MR Swe Startet 17.April.2013 Link til dette innlegget Startet 17.April.2013 (redigert) driver og sage ut et nytt vaskebord i trefiner.. har slipet det med våtsandpapir 600 + 1200 og yten blir helt glatt. Men så tog jeg en fuktig kjøkkenhånkle før at ta bort støvet.. Når den har tørket så kjenner jeg at trefinern har reist seg litt og yten er ikke like glatt...Hjelp takk Redigert 17.April.2013 av MR Swe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Vinke Lanke Svart 17.April.2013 Link til dette innlegget Svart 17.April.2013 Slip en gang til forsiktig med fint sandpapir og tørk på nytt med en klut som nesten er tørr så bør problemet være løst. Sitér dette innlegget Link to post
Viksund Bravo Svart 17.April.2013 Link til dette innlegget Svart 17.April.2013 Det er helt vanlig at fibre reiser seg når det tiløres vann. Da er det bare å pusse igjen :-) Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
MR Swe Svart 17.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.April.2013 takk---etter 3 omganger med puss og tørk vart det bra..nå er den beiset..må vel nok pusse litt etter det ført den blir oljad.. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 17.April.2013 Link til dette innlegget Svart 17.April.2013 Å tørke over noen ganger med fuktig fille og pusse lett mellom kalles vannbeising. Ved planlagt overflatebehandling av tre bør dette alltid gjøres noen ganger før beising, oljing og/eller lakkering, for best resultat Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 17.April.2013 Link til dette innlegget Svart 17.April.2013 (redigert) Vil trefibrene også reise litt når platen blir påført olje? Og i tilfelle ja, må man slipe litt igjen og så påføre flere lag med olje? Olje må vel påføres vått i vått? Skal man også slipe en spesiell vei, med eller mot veden? Redigert 17.April.2013 av Wiking26AC (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 17.April.2013 Link til dette innlegget Svart 17.April.2013 Fibrene vil ikke reise seg ved oljing om man har vannbeiset og pusset lett først. Så da er det bare å olje vått i vått. Ved pussing etter vannbeising er det et poeng å pusse lett, hvis man pusser for hardt kommer det bare nye fibre som vil reise seg. Poenget er å brekke og slipe toppene av de fibrene som allerede har kommet ved den første pussingen, derfor vannbeisingen for å få fram disse fibrene. Fibrene legger seg om man pusser hardt, vannet får dem til å reise seg. Det beste er å slipe på langs av årringene, da unngås synlige pussestriper. Sitér dette innlegget Link to post
MR Swe Svart 21.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.April.2013 får det ikke til. bruker herdins oljebeis " 902 maghogny" på teakfiner før få bedre farge... etter den var tørr såg den kjempe fin ut... La då på owatrol edelolja som mange skryter om her på forumet. Men etter den har torker så er den massa små bobbler og der ser ikke bra ut.. Gjør jeg noe feil? Kansje ikke oljebeis og edelolje passer bra ihop? er det trefinerplatern som er dålig kvalite??? Sitér dette innlegget Link to post
POL Svart 21.April.2013 Link til dette innlegget Svart 21.April.2013 Dersom du rører for hardt i oljen, rører du inn luftbobler.Lakkerer du umiddelbart,før luftboblene er borte, "drar" du disse med deg til det du lakkerer. Kan være en årsak. Viktig med helt ren pensel og hyppig vask av denne, ellers blir du plaget med støvkorn på den lakkerte flaten. Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 21.April.2013 Link til dette innlegget Svart 21.April.2013 Viktig! Ha på svært tynne lag! Smør på med pensel og tørk av overskytende olje. Ikke puss med noe som helst helt til du ser at alt treverk er mettet med olje. Når overflaten har tørket pusser du lett over med 400 papir, tynne tynne lag! Når du har fått bygget nok på med olje vil du til slutt ha kommet over busten. Det er veldig veldig viktig å ikke smøre på for tykke lag om gangen, selv om du skal smøre vått i vått. Du kan pusse så mye du vil på treverk, bust får du uansett, busten må bygges over med olje eller lakk. Men jeg kan ikke understreke nok hvor viktig det er med tynne lag! Pass også på at luft har fått tid til å gå ut av boksen etter at du har rørt. Selv bruker jeg helst svamp eller lofri fille ved denne typen arbeid. Sent from my GT-P5100 using Tapatalk 2 Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
MR Swe Svart 21.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.April.2013 kansje svamp er tingen.....har kanpt rørt i oljen så kan ikke vart luft i den.. Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 21.April.2013 Link til dette innlegget Svart 21.April.2013 Du må røre godt slik at virkestoffene blandes. Tørrstoffene som danner overflaten og fyller porene synker til bunns hvis du ikke gjør det. Sent from my GT-P5100 using Tapatalk 2 Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
ValiumII Svart 22.April.2013 Link til dette innlegget Svart 22.April.2013 Bruker du oljebeis, eller den som heter Herdins Lakkbeis ?? Sistnevnte inneholder litt rødsprit, og kan reagere kjemisk med andre oljer/lakker. Sitér dette innlegget Link to post
MR Swe Svart 23.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.April.2013 herdins oljebeis....innehold Pigmenterte oljer og alifatisk whitespirit Sitér dette innlegget Link to post
MR Swe Svart 23.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.April.2013 ok erikda.. men ikke så mye så det blir lyftbobbler ...? Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 23.April.2013 Link til dette innlegget Svart 23.April.2013 Bruk en bred rørepinne og før denne konstant mot bunnen av boksen. La det stå stille i ti minutter før du behandler. Fiberreisning får du uansett om du bruker olje eller vann. Du merker det bare bedre med vann fordi det blir helt borte. Ved oljing ligger det noe igjen (tørrstoffer). Du har fylt opp litt. Ikke puss mellom hver gang. Ha på tynne tynne lag med olje og tørk av overflødig olje, så har du på på nytt. Når du har gjort dette mange nok ganger har du bygd opp tørrstoffer over fibrene. Her er noe jeg postet i et annet innlegg: All overflatebehandling har to funksjoner, 1. å beskytte mot slitasje fra solas UV-stråler 2. Å hindre vann i trenge inn i treet. Sola er høvlet trelas sin aller største fiende. I naturen har barken den funksjonen vi vil at lakken skal erstatte. Lignin som er det stoffet alle celler er fylt med og som er cellenes "lim" tørker ut i høvlet trelast og for å bevare overflaten må dette behandles. Den oljen som har den beste egenskapen til å fortrenge vann og bevare cellenes struktur er kaldpresset linolje. Alle andre oljeprodukter er en etterligning av dette. Når man behandler treverk vil ingenting trenge lenger inn enn 3-5 mm. cellene lenger inn i veden tørker ut til et gitt nivå og stabiliserer seg der.Så det vi gjør når vi først behandler med olje er å etterfylle cellene så godt det lar seg gjøre. Alle produkter blandet med tynner/White spirit er blandet for å hjelpe oljen med å trenge inn i gjennom celleveggene. Når den jobben er gjort (og alt for mange ganger før) fordamper tynner og white spirit. Det er tørrstoffene i produktene som blir igjen og skal gjøre jobben. Lakk har en funksjon i å beskytte overflaten og trenger ikke inn. Det som kan av olje trenger inn, tørrstoffene (harpiks eller kunstig fremstile harpiksetterligninger) blir igjen på overflaten og gir matt eller blank overflate og tynner som hjelper til med å gjøre det hele flytende fordamper. Når det gjelder bøk (og andre tresorter også) vil jeg på det sterkeste anbefale å bruke en soppdreper først, før man både oljer og lakkerer. Etter at man har behandlet treverket med olje eller lakk har vi nemlig gitt treoverflaten en skikkelig dose middag for svertesopp. Denne sees som svarte prikker og skader ikke treverket. Den spiser olja og er ikke pen å se på (må ikke forveksles med muggsopptyper). Det er veldig viktig med bøk at den ikke er fuktig med vann når denne behandles. Spesielt hva lakk angår. Lakk lukker treets overflate slik at det ikke puster. Olje lar treet puste slik at vann fordamper. Ut over det er det egentlig bare å velge den alkken du synes er best å jobbe med og som du synes gir den beste glansen! Lykke til! PS! Pris og kvalitet henger gjerne sammen. Harpiksproduktene og oljetypene som brukes i de forskjellige lakkene kan variere i kvalitet. Det beste har ofte en grad av kaldpresset linolje i seg. Når alt kommer til alt er det kaldpresset linolje som er originalen. Den er også verst å jobbe med...... PS! Husk at soppdreper er veldig giftig. Sørg for god lufting. Bruk maske" I vår norske skog har cellene større hulrom enn edeltre som ebony, mahogny og teak. Edeltre sluker mindre olje enn våre norske tresorter (utrolig mye tettere cellestruktur, derav vekt) så her må det benyttes langt tynnere strøk enn på vår furu, gran og bøk for å nevne noen. Eika minner litt mer om edeltre i celleoppbyggingen. Eika inneholder i tillegg et stoff som gjør at det bryter ned metall og dreper det meste av bakterier. Egner seg meget godt som skjærefjøl blant annet........ Så trebåter bygd på eikespant må på ett eller annet tidspunkt klinkes om..... Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.