Jump to content

Kjøpe bryggeplass i Arendal? Hva er normal pris?

HulkHaugen

Recommended Posts

Lurer på å kjøpe meg en bryggeplass i gåavstand fra huset mitt, virker veldig kjekt. For de som er lokalkjent så er det ved Biestø båthavn i Arendal. Prisen sies å være 50.000/meter. Leie koster 5-6000 i året. I dag så har jeg en Hanto 24, den er vel ca 2,6m bred, men vil jo gjerne være litt fleksibel mtp fremtiden. Men når en bryggeplass er f.eks. 3,5 meter bred, da er vel det i praksis litt mindre pga "vangene" mellom plassene? Isåfall blir 3 meter minimalt.

Og med tanke på lån, finnes det noen sikkerhet i slikt, må vel kunne ansees som en god investering? Og ikke minst, er 50.000/meter en normal pris?

Mvh Børre

Du kan lese litt om pant i bryggeplass her: http://nmdrift.no/marinautvikling/

I Husøysundet ved Tønsberg ligger prisene på ca 50.000,- pr. breddemeter

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Det er nok ikke mye sikkerhet vil jeg tro. Slik det ser ut nå er det jo ledige plasser i flere båthavner i Arendal. Dermed vil privatplasser falle i pris. Etter min mening. Jeg synes og prisen var høy. Men jeg ligger jo komunalt. Men om du har 3 m båtplass blir jo det 150 k.. da ligger jeg i mange år på min komunale.. ;-)

Endelig ble det Bobåt

Guest Avmønstret#

Mange ledige plasser er relativt nytt, tror nok at prisene skal enda et stykke ned. Men det vil vel kunne variere en del lokalt selvsagt. Ville hatt en pris som var vesentlig redusert i forhold til topp før jeg investerte.

Fordelen er vel nå at man kan få kjøpt der det før var klin umulig å få kjøpt.

I havna jeg ligger betalte jeg 60' per breddemeter. For din del, får du båtplass nærme huset ditt kan det være verdt det. Ja, en billigere båtplass et stykke fra er billigere, men kommer du til å være like mye i båten da? Jo nærmere huset båtplassen er jo lettere er det å ta turen, både bare sitte i båten og kikke, styre på med diverse og ikke minst komme seg ut på fjorden. Det er i alle fall min erfaring. Ser at de som har båt i havna som bor et stykke fra er langt sjeldnere i båten enn de som bor nærme. Båt er dyrt, og da kan man sannelig også ha den såpass nærme at man får brukt den litt :wink:

Med tanke på eventuelt videresalg av huset kan også en båtplass nærme være gunstig. Hus med nær båtplass er langt mer attraktive enn hus uten. Et eksempel: noen bekjente solgte et hus i Mandal for noen år siden. Et tilsvarende hus med lignende utsikt, stand og samme tomteareal uten båtplass gikk mye lavere og det gikk flere uker lengre tid før det ble solgt. I tillegg var det flere som kom på visning hos de jeg kjenner, der var det kø. Samtlige var svært interessert i å se båtplassen i tillegg til huset. En enkeltstående hendelse, men i framtidens marked vil jeg tro slike ting som skiller seg ut kan være avgjørende for en god handel.

• 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...