Jump to content

Fraskrivelse av ansvar hjå Båtforhandlere.

Zeiss

Recommended Posts

Kjøpte meg ny båt i 2011 med Volvo D6 / aggregat. Og som det ofte det er med nye ting er det litt reklamasjoner og med Volvo sine deler har eg vert litt uheldig. Etter kort tid startet hekkaggregate å fuske. Tok då kontakt med Båtforhandleren, men fekk beskjed at dette måtte eg ta opp med merkevekstedet til Volvo. Det var ikkje eg innteresert i, eg forlangte at båtforhandleren hadde den kontakten med verkstedet,for ved reklamasjon vil eg kun forhalde meg til levrandøren av båten. Motvillige ordnet forhandleren opp. Saken ble løst, nytt aggregat ble montert.

No dukker problemet opp igjen. D6 har "kampanje" på eksosrør og impeller. Har tatt kontakt med forhandleren og reklamert på problemet, men han forstår ikkje kvifor eg kjem til dei, eg må ta kontakt direkte med merkeverkstedet, seier han.

Er dette normalt, eller er dette noko levrandøren min prøver seg med. Har hatt båt i mange år ,men ikkje vert borte i reklamasjon før..

Helt enig i at man ikke skal trenge å forholde seg til andre enn forhandleren i reklamasjonssaker.

Ut i fra hva jeg har skjønt er den "kampanjen" eller tilbakekallelsen noe som er iverksatt av Volvo selv, og det er (etter min oppfatning) sikkert ikke direkte feil å henvise deg videre til Volvos representant (merkeverksted).

Men han forhandleren er tydeligtvis fornøyd med å ha solgt den ene båten til deg. Tydeligvis klarer han seg utmerket med engangskunder.

Redigert av Folk I Båt (see edit history)

I motsetning til biler, hvite- og brunevarer og andre masseproduserte varer, er en båt et kombinasjonsprodukt av flere produsenters forskjellige del-leveranser. Motor/drivlinje er den suverent største av disse, men elektronikk etc. faller i samme kategori. Dette er en vesensforskjell som er viktig, fordi hverken produsenten selv eller merkeforhandleren har den ringeste forutsetning for å tenke, mene eller gjøre noe som helst med en reklamasjon på disse del-leveransene. Det eneste de kan gjøre, er i tilfelle å ta imot båten og transportere den til f eks Volvo Penta-forhandleren ...

Med båt har det tradisjonelt alltid vært slik at med garantisaker/reklamasjoner på motor og annet, så henvender man seg til merkeverkstedet for den aktuelle del-leveransen. Foruten at man da kommer direkte til fagfolkene som kan det, så kommer man også til det sted der enhver reparasjon uansett blir gjort. Som man skjønner, er det også mest effektivt (i de fleste tilfeller).

Det er helt juridisk riktig at man kan rette reklamasjoner til merkeforhandleren, men dette er et eksempel på at virkeligheten ikke alltid passer så godt med de regelbundne juridiske sider av et kjøp. Og det er, for å ha sagt det, ikke noen tvil om at man kan henvende seg til f eks et Volvo Penta-merkeverksted og få en reklamasjon håndtert -- de har nemlig fullmakt fra Volvo Penta til å behandle reklamasjoner.

Til syvende og sist er dette bare et valg man får gjøre -- vil man være effektiv og komme rett til fagkunnskapen så går man til verkstedet,v il man insistere på å bruke unødvendige juridiske rettigheter så går man til merkeforhandleren. det er ingen grunn til å bli overrasket over at merkeforhandleren ikke ønsker dette velkommen -- det er for ham et unødvendig merarbeid. Hvis han på slikt grunnlag vil velge sine fremtidige kunder, må det være hans rett ...

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Er enig i at det er del-leveranse, men dette er spesielt i båtbransjen. PSA er vel fortiden ein av dei største motorlevrandørene til biler Volvo,Ford, Peugeot, Citroen osv. Og Range Rover har enten BMW eller Jaguar motor, du reiser ikkje til motorprodusenten dersom det er problemer med motoren. Nei, dette er etter mi meining eit smart trekk Båtforhandlerne har lagt til sin vane for å unngå ein del problemer.

Det finnes vel ikke noe fasitsvar på dette. Dersom f.eks. feilfunksjonering på et drev kommer av feil rigging av kabler eller noe som har med installasjonsjobben å gjøre så kan det like godt være båtleverandøren som har ansvar for dette. Motorleverandøren har ekspertisen men vi som kunder kan fort bli kasteball mellom motor- og båtprodusentenses representanter. Derfor er det i utgangspunktet riktig å rette en reklamasjon til leverandøren du kjøpte båten hos. Hvis de da sender deg videre til et autorisert motorverksted kan du risikere at ingen ting blir gjort før du har lagt ut for reparasjonen. Du må reklamere skriftlig og kreve av båtleverandøren at feil blir rettet, subsidiært at kjøpet blir hevet.

Visst forekommer det installasjonsfeil. Men hvem er bedre til å finne dem og rette dem, enn merkeverkstedet? At forhandler/båtbygger må betale det, er en annen sak. Ut fra det jeg har sett opp gjennom livet er det veldig sjelden at det blir praktiske problemer av slike feil. Forøvrig er det slik at når du reklamerer til f eks Volvo Penta, så har du -- siden de mottar reklamasjon også på vegne av båtforhandler -- allerede reklamert i rett tid til forhandleren også.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Det er sjølvsagt at båten må på merkeverksted for å få rette opp i problemene, Båtforhandleren har ikkje kompetanse eller lov til å utbedre feil /mangler i garanti tiden på Volvo sine komponenter, det er vel alle enige om (dersom dei ikkje også er merkeverksted for Volvo) Men det må være Båtforhandlerens jobb å ta reklamasjons-saker videre til merkeverkstedet , gjør alle det på den måten blir reklamasjoner mykje ryddigere. Har diskutert problemstillingen med merkeverkstedet og dei er faktisk enige med min synsvinkel, men dei seier også at dette er ein vane Båtforhandlere / Båtfolk har lagt seg til.

Eg vil i vert fall forholde meg til Båtleverandøren og det kan eg sei, det fungerer utmerket så langt.

Men er det ikke forskjell på en ordinær reklamasjonssak og en tilbakekalling/recall/kampanje eller hva man nå enn velger å kalle det?

Som jeg skrev lengre opp: I en ordinær reklamasjonssak skal man absolutt ikke trenge å forholde seg til andre enn forhandleren. Så får han arrangere og ordne som best han kan.

Men i akkurat denne VP-saken er vel fabrikkens stedlige representant den riktige å henvende seg til.

Så kunne forhandleren sikra seg litt kundelojalitet og sagt at dette skal kunden bare ta helt med ro. "Vi skal ta oss av dette opp mot det lokale VP verkstedet. Bare legg båten her du."

Problemet er at de da uforskyldt kan havne i et eller annet uføre som stelles i stand av VP verkstedet.

Men nå har tydeligvis trådstarter kommet i en slags nyfunnet harmoni med sin forhandler, så jeg antar at dette er i ferd med å bli en hypotetisk diskusjon.

Har ikkje hatt problemer i det heile med Båtleverandøren min, men grunnen til at eg tar opp dette emnet er at kvar gong det er problemer/reklamasjon med Volvo sine produkter vil Båtforhandleren at eg skal gå direkte til Merkeverkstedet med problemet. Og det er ikkje berre min levrandør som vil sende meg videre eg trur dei fleste må reise til Volvo med båten sin for å ta opp problemet med dei.

Dette meiner eg er feil framgangsmåte, me som handler båter skal forholde oss til det firma me har kjøpt båten, det vil være det mest ryddige og me vil ungå ein del "tvilstilfeller". For dersom Volvo ikkje godtar reklamasjonen, ja då må Båtforhandleren ordne opp. Dette er jo vanlig praksis i andre bransjer.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...