jensemann2 Startet 18.April.2013 Link til dette innlegget Startet 18.April.2013 Jeg har båten liggende med systemrens i ferskvannskretsen nå, siden igår. Motoren går fint, men legger merke til at nivået i varmeveksleren synker så mye at rørene på toppen blir liggende tørre når jeg gir gass. Da kan jeg etterfylle nesten 1 liter. Når jeg drar ned til tomgang igjen renner det over( med åpent lokk). Hvor "blir det av" dette kjølevannet når jeg gasser på? Det må jo være luft et sted i systemet.. Kjørte nesten 100 nm med båten og det gir fint på full gass men når jeg drar ned til tomgang kryper nåla opp til 90 og alarmen går. Gir jeg litt gass går temperaturen raskt ned igjen til normal. Veldig frustrerende.. Noen ide? Dette er et helsystem som kjøler både manifolder og blokk med ferskvann. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 18.April.2013 Link til dette innlegget Svart 18.April.2013 Har du ikkje ekspansjonstank? Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 18.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2013 Har ikke montert den ennå, siden det ikke er noen plass å montere den høyt nok. Men jeg har tenkt å sette den på bakspeilet inne på siden/bak motoren. Er det et must med ekspansjonstank på disse? Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 18.April.2013 Link til dette innlegget Svart 18.April.2013 Det må det være ja. Du ser nå sjøl hvordan det fungerer uten Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 18.April.2013 Link til dette innlegget Svart 18.April.2013 Eventuell luft i en sånn motor skal ut gjennom en luftenippel i termostathuset eller på innsugsmanifolden. Du har altså montert et helsystem på en tidligere sjøvannskjølt motor. Fulgte det med installasjons instruksjoner? Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 18.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2013 Det stemmer, motoren er tidligere sjøvannskjølt. Det fulgte med monteringsanvisning og alt ble koblet opp ihht den. Jeg har fylt Ca 15 liter systemrensblanding på systemet før det rant over. Så etterfylte jeg kanskje 2 liter etter en liten prøvetur. Skal se i morgen om jeg finner en luftenippel på innsugsmanifolden eller termostathuset Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 18.April.2013 Link til dette innlegget Svart 18.April.2013 Da er det noe jeg ikke forstår. Du har fulgt installasjonsanvisningene men har ikke ekspansjonstank? Det står vel der hvor den skal kobles inn? Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 18.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2013 Hvor lenge bør jeg la systemrensen stå i motoren synes dere? Vurderer å tappe den ut etter 48 timer...har kjørt motoren Ca 5 timer i går og idag, med jevne mellomrom, så den har stort sett vært varm hele tiden. Systemrensen funker jo best når den er varm Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 18.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2013 Grunnen til at jeg ikke har montert ekspansjonstanken er at jeg ikke fant plass til den for å få den høyere enn toppen av varmeveksleren. Men i morgen skal jeg montere den på innsiden av transom. Blir vanskelig å etterfylle da, men satser på jeg ikke trenger gjøre det så ofte:p Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 18.April.2013 Link til dette innlegget Svart 18.April.2013 Kan du ikke feste den på den ene eksosriseren? Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 18.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2013 Hmm, kanskje det ja. Noen som vet dimensjonen på gjengene i det hullet som er på siden av riserne? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 18.April.2013 Link til dette innlegget Svart 18.April.2013 (redigert) Jeg mener det er 1/4" UNC men det var ikke der jeg mente. Originalt er det en stålbrakett som sitter i de to fremste boltene som fester riser til manifold på de motorene som har den her. Tanken kommer da foran babord riser. Redigert 18.April.2013 av DieselDahl (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 18.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2013 På babord riser har jeg oljefilteret, men kan hende jeg kan feste den på styrbord. Skal ned og se i mårra :) Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 19.April.2013 Link til dette innlegget Svart 19.April.2013 (redigert) Spørsmålet er om du har renset blokken på annen måte før systemrens ? En sjøvannskjølt motor har blokken full av rust om den er noen år gammel. Det blir liggende rustflak i alle små kanaler og det blir liten sirkulasjon. Har du tatt av lokket der termostaten sitter og byttet termostaten ? Var det mye rust der, kan det gi indikasjon på motorens indre tilstand. Risere er og gjerne fulle av rust, om de ikke er byttet har du problem der og. Vanligvis er eneste mulighet å demontere blokken og kjøre den i rensebad med trykkspyling (hot tank) for å få bort innvendig rust. Du kan prøve å åpne en av avtapping kranene ned på blokken og se om det renner vann ut, gjør det det kan det være motoren klarer overgangen til ferskvanns kjøling. Om motoren ikke er alt for gammel kan du ha vært heldig og det går bra. Men vanligvis anbefaler merkeforhandlere å hive en eldre sjøvannskjølt motor, å sette på varmeveksler går gjerne dårlig av overnevnte grunner (innvendig rust). Lufting skjer ved å la motoren gå en stund på tomgang med påfyllings lokket på varmeveksler av. Du kan se om vannet sirkulerer. Deretter setter du på lokket igjen når motoren er varm. Redigert 19.April.2013 av Chris284 (see edit history) Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Hulda Svart 19.April.2013 Link til dette innlegget Svart 19.April.2013 Meget bra Chris284, meget bra. Helt i tråd med meg selv :-) Jeg mener dessuten at en del av disse V8'erne skal ha en enveisventil i systemet for at kjølingen skal fungere etter oppskriften. Denne satt vel antakelig på sjøvannskretsen, som nå har blitt ferskvannskretsen. Hulda har ikke denne ventilen, og greier seg godt uten. Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 19.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2013 Jeg spylte motoren med hageslange med bra trykk, flere ganger. Fylte systemet med ferskvann og kjørte en times tid med dette før jeg tappet av, spylte på nytt og tappet ned. Jeg spylte til det ikke kom flere rustflak ut av tappepluggene, så det skulle være ganske rent. Idag tappet jeg av systemrensen, og da var det masse brun og svart guffe som kom ut. Spylte igjen til det var rent vann i avtappingen. Nå har jeg igjen fylt rent vann og skal la det stå til i morgen før jeg spyler igjen og til slutt fyller glykol og vann 50%. Monterte ekspansjonstanken idag og da virket systemet utmerket:) Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 19.April.2013 Link til dette innlegget Svart 19.April.2013 (redigert) Da er det kanskje satt in en bilmotor siden du kan tappe vann ut av tappekranene. En sjøvannskjølt motor har etter et par år så mye rust innvendig at det ikke vil fungere i lengden. De store rustflak blir liggende igjen, og de mindre samt sand kan komme ut, kranene er ikke mer enn ca 5-6 mm i diameter. Ved rensing (hot tank) tar man ut frostpluggene, motoren er ellers stippet for deler, da får man ut de store flakene som vil lage problem senere om de ikke fjernes. Om du byttet termostat så du kanskje hvordan det så ut nedi der. Vanligvis er termostaten tæret bort eller sitter fast. Redigert 19.April.2013 av Chris284 (see edit history) Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
DieselDahl Svart 19.April.2013 Link til dette innlegget Svart 19.April.2013 Det trenger slettes ikke være så ille. Iblandt må pluggene ut og du får åpnet ved å stake litt. Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 19.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2013 Det var nesten ikke rust i termostathuset. Jeg kastet det gamle termostathuset da jeg byttet til ferskvannskjøling. Det er en original mercruiser marinemotor fra 1996, men den har ligget i havn med brakkvann/ferskvann så det er kanskje derfor det er såpass lite rust.? Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 19.April.2013 Link til dette innlegget Svart 19.April.2013 Det er en original mercruiser marinemotor fra 1996, men den har ligget i havn med brakkvann/ferskvann så det er kanskje derfor det er såpass lite rust.? Ja kan være derfor. Vanlig levetid er 8-10 år på en sjøvannskjølt, jeg hadde to i båten som holdt i 15 år. Ferskvann de første 10år, de siste 5 år i sjøvann. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Bearded Beast Svart 19.April.2013 Link til dette innlegget Svart 19.April.2013 (redigert) vanlig levetid på en sjøvannskjølt er slett ikkje 8-10 år. Makan til tullprat og bløff. Dette ryktet om den svært begrensede levetiden er sterkt overdrevet og en myte. Kan like lett vare 30 år som noe annet. Hvilken agenda de har de som opprettholder denne myten veit ikkje eg men en kan lure Redigert 19.April.2013 av Plutonium (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 19.April.2013 Link til dette innlegget Svart 19.April.2013 (redigert) Vanlig levetid er 8-10 år på en sjøvannskjølt, jeg hadde to i båten som holdt i 15 år. Ferskvann de første 10år, de siste 5 år i sjøvann. Her må jeg si meg helt enig med Plutonium, en saltvannskjølt GM V8'er som vedlikeholdes ruster nærmest aldri bort, det er alt for mye støp å ta av til det (kanskje etter 30-40 år). En motor som brukes regelmessig ruster fint lite innvendig, mens en motor som står halvfull med saltvann i måneder og år ruster mye, slik at bruksmønster er viktig, og dette er også normalt vedlikehold, og starte motoren med ujevne mellomrom og passe på at den ikke står over vinteren med saltvann nederst i kjølekappene (bør tappes). Redigert 19.April.2013 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 20.April.2013 Link til dette innlegget Svart 20.April.2013 vanlig levetid på en sjøvannskjølt er slett ikkje 8-10 år. Makan til tullprat og bløff. Dette ryktet om den svært begrensede levetiden er sterkt overdrevet og en myte. Kan like lett vare 30 år som noe annet. Hvilken agenda de har de som opprettholder denne myten veit ikkje eg men en kan lure Mulig en sjøvannskjølt motor kan surre rundt i 30 år, men tror jeg ville byttet den ut før det. Og iallefall ikke kjøpt en båt med 30 år gammel sjøvannskjølt motor. Det jeg mente var 8-10 år på risere, de ryker uansett hvor "god" behandling de får. Vet ikke om pluto har hatt mange V8, men jeg hadde to stk 5.7L i båten i 15 år, tiltross for vanlig vedlikehold og vinterkons var de begynt å ruste så mye at det ikke var noe å begynne å reparere på. Gangtid var ikke mer enn 750 timer, så de har nok "stått" seg ihjel. Men om pluto mener man har noen spes agenda, så er det han som er på jordet. Jeg snakker av erfaring her og ikke noe jeg har hørt. Klar det er mye støpejern i motorene, men det ruster på den måten at det ofte blir store flak innvendig som ligger å sperrer for kjøling. RIserer ruster også og det blir liggende å tette kanaler. Så plutonium få mene akkurat hva han vil om sjøvannskjølt motor. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Bearded Beast Svart 20.April.2013 Link til dette innlegget Svart 20.April.2013 (redigert) Ja vi kan alle mene noe. Joda Pluto både har hatt og har v8 men ser ikkje heilt hva det har med saken å gjøre. Eg forholder meg ikkje til meninger i slike saker men til fakta Redigert 20.April.2013 av Plutonium (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 20.April.2013 Link til dette innlegget Svart 20.April.2013 Det er jo forsåvidt riktig at riserne dine ikke holder i 30 år, anbefalt utskiftningsintervall fra Volvo er vel hvert fjerde år på eksos, selv om det normalt holder en del lengre enn som så. Å uttale at man bør hive motoren fordi riserne er utslitt høres noe ekstremt ut, så jeg tviler på at det var det du mente, men saltvannskjølt motor holder normalt like lenge som en som ikke er saltvannskjølt, alt annet er dårlig vedlikehold / konservering eller uflaks. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.