Jump to content

Dynamo som lader FOR mye!


Walter_S

Recommended Posts

For 4 dager siden monterte jeg ny 75 A dynamo på Sabben min. Se også: Sabb 10hk - Hjelp til montering av dynamo

 

Har bare ett batteri (start) på 65 A. De første dagene ladet dynamo'en "etter boka" - opptil 14,40 av og til 14,41 Volt og batteriet er selvfølgelig fullt hele tiden. Forbruket er egentlig lik null, bortsett fra en skarve lensepumpe og selve start til motoren.

 

Idag har jeg målt (direkte på polene) batteriet flere ganger og sett at ladespenningen til tider går opp til 14,58 og av og til blinker til 14,60 !!! :eek: Etterpå går den ned til 13,80 og 14,40 igjen.

 

Er ikke 14,58 i ladespenning litt VEL høyt? Hvor lenge vil dette batteriet holde? Merkelig, alle klager over at de har for dårlig lading - jeg får for mye!

 

Synspunkter?

:confused:

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post

Cool ned, Hulda lader 14,7. Bare pass på at du har vann på batteriet. Vi hadde en nå avdød ladeguru på Nesodden. Han var og holdt foredrag om lading på seilforeningen. Batteriet i bilen hans, som var toppladet hele tiden, passet og stelt, var mer en 20 pr gammelt. Batteriet ditt vil trolig overleve meg, jeg er ikke fylt 60 enda. Regner med at du har et vanlig blybatteri.

Link to post

Tror ikke jeg ville vært bekymret for dette. Etter det jeg har forstått så er 14,4 til 14,7 helt topp. Dessuten så er det skjelden at et billig multimeter viser helt korrekt, så kanskje det stemmer uansett?

Det eneste du risikerer er vel at fordampingen fra batteriet øker bittelitt. Men dette er jo lett å følge med på. Jeg vil våge å påstå at dette batteriet kommer til å vare svært lenge, da det på grunn av lite forbruk og god lading alltid er fulladet!! :wink:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Er ikke 14,58 i ladespenning litt VEL høyt?

<{POST_SNAPBACK}>

Slettes ikke, den er perfekt eller egentlig litt for lav! Se på bildet under fra en Ladac publikasjon.

Dess kaldere det er, dess høyere ladespenning skal det være. Ved 0 grader skal du opp i hele14,8 volt.

Gratulerer forresten med fremgangen på kurset om strøm i båt her på forumet! :wink::wink:

 

Bilde

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

  Vi hadde en nå avdød ladeguru på Nesodden. Han var og holdt foredrag om lading på seilforeningen. Batteriet i bilen hans, som var toppladet hele tiden, passet og stelt, var mer en 20 pr gammelt.

<{POST_SNAPBACK}>

:yesnod::yesnod: Var forøvrig en god venn av ham (Per Smith) MYE kunnskap der ja!!

 

Ellers er jeg helt enig med Lars H; Ladespenningen din er ikke for høy ved vintertemp.!!

 

(Salige Per laget en ekstern regulator med en liten bryter på: Den gav 14,4 volt om sommeren og 15,2 volt om vinteren; Har et par eksemplarer liggende (nye))

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post

Inte för att jag vill vara värst men min generator laddar upp till 14,93 Volt på batteriet, läs dagens erfarenheter nedan:

 

Startade motorn och hade förberett en kabel från pluspolen på startbatteriet till stift 2. Drog igång motorn och kopplade in den förberedda kabeln. Mätte spänningen på batteri plus ( 14,83 ) och på B+ ( 14,93 ) .Körde sedan motorn i 2 timmar och mätte kontinuerligt resultaten. Det visade sig att spännings skillnaden minskade över tiden och efter ca 1,5 h mätte jag 14,93 på batteriplus och 14,97 på B+. Sedan höll dessa siffror sig exakt lika mellan 1,5 och 2 h. När jag tog av kabeln till batteriplus blev det ingen skillnad på motorturtalet = generatorn fick ej jobba = fulladdat batteri.

 

Satte på kabeln igen och kopplade dessutom in reläet till förbrukningsbanken. När jag gjorde det sänktes varvtalet på motorn direkt =generatorn fick arbeta. Då jag kopplade in den halvfulla förbrukningsbanken via reläet sjönk spänningen till 14,64 på batteriplus och steg sedan sakta med tiden till 14, 77 då jag var tvungen att avbryta experimentet p.g.a tidsbrist. Man kan dock anta att resultatet hade varit att spänningen gått upp till 14,93 för att sedan stoppa där.

 

Detta säger mig att regulatorn fungerar men är satt till 15,0 volt eller däromkring. Är isåfall tvungen att byta regulator till en 14,4 voltare. Satte på Ctek batteriladdaren som visade att startbatteriet var fullt efter motorkörningen.

 

Har en Amerikansk generator, Delco Remy och där finns inga D+ DF e.t.c utan 1 & 2. Kolla bilden:

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/2/2705/Generator1__1_.jpg

Link to post

Jeg hadde lignende problemstilling i fjor, men fant ut at problemet skyldtes dårlig kabling til regulator.

Regulatoren trodde den ladet lavere enn den faktisk gjorde.

Mitt voltmeter viste lading på 17-18 V !! Etter å ha rengjort kabelsko osv. var alt ok.

 

Tror dette er skrevet om i en tidligere tråd her på forumet.

 

Anabelle :flag:

MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin  - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no

Link to post

Jeg hadde lignende problemstilling i fjor, men fant ut at problemet skyldtes dårlig kabling til regulator.

Regulatoren trodde den ladet lavere enn den faktisk gjorde.

Mitt voltmeter viste lading på 17-18 V !! Etter å ha rengjort kabelsko osv. var alt ok.

 

Tror dette er skrevet om i en tidligere tråd her på forumet.

 

Anabelle :flag:

<{POST_SNAPBACK}>

"Anabelle"

 

Tack för tipset men tror tyvärr inte det är så enkelt för min del eftersom jag har bytat alla kablar samt kabelskor ett par ggr samt lämnat in dynamon på test utan att de hittat något fel. Tror nog att de osm testade den är oseriösa och skall därför lämna in den ikväll till ett annat företag.

 

Tack / Dan

Link to post

Hm, jeg undres om ikke vi er kommet til bolken i elektrokurset som omtaler målenøyaktighet.

 

Min Fluke 77 hadde 0.3% DC måleoppløsning når den var ny.

Såvidt jeg husker garanterer Fluke kalibreringen i ett år fra leveranse.

La oss si at den nå er 0.5%.

Det vil si at en målt spenning på 14V kan være både 13.97V og 14.04V.

 

Clasern sin største har en nøyaktighet på +/- 0.8%.

Det er altså en feilmargin her på 0.11V.

 

Biltema oppgir ikke, men jeg har også et DMM helt likt Biltemas som heter Otto og som er laget i Kina.

Jeg ga tilsvarende NOK 150 for den, men det ville ikke ramle meg inn å stole på den innefor en prosent.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...