Jump to content

Ladac 1204, kan den brukes til agm batterier?

MR Swe

Recommended Posts

På Ladacen kan du stille inn ladespenningen, så den burde fungere bra også på AGM. Cluet er å ha samma type batterier i bankene i fall du har flere batteribanker. Du finner (i flg manual) skruen for å stille spenningen under en "lapp" bakpå Ladacen. Trenger du bruksanvisningen?

Redigert av evenR4u (see edit history)

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Det går litt galt vei her.

Rekkefølgen må da i grunn heller være ca. den:

- Hvilken type batterier snakker jeg om, nøyaktig slik at man kan se på databladet. (bensinmotorer får også forskjellige drivstoffer)
- På databladet leses både hvordan batteriet skal behandles og hvilken situasjon det gjelder. (Temperaturer, spenninger, strøm, resulterende ladetid, vedlikeholdspenninger)

- Så må man vite hvor mye kapasitet man trenger for det man ønsker å gjøre med batteriene.
- Så undersøker man hvordan man bruker lade-kildene vanligvis, det gjelder dynamo og lading med landstrøm så sant den er regelmessig tilgjengelig.

- Først nå kan man se på dynamoen for å sjekke om både dynamoeffekt, spenninger og ikke minst gangtid rekker for å gjøre noe nyttig med den.
- Og deretter kan man bestemme om en ekstern regulator kan hjelpe i det hele tatt og hvilken type regulator en kan velge for at den blir nyttig.

Dette angår ikke bare spenninger og strøm men også om en ekstern regulator kan håndtere en dynamo på trygd måte.
Ladac sin 1204 kan dessverre ikke garantere dette.siden den bare presser, men ikke tar være på dynamoens temperatur.
Og dette blir avgjørende jo større batteribanken blir/jo mer dynamoen skal etterlades og i tillegg forsynes parallelt.

Sorry, men spenninger er ikke alt.

Ang. spørsmålet om Ladac 1204 og Pro Split har ikke det ene noe å gjøre med den andre men installeres hver separat.
- Ladac 1204 kan brukes for å lade alle vanlige batterier (inkl. AGM), men bare mht. ladeslutt-spenningen siden den jo kan justeres.
- Pro Split er som alle andre strøm-splittere en enhet som er passiv mht spenninger, dvs. den regulerer ikke men den fordeler.

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Ja.

Strømmen (A) går ned når batterier ikke klarer å svelge mer.

Spenningen (V) økes til innstilt setpoint og holdes der uten forandring sålenge motoren går.

Dynamoen blir grillet (°C) så lenge dynamoen produserer mye strøm.

Jørg

=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Det stemmer det, slik opererer de fleste regulatorer for dynamoer enten de er innebygget eller eksterne. Det finnes de som går over på vedlikeholdslading når batteriet er "fullt", bl.a. har Sterling en slik regulator. At "Dynamoen blir grillet (°C) så lenge dynamoen produserer mye strøm" Som Jørg sier, har i hvert fall ikke jeg hatt noe problemer med. Min 70A Valeo dynamo med Ladac regulator er like frisk etter sikkert 15 år nå, selv om den lader med 68-69A på det meste.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

jeg har brent opp 2 stk ladac og 2 stk dynamoer! Dette fordi batteribanken var for stor til hva dynamoen klarte å lade opp. Følgende skjer:Ladac gir dynamoen beskjed om å levere strøm, og da med full kapasitet. Etter en tids bruk, blir dynamoen for varm/slitt/varmeskadd. Dynamoen begynner å brenne. Dynamoen tar hevn, og dreper ladacen. Oppsettet var 4 stk 105 amp batterier( ikke agm) og 70 amp dynamo(volvo).

Jeg har selv valgt agm batterier, da det etter min mening er det beste. Men du må tenke på at agm batterier er veldig sultne på strøm når de lades. Bruker du da ladac, som ikke tar hensyn til dynamoens temperatur kan det fort skje at dynamoen brenner.

Mitt råd, er å montere Pdar samtidig med prosplitR. Joerg kan programmere Pdar til å kun lade agm batterier. Har selv gjordt dette. Ferien starter med å sette på alle hovedbrytere og ladingen av alle batterier utføres av Pdar og prosplitR. Ferien avsluttes med å skru av hovedbryterene igjen. Pdar går ned på spenningen etter x motortimer avhengig av hvilket program du har valgt Pdar til å bruke.

Intressant svar Lars! Bruker du AGM batterier?

Nei, mine 3 × 115Ah Sønnak Freeline batterier er bare 4 - 5 år nå og gode som gull, men om 4 - 5 år når det blir tid for batteribytte, vil AGM bli vurdert.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Ja, Lars, det vill jeg tro at dynamoen din tåler.

For det første er Valeo, og da spesiell de eldre, noe ordentlig.

Gjelder jo for det meste som er eldre på kloden, synes jeg. :smiley:

Men så er jo alt også veldig avhengig av temperaturer.
Og hvis dynamoen din leverer nesten 70A av de 70A den kan levere
da betyr det at den dreier tilsvarende rask (dynamoens mulig effekt er jo direkte avhengig 1/min),
som igjen betyr at den får bra gjennomstrømming med luft.

:thumbsup:

Jørg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...