Tor Eirik Startet 17.April.2013 Link til dette innlegget Startet 17.April.2013 Sliter med å få tak i en slik "rettholt" som dette... Noen som har peiling på hva de kalles på norsk og hvor de selger dette? På engelsk er det kalt Machinist's Straightedge http://www.workshopheaven.com/tools/Bowers_Metrology_465_Straight_Edge_500mmx40mmx8mm.html Sitér dette innlegget Link to post
Tor Eirik Svart 17.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.April.2013 Mål på det jeg vil ha er ca. 100 x 20 x 5 mm Perfekt å sjekke flenser med etc. (Har et fra før, men det er så slitt...) Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 17.April.2013 Link til dette innlegget Svart 17.April.2013 Hvordan sliter du ut et rettholdt? Sitér dette innlegget Link to post
Link Svart 17.April.2013 Link til dette innlegget Svart 17.April.2013 Kan det der være det man kaller en "passbrikke"? Sitér dette innlegget Tidligere GABBA 2 Link to post
All In Svart 18.April.2013 Link til dette innlegget Svart 18.April.2013 Jeg har en på tre meter, og jeg kaller det rettholdt som du skriver. Sent from my iPad using Tapatalk HD Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 18.April.2013 Link til dette innlegget Svart 18.April.2013 Biltema og jula har rettholter som linken din. Men med de måla du oppgir er du nede på "siklins' n" nivå. Som nevnte foretninger også har. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Folk I Båt Svart 18.April.2013 Link til dette innlegget Svart 18.April.2013 (redigert) Rettholdt ett ord. Maskinlinjal er et annet. Om du gakker hen til din nærmeste maskinforretning tilsluttet Toolskjeden eller ProffPartner, for deretter å be om Luna varenummer 2507-1507 har du en DIN 874 til omtrent samme pris som den du linka til. Men om det er til sjekk av flenser og denslags er det totalt overkill. Da klarer du deg (og vel så det) med en helt vanlig stållinjal som du kjøper hvorsomhelst for en femtilapp. Redigert 18.April.2013 av Folk I Båt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 18.April.2013 Link til dette innlegget Svart 18.April.2013 Eg har kassert eit par nye stållinjaler frå Biltema pga skeivhet. Eg gikk over til aluminium frå BT http://biltema.no/no/Verktoy/Maleverktoy/Vinkelhake/Aluminiumlinjal-1-m-20706/ Tåler nok mindre en stål, men så er det sjelden den brukes. Uslitt kan den neppe bli Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Gespen Svart 18.April.2013 Link til dette innlegget Svart 18.April.2013 Rettholdt er det, som du skriver selv. Og den kan bli utslitt hvis du ikke lagrer den skikkelig har opplevd det selv hehe. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 18.April.2013 Link til dette innlegget Svart 18.April.2013 (redigert) Mål på det jeg vil ha er ca. 100 x 20 x 5 mm Disse måla er vi nede på en1/4 is-skrape eller denne som må kappes i tre deler http://www.jula.no/stallinjal-150078 http://www.jula.no/sikling-129033 Redigert 18.April.2013 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Woody Svart 18.April.2013 Link til dette innlegget Svart 18.April.2013 Ser at det er Bowers som lager den, og de lager måleverktøy så dette er nok en paralellkloss. Brukes f. eks. for å line opp deler som skal maskineres i fresemaskin. Legges eller settes på kant under arbeidsstykket. Er veldig nøyaktig laget derfor prisen. Kjøp en enkel maskinlinial hos AEO eller Tools i stedet. Sitér dette innlegget "It's difficult to build an ugly wooden boat." Link to post
Tor Eirik Svart 18.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2013 Verken stållinjal eller sikling er det jeg er ute etter.. Tror Woody er nærmest på det jeg har... mulig det er rimelig dyrt, men jeg fikk det jeg har nå gjennom gamlejobben.Bruksområdet kan nok stemme. Har vært genialt å ha. Ikke så mye som en liten ujevnhet sniker seg unna denne klossen. Den jeg har er 12 år gammel, så prisen spiller ingen rolle. Noe peiling på hvor jeg finner en slik? Sitér dette innlegget Link to post
Link Svart 18.April.2013 Link til dette innlegget Svart 18.April.2013 Tools eller Profpartner har kansje dette, eller verktøymakere som Seco eller Sandvik. Sitér dette innlegget Tidligere GABBA 2 Link to post
Jon48 Svart 18.April.2013 Link til dette innlegget Svart 18.April.2013 Dette er nok de man kaller pass bit / pass brikke brukes ved maskinering , fresing etc. kan kjøpes hos tools / luna etc.Selges ofte i sett. Sitér dette innlegget Link to post
Woody Svart 19.April.2013 Link til dette innlegget Svart 19.April.2013 Hvis det er en slik Bowers sak du skal ha er det HTS Verktøy som selger disse. Snakk med Jan-Henry Hvaale, eller Edvin Guddal. Sitér dette innlegget "It's difficult to build an ugly wooden boat." Link to post
Folk I Båt Svart 19.April.2013 Link til dette innlegget Svart 19.April.2013 Paralellkloss til oppretting av flenser o.l.? Fint skal det være.... Sitér dette innlegget Link to post
Tor Eirik Svart 19.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2013 Har du først prøvd det vil du ikke ha noe annet =) Vet ikke hvem som kom på ideen, men det var flittig brukt på Rolls-Royce ivertfall :) Trenger ikke å være Bowers. Men det må være i hardmetall og være skarpt og fint :) Tror du Tess kan ha dette? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 19.April.2013 Link til dette innlegget Svart 19.April.2013 (redigert) Hei, den du har bilde av er ikke i hardtmetall, den er herdet og slipt. Mye dialekt i dette landet men brorparten av verktøymakere og maskinarbeidere omtaler denne som paralellkloss. I bladet "Maskinregisteret" har jeg sett flere som har annonsert sett for rundt 1000+m. Ett slikt sett er et must for alle som har fresemaskin eller bormaskin med koordinatbord Redigert 19.April.2013 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MT. Svart 20.April.2013 Link til dette innlegget Svart 20.April.2013 Parallellkloss er for oppspenning. Rettholdt er for visuell kontroll av retthet og planhet. Denne skal du ikke bruke til å spenne opp, da oppspenningskreftene kan deformere den. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
Roger jo Svart 20.April.2013 Link til dette innlegget Svart 20.April.2013 Tror du Tess kan ha dette? I 2011 katalogen har de noe som heter " Passbiter VOGEL" vare nr. VH351012 og 13 i treeske. Herdet spesialstål slipt og polert. finner den ikke på nett, men mange treff på " VOGEL" http://www.industrinett.no/wsp/tess/frontend.cgi?template=searchresult&lines=15&facet=1&id=1〈=no&namenumber=vogel&articleid=10944 Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.