Jump to content

Bærbar VHF - Hva er best


Festina Lente IV

Recommended Posts

Kjøpte Biltema sin bærbare som backup en periode antenna var ute av drift på den stasjonære. Den har bare 1 eller 2 watt. Latterlig. Traff en bekjent som hadde samme type, vi testa, når vi var så langt unna kvarandre at vi ikkje hørte kva vi ropte til kvarande så var det langt nok for vhf'en også.... Barna sine leke-cobra har lenger rekkevidde. Har også erfaring med andre bærbare vhf og har kommet til at det bare er brukendes som båt-båt med vennepar på tur. Kanskje det i vestlandsfjordene er vanskeligere å få inn kystradio på bærbar.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Jeg har IC M91D og er veldig fornøyd. Litt uvant i forhold til andre IC-modeller da mikrofonen krever at munnen holdes veldig nære. Dette sikkert på grunn av at den er vanntett. Jeg får ikke tilbakemeldinger på forvrengt lyd, så det fungerer bra.

 

Også jeg hadde misforstått litt vedrørende muligheten til å ringe til og fra slike radioer, trodde det gikk uten å snakke med kyststasjonen, men slik var det jo ikke.

 

Sjekket pris rundtomkring og Nautisk fritid i Rådhusgata i Oslo var den som var billigst da jeg handlet. Også veldig hyggelig å handle i en spesialforretning.

 

/RR

Link to post
Share on other sites

Dette er den bærbare vhf `n jeg tenkte å kjøpe http://www.maritim.no/elektronikk-navigasjon/vhf-ais/standard-horizon-handholdt-vhf-hx851e Ser den har 6w sendestyrke og distress knapp. Noen der ute med erfaringer og kommentarer om den aktuelle vhf `n?

Kjør på! Kjøpte forgjengeren (751) for 5 år siden. Seiler selv i områdene Oslofjorden, kysten til Telemark, Svenske vestkysten og Skagen. Etter at jeg kjøte den håndtholte, har jeg ikke brukt den stasjonære (selv om den står på under seilas).

Link to post
Share on other sites

Dette er den bærbare vhf `n jeg tenkte å kjøpe http://www.maritim.no/elektronikk-navigasjon/vhf-ais/standard-horizon-handholdt-vhf-hx851e Ser den har 6w sendestyrke og distress knapp. Noen der ute med erfaringer og kommentarer om den aktuelle vhf `n?

Jeg kjøpte denne i fjor. Veldig kjekk! Bruker den f.eks. når jeg styrer fra flybrigde, siden jeg ikke har fastmontert VHF der.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...

Løfter opp en gammel tråd.

Jeg vurderer å anskaffe en håndholdt VHF. Standard Horizon HX870E ser fristende ut, men jeg ønsker egentlig en modell uten ladestasjon. Altså, at man setter ladekabelen rett inn i apparatet. Har folket tips om modeller som faller inn under dette ønsket? Jeg har kikket litt i sortimentet til noen anerkjente produsenter, men jeg har (så langt) ikke klart å finne noe. Kanskje jeg ber om for mye?

 

For ordens skyld: Jeg har allerede en utmerket stasjonær VHF (Ray260) i båten. Denne bærbare radioen er tenkt å ta med i jolla. Både som sikkerhet og for å holde kontakten med moderskipet.

mvh kjeros
-
Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS

Link to post
Share on other sites

Jeg holder på å teste Standard Horizon HX870E for Båtens Verden. Et apparat jeg tror jeg kommer til å kjøpe å ha ombord. Skarp god modulasjon og utgangsstyrke som holder mål. Jeg tok et oppkall fra festivalområdet på Sætre som ligger ca 5 landmil fra Tjøme radio sin sender på Tryvann i Oslo. God kommunikasjon begge veier. Mottakeren virker som å være i toppklasse. Den er lett å betjene og knappene sitter lett tilgjengelig. Med innprogrammert mmsi-nummer og mulighet til å legge inn kompisbåter så er dette en nyttig radio. At den har et strobelys og sos-varsling med lys gjør den allsidig i bruk. Jeg har enda ikke fått satt meg inn i alle funksjonene på Standard Horizon HX870E da Hurum Trebåtfestival har tatt mye tid siste uke. Det er Seatronic.no som har lånt ut radioen til test.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Her er noen sammenligningstester som kan være nyttig:

 

BOATINGLAB TESTS: HANDHELD VHF RADIOS

http://www.boatingmag.com/gear/boatinglab-tests-handheld-vhf-radios

 

 

THE 10 BEST HANDHELD VHF RADIOS

http://uk.boats.com/boat-content/2013/04/the-10-best-handheld-vhf-radios/

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Hva er forskjellen på HX870e (2.895 + frakt hos Seatronic), og HX851e (2.799,- hos lokal Maritimbutikk)? Virker som samme funksjoner, begge flyter og har GPS/DSC, 6w og leveres med samme tilbehør? Er kanskje 870 arvtageren til 851, og kan ha noe oppgradert utstyr/programvare inni seg?

 

Ser ut som 870 kan være et godt valg?

Link to post
Share on other sites

Hva er forskjellen på HX870e (2.895 + frakt hos Seatronic), og HX851e (2.799,- hos lokal Maritimbutikk)? Virker som samme funksjoner, begge flyter og har GPS/DSC, 6w og leveres med samme tilbehør? Er kanskje 870 arvtageren til 851, og kan ha noe oppgradert utstyr/programvare inni seg?

 

Ser ut som 870 kan være et godt valg?

 

Det virker som om HX851 gått ut av produksjon og blitt erstattet av HX870. HX851 er fjernet fra oversikten på produsentens nettsider, og finnes bare i arkivet. Det ligger sikkert restpartier av HX851 igjen hos enkelte forhandlere som selges til en hyggelig pris.

Den største forskjellen er skjermstørrelsen. Skjermen på HX870 er nesten dobbelt så stor. Dette er som oftest en fordel for oss som har passert middagshøyden. I tillegg er det softkeys og ikoner i stedet for uoversiktlige menyer. Det beste av alt er at HX870 har om lag 30% høyere batterikapasitet. Jeg hadde tidligere en 851, og batterikapasiteten var mitt største ankepunkt. I tillegg er GPS-mottakeren og DSC-kretsen betydelig forbedret fra forgjengeren.
Dersom jeg ikke finner noen håndholdte VHF som kan lades uten ladestasjon/cradle, vil nok HX870 være en meget aktuell kandidat.
Astor har kanskje en artikkel klar til neste utgave av Båtens Verden?  :wink:

mvh kjeros
-
Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS

Link to post
Share on other sites

Tilfeldigvis var jeg innom sidene til Standard Horizon i dag. Der lyste en banner mot meg: HX300 med USB-lading. Dette ser ut til å være en økonomiutgave av den gamle HX851. Den mangler DSC, men den flyter og har tri watch. Og det beste av alt: den lades med USB-kabel. Den ligger også på sidene til Seatronic, men der har jeg tydeligvis oversett den tidligere.

Jeg var egentlig innstilt på HX870 (på tross av ladingen), men nå er jeg litt usikker.  :confused:  :confused:
HX300 er en tusenlapp billigere enn HX870, men den mangler en del funksjoner jeg kunne ønske meg.

mvh kjeros
-
Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS

Link to post
Share on other sites

 

Tilfeldigvis var jeg innom sidene til Standard Horizon i dag. Der lyste en banner mot meg: HX300 med USB-lading. Dette ser ut til å være en økonomiutgave av den gamle HX851. Den mangler DSC, men den flyter og har tri watch. Og det beste av alt: den lades med USB-kabel. Den ligger også på sidene til Seatronic, men der har jeg tydeligvis oversett den tidligere.

Jeg var egentlig innstilt på HX870 (på tross av ladingen), men nå er jeg litt usikker.  :confused:  :confused:
HX300 er en tusenlapp billigere enn HX870, men den mangler en del funksjoner jeg kunne ønske meg.

 

 

Hadde i dag aldri kjøpt en radio uten DSC, det ligger for mange muligheter i det om uhellet skulle være ute.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

Hadde i dag aldri kjøpt en radio uten DSC, det ligger for mange muligheter i det om uhellet skulle være ute.

 

Er selvsagt helt enig med deg. Som nevnt er radioen planlagt brukt i jolla som sikkerhet og for å holde kontakten med moderskipet. Når dette er sagt, så vil jo jolla brukes av mine nære og kjære. Valget er jo egentlig både opplagt og enkelt. Alternativet nå er egentlig om man skal handle en HX870 nå, eller avvente til det dukker opp et alternativ med BÅDE USB-lading og DSC.

Når det gjelder batteritiden, så vil ikke dette være spesielt relevant for mitt planlagte bruk.

mvh kjeros
-
Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Jeg har IC M91D. Kjøpte den iår. Etter en vannscooter tur fra Tjøme til Koster i 10 m/s SV på mandag i forrige uke, så døde displayet, og også mikrofonen. Kan sende til den fra hovedbåten, men den sender ikke tilbake.

 

Den skal kanskje ikke tåle slik brutalisering?

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

Har i bestilling en Standard Horizon HX870E.

Det er japanske Yaesu som produserer dem. Er radioamatør og har hatt flere radioer fra Yaesu. Veldig god kvalitet. 

Icom er og et merke radioamatører foretrekker pga kvaliteten. Derfor ble mine valg enten Icom eller Standard Horizon.

Link to post
Share on other sites

Hvilken som er "den beste"? Det kommer helt an på hvilke forutsetninger du legger til grunn.

 

Jeg ville ha valgt en rimelig utgave. Vanntett og flytende, uten DSC. F.eks. Standard Horizon HX300.

 

Hvorfor? Fordi jeg ikke vil risikere å miste en fleretusenkroners radio på havets bunn. En håndholdt VHF vil i mange tilfeller være et supplement til den stasjonære, og behovet for å legge mye penger i et bi-apparat trenger ikke å være så stort. Legg heller investeringen i en god antenneinstallasjon, god antennekabel med skikkelig plugger og tilstrekkelig  strømforsyning til den stasjonære radioen - og ta med den håndholdte hvis du må hoppe i flåten, jolla eller annet. Da har du forhåpentligvis allerede fått alarmert ved hjelp av den stasjonære radioen og kan bruke den bærbare når redningen nærmer seg.

 

Ha også i bakhodet at rekkevidden for en håndholdt VHF nær havoverflaten er såpass begrenset at det ikke er gitt at noen nødvendigvis vil oppfatte et DSC-nødsignal.

Any ship can be a minesweeper. Once.

 

Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" !

Link to post
Share on other sites

[quote name="torkelmj" post="1807467" timestamp="1459073264".....

Ha også i bakhodet at rekkevidden for en håndholdt VHF nær havoverflaten er såpass begrenset at det ikke er gitt at noen nødvendigvis vil oppfatte et DSC-nødsignal.

DSC, taes vel inn av fly og der jeg ferdes er det sjeldent at det ikke er en fly stripe som krysser hvelvingen!

Aileen ll

Link to post
Share on other sites

DSC, taes vel inn av fly og der jeg ferdes er det sjeldent at det ikke er en fly stripe som krysser hvelvingen!

 

DSC signalet fra VHF tas ikke inn av fly.

 

Ja torkelmj det er sammenheng mellom høyde og rekkevidde, men ett DSC signal krever noe mindre enn "voice" og du vil nok trolig komme frem med det selv om du ligger i vannet.

NB - de fleste - om ikke alle - håndholdte med DSc i dag (det er 5 godkjente) flyter, og er vanntette, så redd for å miste den i vannet og den synker er ikke stor.

Redigert av Benji (see edit history)

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

DSC tas absolutt ikke inn av fly.

 

Bærbar VHF med DSC har ikke akkurat imponert meg i de områdene hvor vi ferdes, Benji. Det skyldes nok i stor grad en mindre optimal plassering av k70-anlegg i vår del av Oslofjorden. At en annen båt kan tenkes å høre et DSC-nødsignal kan jo være én faktor - men vi vet jo hva som alt for ofte vil være resultatet (...).

 

Jeg sier ikke at bærbar VHF med DSC er bortkastet, men det har en begrenset nytteverdi. For en nummer to-radio ville jeg som nevnt heller ha brukt noen kroner ekstra på å sørge for at det primære anlegget er i utmerket stand.

Any ship can be a minesweeper. Once.

 

Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" !

Link to post
Share on other sites

Jeg har en liten båt og derfor kun håndholdt VHF. Jeg er stort sett også alene i båten.

Derfor finner i alle fall ikke jeg en eneste grunn til ikke å velge en radio med GPS og DSC. 

 

Jeg tenker slik: Hva om jeg får et illebefinnende? Kanskje mister evnen til å snakke eller gjøre rede for meg? Eller hjerteinfarkt? 

Da redder jeg kanskje livet mitt hvis jeg klarer å trykke inn DSC-knappen! Å ha spart en tusenlapp eller to ville da skilt mellom liv og død....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...