seg ganske konstant...

Hvordan er det med tilførsel til kraner, er de tette ??

Er du sikker på at det er helt potte tett mellom motor-rommet og skottet foran? Der pleier vel å være et bitte lite hull nederst, og at skottet foran kanskje ligger litt lavere i forhold til motor-rommet?

Og du har ingen dreggkasse foran i baugen med drenering (av ulike årsaker) ned i kjølen ?

Det at vannet smaker salt, kan være fra tidligere inntrenging av vann, salt holder seg ganske konstant...

Hvordan er det med tilførsel til kraner, er de tette ??

Er du sikker på at det er helt potte tett mellom motor-rommet og skottet foran? Der pleier vel å være et bitte lite hull nederst, og at skottet foran kanskje ligger litt lavere i forhold til motor-rommet?

<{POST_SNAPBACK}>

Skottet mellom motorrom og lensebrønn er helt tett ja. Jeg har en kjettingkasse i baugen, men den er ikke brukt på lenge. Vannet dukker opp igjen og igjen uke etter uke...

Men det er ikke veldig salt. Når jeg har vært ute med båten og fått litt oversprøyt er det ganske salt. Men når jeg har ligget stille i ukevis er det ikke mye salt i, men såpass at jeg smaker saltet. Kan det være kondens som renner ned fra skrogsidene? Jeg bor jo i båten, så det blir en del kondens. Har en fuktighetsmåler i salongen, men den viser langt under normalen: 28%.

Likevel er det jo fuktig inntil skrogsidene bak paneler ol.

Jeg synes 3-4 liter per uke er nødt til å være for mye i forhold til kun kondens.

Da ville jeg sjekket alle kraner, tilførselslanger etc.

Er alle pakninger på wc tette, slik jeg forstår sjekket du kun inntaket ?

Det at du bor i båten, burde vel tilsi at kondens blir litt mindre, enn om du ikke hadde bodd i den. Dette skyldes at du skaper bevegelser hele tiden, masse forflyttes, samt at du da har en behagelig temperatur innvendig som eliminerer mye av doggen.

Legg noe over dreggkasse i tilfelle denne ikke er tett, og drenering går ned i kjøl. Samt sjekk alle kraner etc som nevnt ovenfor.

Kjetting-nedføringen er tapet over med plastpose, samt at jeg aldri bruker toalettet ombord.

Det virker som vannet kommer forfra, men hvor er vanskelig å si. Rart at det er såpass mye ferskvann i det. Det kan selvfølgelig være regnvann som kommer inn ett eller annet lurt sted, men jeg har ingen lekkasjer i dekk, bortsett fra en liten en i travers-skinnen på stb.side når det virkelig pøser ned. Bør vel egentlig gå skikkelig over bunnen innvendig, men det er en helvetes jobb, ut med vegg-til vegg teppe, lister, ut med bordet, og hele dørkplaten, som er i ett stykke..... huff..

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...