Jump to content

Bærbar VHF - Hva er best


Festina Lente IV

Recommended Posts

Jeg skal kjøpe meg en bærbar VHF. Hvilken VHF vil folket anbefale som den beste??

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Sailor SP 3500 serien.

Vet inte exakt vad den kan kosta i dag men är klart bäst av alla bärbara vhf men vet inte om det är värt pengarna. Skulle tro Du får 4 andra till samma pris men bäst är Sailor

Gå on på www. cortland.se och läs mera. Vet inte vem som är general agent i Norge men det går säkert att hitta på nätet.

Link to post
Share on other sites

Takk skal dere ha. Jeg har sett på de forskjellige forslagene. Sailor faller vel i en egen klasse når det gjelder både pris og kvalitet, men jeg tror vel ikke jeg får igjen for det den koster. I tillegg er nærmeste forhandler i Bergen såvidt jeg kan se.

 

Jeg tror kanskje jeg havner på Standard Horizen HX851E. Videoen på Seatronic var bra og informativ. Ser jo veldig bra ut, og enkel å få tak i hos Seatronic as, bare gå inn å kjøpe.

Vi får se engang i mai om det blir en tur til Moss... Da får kanskje sommeren tid til å komme og båten blir litt klarere til bruk.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Ikke for å helle kaldt vann i sjøen her, men jeg kjøpte meg en håndholdt VHF (Standard Horizon HX850S) i fjor, og synes knapt den er brukanes til noe som helst. Med fem-seks watt uteffekt, og ei antenne som i realiteten er en tiendedelsantenne, synes jeg disse VHFene er en falsk trygghet. Samtidig er det jo jækla greit å ha en håndholdt, for man sitter jo ikke inne i båten i nærheten av en stasjonær når man er ute på tur.

 

Jeg har derfor bestilt meg en stasjonær VHF med tilknyttet trådløst "rør", slik at jeg både får alle fordelene ved stasjonær radio, 25 watt og halvbølgeantenne, og fordelen ved håndholdt. Valget falt på en Simrad RS25, veldig ok pris her: http://www.electronics-marine.co.uk/product.asp?catid=48&productid=1533 De trekker fra britisk moms før de sender den, så for meg havnet det på litt over 3000 kr før norsk moms med trådløst rør.

Link to post
Share on other sites

Har en Icom IC-M35 som jeg er svært fornøyd med. Flyter (som er veldig greit siden jeg er mye ute i åpen båt), har noe sterkere sendestyrke enn andre bærbare jeg har sett og har ellers en del finesser som er "kjekt å ha".

Skal imidlertid byttes nå i en IC-M91D som har DSC- og MOB-funksjon.

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

Til Grawis. Jeg har allerede en fast montert Sailor VHF ombord ...., den bytter jeg ikke.

 

Den bærbare jeg tenker å kjøpe er for å ha en VHF når jeg ikke er ombord i skipet, men kanskje jeg eller barnebarna tar en tur med jolla. Synd å høre det med Standard Horizen..., kanskje det allikevel blir en Icom IC-M91D, evnt en Sailor. Sistnevnte er jo et fantastisk produkt, men det var disse pengene da, den er jo svært dyr.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Ikke for å helle kaldt vann i sjøen her, men jeg kjøpte meg en håndholdt VHF (Standard Horizon HX850S) i fjor, og synes knapt den er brukanes til noe som helst. Med fem-seks watt uteffekt, og ei antenne som i realiteten er en tiendedelsantenne, synes jeg disse VHFene er en falsk trygghet.

 

Jeg har derfor bestilt meg en stasjonær VHF med tilknyttet trådløst "rør", slik at jeg både får alle fordelene ved stasjonær radio, 25 watt og halvbølgeantenne, og fordelen ved håndholdt.

Ser absolutt poenget med din løsning, men en ikke helt uvesentlig fordel med en håndholdt variant er at en får en radio som er uavhengig av båtens strøm- og antenneopplegg. Om masta går overbord har jeg alltids en reserveantenne som kan monteres, men hvis strømopplegget går føyken eller en går i flåta er det kjekt å ha et helt uavhengig alternativ.

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte en Standard Horizon HX851E i vinter. Har ikke fått testet den til sjøs hittil, men hjemme i stua fikk jeg inn Tjøme Radio klokkeklart. Lovende! Jeg har en Shipmate fastmontert som jeg ikke har tenkt å skifte ut med det første. Derfor kjøpte jeg en bærbar for å ha med på flybrigde. Denne har dessuten Distress, noe jeg ikke har på Shipmate.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

Kjøper man stassjonær VHF så sørg for at det følger med en trådløs enhet slik at man kan betjene radioen fra denne.

F.eks. denne:http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=16582704&searchQuery=h%F8com

 

Jeg har en slik og er kjempefornøyd. Har en vanlig håndholdt i tillegg som brukes svært sjelden.

Med den trådløse enheten har man valgmulighet, 1 - 5 og 25 watt.

I tillegg har man også trådløs intercom i samme pakke.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Hei jeg låner denne tråden litt...

Jeg har anskaffet meg en Skipsplast 490ht som jeg tenkte å dra på ferie med. Det er snakk om tur fra Oslo til Tønsberg. Det jeg lurte på er om en 6w håndholdt vhf vil holde for meg,eller om jeg burde anskaffet meg en ny stasjonær vhf? Jeg har en ganske gammel stasjonær vhf fra da jeg hadde større båt som ligger hjemme,men synes den er litt vel gammel så jeg vil ha en ny,og siden båten ikke er så stor og jeg ikke går såå langt fra land så tenkte jeg kanskje en håndholdt vhf hadde vært fint.

Hva mener folket på forumet her? :)

Link to post
Share on other sites

Dersom behovet nå og senere er i slike kystnære strøk så mener jeg at håndholdt er tilstrekkelig. I tillegg: I en slik båt er det vanskelig å få antennen til en stasjonær VHF til å bli høyere enn om du står og holder en håndholdt. Da hjelper det ikke med 25 watt uansett.

I en slik båt som gjerne bare har ett(?) batteri, så vil jeg følt det tryggere med håndholdt med separat batteri og event. ekstra tørrbatterier.

Link to post
Share on other sites

Dersom behovet nå og senere er i slike kystnære strøk så mener jeg at håndholdt er tilstrekkelig. I tillegg: I en slik båt er det vanskelig å få antennen til en stasjonær VHF til å bli høyere enn om du står og holder en håndholdt. Da hjelper det ikke med 25 watt uansett.

I en slik båt som gjerne bare har ett(?) batteri, så vil jeg følt det tryggere med håndholdt med separat batteri og event. ekstra tørrbatterier.

Omtrent den tanken jeg har gjort meg selv. Jeg tror at en håndholdt VHF i min lille Nidelv vil være bra nok foreløpig til mitt bruk.

Link to post
Share on other sites

Barna hadde to walki-talkies fra Cobra og de har overlevd det meste så jeg kjøpte en billig håndholdt fra Cobra. Forventet ikke allverden, men denne radioen har vært helt utmerket gjennom flere år. Den er typisk i bruk ved broer, sluser, havner etc. Her hjemme og i middelhavet. Har aldri sjekka rekkeviden, men det har aldri vært tema heller. Så noen ganger kan billige radioer være helt utmerket.

Ole
S/Y Algol

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...