Jump to content

Luft i kjølesystemet 5,7 mercruiser v8?

jensemann2

Recommended Posts

Jeg fylte 50/50 med kjølevæske og vann idag etter gjentatte runder med vann, systemrens og oppvaskpulver. Til slutt kom det ikke flere rustflak. Har kjørt motoren til sammen 13 timer med vann og rensemiddel. Da jeg fylte systemet idag gikk det bare 16 liter før det var fullt ( inkl manifoldene, som tar Ca 1 liter hver) jeg lot motor gå med lokket på varmeveksler av samtidig som jeg etterfylte kjølevæske. På nettet ser jeg at det står 20 quarts, eller 18,9 liter er kapasiteten på systemet. Jeg luftet begge manifoldene også. Kan det fortsatt være luft? Må jeg lufte med skruen på inntaksmanifolden for å få på mer?

Med trykklokket av eller på? Jeg så at nivået sank ganske mye i varmeveksleren når jeg gav på til 3000. Da etterfylte jeg til det rant over, gav på til 3500, og fylte litt til. Da ville jeg ikke ruse mer,så jeg satt på lokket og slakket opp, og fylte 1/2 liter i ekspansjonstanken. Får vel kjøre en tur på full fart i morgen og se om nivået synker litt til. temperaturen er hvertfall normal.

Du kan helt fint bruke pakningsstoff på blendingen mellom manifold og riser, så lenge det blir tett, noe det sannsynligvis er.

Da jeg fylte systemet idag gikk det bare 16 liter før det var fullt ( inkl manifoldene, som tar Ca 1 liter hver) jeg lot motor gå med lokket på varmeveksler av samtidig som jeg etterfylte kjølevæske. På nettet ser jeg at det står 20 quarts, eller 18,9 liter er kapasiteten på systemet. Jeg luftet begge manifoldene også. Kan det fortsatt være luft? Må jeg lufte med skruen på inntaksmanifolden for å få på mer?

Har du tappet ned motoren med tappeskruene i bunnen av blokka, og fått ut alt vann fra hele systemet ?

Sannsynligvis ligger det noe vann igjen et sted, eller så kan det rett og slett være at det ikke går på 18,9 liter.

Blir det mindre vann desto lengre motoren går, så lekker det, og lekker det i blendingen mellom manifold og riser så lekker det enten ut eller inn, og lekker det inn kan jeg garantere 120% at vann ikke kommer inn i motoren mens den går, men det kan selvfølgelig komme inn etter at den er stoppet, men igjen må nivået minke, for ellers så forsvinner vel ikke vannet !

Luft merker man normalt ved at nivået i ekspansjonstanken endrer seg mye når man gir gass, og på enkelte motorer kan det være et hel3#!te å få ut all luft av systemet, men en GM V8'er er normalt ikke en slik motor.

Redigert av adeneo (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...