Lucky Silver Startet 17.April.2013 Link til dette innlegget Startet 17.April.2013 Hei, At jeg skal bruke monell-nagler for å feste utstyr på masten har jeg fått med meg, men trengs det i tillegg noe mellom masten og utstyret? Isåfall, hva bruker dere? Det jeg skal montere er et ekstra mastetrinn like over bommen, samt en fall-leder i toppen, begge er laget av rustfritt stål. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 17.April.2013 Link til dette innlegget Svart 17.April.2013 Det går på anode/katodeforhold og tid/miljø. En eller annen isolering kan ha noe for seg. Om du kjører lenger tidshorisont enn la oss si 30 år i tropiske farvann. Hulda bor i Norge og gir egentlig blaffen. Etter 10 år har jeg ikke sett antydning til degenerering av masten, selv om den står banket i et stålskrog med stående rigg av syrefast stål. På en plastbåt blir alt slikt meget bedre. Sitér dette innlegget Link to post
Lucky Silver Svart 17.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.April.2013 Sjefen min går nok neppe med på 30 års betalt seilbåtferie i tropene, så da dropper jeg isoleringen. Takk for svar! Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 17.April.2013 Link til dette innlegget Svart 17.April.2013 (redigert) Jeg monterte mastetrinn ifjor, kjøpte dem på seasea. Det er slike som klappes inn til masta når de ikke er i bruk, på de fulgte det med plast/nylon skiver som sal sitte mellom fottrinnet og masta. http://seasea.no/Segling/Riggdetaljer/MASTSTEG_RF Veldig fornøyd med dem, tar liten plass og ikke i veien for fall og klaprer heller når de er innslått. Redigert 17.April.2013 av Bøljan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 17.April.2013 Link til dette innlegget Svart 17.April.2013 Duralac Jointing CompoundJeg har ikke noe link for deg, men det finner du trolig i alle større båtbutikker. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
runes Svart 17.April.2013 Link til dette innlegget Svart 17.April.2013 Det er en pasta du kan smøre på, mener at Selden selger en slik tube Sitér dette innlegget Nesten nye papirkart til salgs syirie.wordpress.com Link to post
Hulda Svart 17.April.2013 Link til dette innlegget Svart 17.April.2013 Pastaen kan jeg ha sympati for. Jeg har langt mindre tro på nylonskiver, da må de i så fall være komplette isolasjonssett- som også må isolere sin egen tilstedeværelse fra masten. Og det er dette siste som er problemet, slik jeg ser det. Mottoet må være: 'Til slutt går all ting i stykker'. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 17.April.2013 Link til dette innlegget Svart 17.April.2013 (redigert) Ja, Duralac virker, kan jeg bekrefte.Men en som kjøper det kan trygd kjøpe en liten tube så sant den finnes.Man trenger bare litt og det værer "evig". Jørg Redigert 17.April.2013 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
trulsant Svart 18.April.2013 Link til dette innlegget Svart 18.April.2013 På fly brukes mye silikon eller liknende for å hindre at det trenger inn vann mellom de forskjellige metallene. Det er vannet som blir liggende mellom metallene som over tid sørger for korrosjon. Silikon kan være enfordel fremfor tec7 etc, lettere å fjerne. TA Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 18.April.2013 Link til dette innlegget Svart 18.April.2013 Silicon bruker etter det jeg vet syre for å herde. Denne syren felles ut og gir utmerket elektrolytt. Da blir metallet enkelt å fjerne. Sitér dette innlegget Link to post
trulsant Svart 18.April.2013 Link til dette innlegget Svart 18.April.2013 Ja får bruke PR1750 da, en 2-komp sak som ikke blir syre som vaskes bort av vann. TA Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.