jensemann2 Svart 21.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.April.2013 Må ekspansjonstanken monteres høyere enn varmeveksleren egentlig? Har sett mange annonser på finn der det tydelig ser ut som om tanken sitter lavere nede... Vil det ikke være sug som trekker vann inn igjen i systemet? Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 21.April.2013 Link til dette innlegget Svart 21.April.2013 Vannet blir sikkert sugd inn igjen, mens luft finner veien til det høyeste punktet, og da er det greit at det punktet er et sted luften kan unslippe. Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 24.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.April.2013 Jeg fylte 50/50 med kjølevæske og vann idag etter gjentatte runder med vann, systemrens og oppvaskpulver. Til slutt kom det ikke flere rustflak. Har kjørt motoren til sammen 13 timer med vann og rensemiddel. Da jeg fylte systemet idag gikk det bare 16 liter før det var fullt ( inkl manifoldene, som tar Ca 1 liter hver) jeg lot motor gå med lokket på varmeveksler av samtidig som jeg etterfylte kjølevæske. På nettet ser jeg at det står 20 quarts, eller 18,9 liter er kapasiteten på systemet. Jeg luftet begge manifoldene også. Kan det fortsatt være luft? Må jeg lufte med skruen på inntaksmanifolden for å få på mer? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 24.April.2013 Link til dette innlegget Svart 24.April.2013 Nei, systemet er selvluftende forutsatt at det er riktig montert. Luften kommer ut av termostathuset og eksosmanifoldene og går opp i ekspansjonstanken. Kjør motoren varm og rus opp til 2500-3000 noen ganger så er luften ute. Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 24.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.April.2013 Med trykklokket av eller på? Jeg så at nivået sank ganske mye i varmeveksleren når jeg gav på til 3000. Da etterfylte jeg til det rant over, gav på til 3500, og fylte litt til. Da ville jeg ikke ruse mer,så jeg satt på lokket og slakket opp, og fylte 1/2 liter i ekspansjonstanken. Får vel kjøre en tur på full fart i morgen og se om nivået synker litt til. temperaturen er hvertfall normal. Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 24.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.April.2013 Håper det ble tett i blindpakningen mellom manifolder og risere, det er hvertfall tett på utsiden. Brukte de grå pakningene fra quicksilver med Permatex aviation sealer på begge sider og dro til med riktig moment. Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 24.April.2013 Link til dette innlegget Svart 24.April.2013 Tror ikke dette er luft i systemet. Tipper du har en lekkasje mellom den lukkede delen og saltvannsdelen i pakningen mellom riser og manifold. Så forsvinner kjølevæsken ut sammen med eksosen. Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 24.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.April.2013 Ja det er en mulighet. Men rart, da pakningene er helt nye og jeg sparte ikke på sealer da jeg monterte. Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 24.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.April.2013 Ville det ikke komme vann i motoroljen hvis det var lekkasje der?kan jeg evt ta ut tennpluggene og se om det har vært vann i cyl? Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 24.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.April.2013 Skulle ikke også trykket i kjølesystemet gå ut ganske fort hvis jeg hadde lekkasje der? Det spruter som f... selv en time etter at motoren er stoppet hvis jeg løsner på lokket... Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 24.April.2013 Link til dette innlegget Svart 24.April.2013 Det er ikke meningen at det skal brukes noe annet enn pakning der. Om det er groper i godset og/eller tynne vegger er det lite som skal til for en lekkasje. Kan ikke komme vann i oljen på grunn av en slik lekkasje. Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 24.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.April.2013 Får prøve å koble fra manifolden og sette trykk på den ene slangen og et manometer i den andre da... Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 24.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.April.2013 Men det står flere steder på nettet at man med fordel kan bruke permatex aviation sealer der, og det har jeg gjort. (Samme som perfect seal) Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 24.April.2013 Link til dette innlegget Svart 24.April.2013 (redigert) Du kan helt fint bruke pakningsstoff på blendingen mellom manifold og riser, så lenge det blir tett, noe det sannsynligvis er. Da jeg fylte systemet idag gikk det bare 16 liter før det var fullt ( inkl manifoldene, som tar Ca 1 liter hver) jeg lot motor gå med lokket på varmeveksler av samtidig som jeg etterfylte kjølevæske. På nettet ser jeg at det står 20 quarts, eller 18,9 liter er kapasiteten på systemet. Jeg luftet begge manifoldene også. Kan det fortsatt være luft? Må jeg lufte med skruen på inntaksmanifolden for å få på mer? Har du tappet ned motoren med tappeskruene i bunnen av blokka, og fått ut alt vann fra hele systemet ? Sannsynligvis ligger det noe vann igjen et sted, eller så kan det rett og slett være at det ikke går på 18,9 liter. Blir det mindre vann desto lengre motoren går, så lekker det, og lekker det i blendingen mellom manifold og riser så lekker det enten ut eller inn, og lekker det inn kan jeg garantere 120% at vann ikke kommer inn i motoren mens den går, men det kan selvfølgelig komme inn etter at den er stoppet, men igjen må nivået minke, for ellers så forsvinner vel ikke vannet ! Luft merker man normalt ved at nivået i ekspansjonstanken endrer seg mye når man gir gass, og på enkelte motorer kan det være et hel3#!te å få ut all luft av systemet, men en GM V8'er er normalt ikke en slik motor. Redigert 24.April.2013 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 25.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.April.2013 Nå virker det som om luften er ute. Nivået er hvertfall stabilt i ekspansjonstanken. Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 25.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.April.2013 Oppdaget drypping fra det ene 90 graders plastbendet som sitter under manifolden. Den var ikke skikkelig skrudd til, så det var nok der kjølevæsken forsvant Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.