HenrikOrrskär Startet 18.April.2013 Link til dette innlegget Startet 18.April.2013 Hei! Kjøpte ny lader til batteriene i går, og valgte da den største 15 A laderen fra Exide, da de forklarte at den kunne lade to batterier samtidig. Vår batteribank er koblet som over og slik selger fortalte meg, kunne jeg om forbruksbatteriene var parallellkoblet, sette ladepluggene på "-" på det ene og "+" på det andre, så ville den lade begge batteriene. Som dere ser over er det de svarte batteriene som er forbruksbatterier. Ser ut for meg som de er koblet i parallell, men eneste jeg stusser over er at også startbatteriet ligger på "Minusparallellen" mens den har en selvstendig "plusskabel". Kan jeg likevel koble laderen som selger sa, eller må jeg ta av minuspolen til startbatteriet? Sitér dette innlegget Link to post
Linea Svart 18.April.2013 Link til dette innlegget Svart 18.April.2013 Ser ut som de 2 svarte er koblet sammen med den tykke røde plusskabelen. Da er de to svarte paralell koblet og du kan koble pluss ledningen fra laderen på pluss (den røde) på et av de svarte batterien og minus fra laderen på den svarte kabelen. At alle 3 batterier har felles minus er ikke noe problem. Den andre utgangen fra laderen kobler du til startbatteriet som selger sa. Sitér dette innlegget Link to post
Dorga Svart 18.April.2013 Link til dette innlegget Svart 18.April.2013 Om du bare skal lade forbruksbatteriene så kan du kople deg på den felles sorte ledningen og på en av de røde (Det ar litt vanskelig å se av bildet, men det ser ut som det går en ledning fra den ene plussen til den andre plussen, slik at de er koplet sammen de også. Det bør i alle fall være slik. Gjør som selgeren sier, det skader ikke at det er felles jord med startbatteriet. Sitér dette innlegget Livet er ikke bare moro, en skal ha det litt gøy også! Link to post
Tilde Svart 18.April.2013 Link til dette innlegget Svart 18.April.2013 (redigert) Begge svarene over er gode råd. Vil bare tillegge at det er likegyldig hvor på forbruksbanken du kobler ladekablene (på hvilke polsko eller hvilket batteri) bare du har riktig polaritet. For letthets skyld kan du derfor gjerne koble ladekablene for pluss og minus rett på det øverste batteriet på bildet for forbruksbanken og plusskabelen fra laderen til startbatteriet på polskoen på startbatteri. Redigert 18.April.2013 av Tilde (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
HenrikOrrskär Svart 18.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2013 Takk for svar! Det var det jeg egentlig var ute etter. At det ikke skadet at de hadde felles jord. Nå har jeg ikke satt meg inn i laderen, men virket på han som at det bare var en utgang på laderen, men at den var så kraftig at den kunne lade to batterier. Så enten er det to utganger, eller så er den bare så kraftig at jeg kobler den på "plusspolen" på det ene forbruksbatteriet og "minuspolen" på det andre, og dermed sikkrer at begge forbruksbatteriene lades samtidig gjennom parallellkoblingen. Kan den lade to forbruks på en utgang og start på en annen så er det iallefall en bonus :) Men da slipper jeg antakelig å koble fra startbatteriet, sparer litt arbeid. Sitér dette innlegget Link to post
LM 9725 Svart 19.April.2013 Link til dette innlegget Svart 19.April.2013 Laderen din har nokså sikkert bare en utgang, og kan kun ladde enten start eller forbruk. Skulle begge laddes samtidig må du inn med ekstra krims (stikkord skillerelé, skillediode, bypassbryter eller tilsvarende). For å ta ting sånn passe trivielt. At alt svart (minus-polen, jord, negativ osv) er koplet sammen er temmelig likt og tilsvarende at ulike båter flyter på samme hav uten at det gir noe mer samspill eller innvirkning, og har derfor på dette nivået lite eller ingen ting å si bare sammenkoplingen er i orden. Det som er interessant er rød (pluss-polen), det er motoren i hver enkelt båt. Du har tilfeldigvis to "båter"; en forbruk med to motorer og en start med en motor. Skal du underholde forbruket må du ha nok drivstoff til en dobbel motorinstallasjon; ergo ladder stor nok til to batterier innforstått i samme bank. Skulle du ladde også startbatteriet må du enten ha en ekstra ladder eller flytte over ladderen. Du kan også dytte ekstra krims som nevnt for å kople sammen batteri-bankene, og det blir vel i samme analogi som å sette på ei slepetrosse... Sitér dette innlegget Link to post
joshua Svart 19.April.2013 Link til dette innlegget Svart 19.April.2013 Begge svarene over er gode råd. Vil bare tillegge at det er likegyldig hvor på forbruksbanken du kobler ladekablene (på hvilke polsko eller hvilket batteri) bare du har riktig polaritet. For letthets skyld kan du derfor gjerne koble ladekablene for pluss og minus rett på det øverste batteriet på bildet for forbruksbanken og plusskabelen fra laderen til startbatteriet på polskoen på startbatteri. Åtminstone är det teoretiskt bättre att ansluta plus på ena batteriet och minus på det andra för att få en mer lik laddningsspänning. Det blir ju alltid ett visst spänningsfall, framförallt vid hög laddström, även om kablarna mellan batterierna är grova. Sitér dette innlegget Link to post
HenrikOrrskär Svart 26.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2013 Takk for mange råd og tips. Funket veldig greit, men måtte lade forbruksbatteriene for seg, og startbatteriet for seg. Ser dere forklarte meg for så vidt hva som måtte til for å kunne lade alle tre batteriene samtidig. Var snakk om krims, skillerele osv. Laderen min har ett uttak og er av typen http://www.sonnak.com/produkter/batterilader/batterilader-exide-1215. Planlegger en litt lengre båttur nå i sommer, og kunne derfor tenkt meg å vedlikeholdslade batteribanken de dagene vi ligger i havn med strøm. Hvordan kan jeg få til å lade alle tre batteriene? Hva må jeg fysisk gjøre? I tillegg til batteriklemmer fulgte det med en ledning som jeg tror jeg kan skru direkte på batteriskoene i stedet for batteriklemmene. Vil det ha noe å si om de står konstant skrudd fast slik at jeg bare kan plugge i laderen, eller vil dette tappe batteriet? (ser ikke noe grunn til at det skal skje, men vet aldri..) Siste spørsmål.. Laderen kan lade maks 300 amp, vil den da ha kapasitet til å lader 3x115 ah batterier? Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 27.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2013 Ta f.eks. En en startkabel for bil (gjerne den røde...) og koble denne mellom rød på startbatteri og rød på ett av forbruksbatteriene. Dette er den enkleste metoden. Husk bare å la den koblingen stå kun når du har landstrøm tilkoblet. Men, har du BEHOV for å lade startbatteriet når du ligger lengre tid i land da? Hvis du ikke har noe annet forbruk tilkoblet enn starteren, er det neppe nødvendig å lade det..... Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Lars H. Svart 27.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2013 (redigert) Jeg ser at de to svarte forbruksbatteriene har vanlige propper for påfylling av destillert vann ved behov, mens det blå batteriet du har som startbatteri har forsenkede propper. Dette batteriet er det mange som tror er helt vedlikeholdsfritt, men det er det ikke. Også for dette batteriet må en skru opp proppene (sett en mynt i kryssporet) for å sjekke syrenivået og eventuelt etterfylle destillert vann. Dette er det mange som ikke er klar over. Jeg bommet på dette, og mine batterier av denne type gikk tørre og måtte skiftes ut allerede etter litt under 6 år. Når det gjelder å koble laderen permanent til batteriene med den andre kabelen som fulgte med, burde det gå helt greit. Men dersom du ikke har tilkoblet landstrøm om vinteren, ville jeg koblet fra både laderen og selve kabelskoene på batteriene da for å være helt sikker. Lars H. Redigert 27.Juni.2013 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lmsafg Svart 27.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2013 I tillegg til batteriklemmer fulgte det med en ledning som jeg tror jeg kan skru direkte på batteriskoene i stedet for batteriklemmene. Vil det ha noe å si om de står konstant skrudd fast slik at jeg bare kan plugge i laderen, eller vil dette tappe batteriet? (ser ikke noe grunn til at det skal skje, men vet aldri..) Den som er til å skru fast er bare en kontakt, uten noe som helst elektronikk som trekker strøm sånn som noen av de til ctek sine ladere som viser spenningen. Men selv med de er det snakk om så lite strøm at det har i praksis lite å si. Har samme laderen hjemme til å lade bil og traktorer, og har et par sånne kontakter fastmontert hvor det er vanskelig å komme til batteriet. En av de jeg kjøpte var det dårlig kontakt og halveis brudd i, så hvis laderen begynner å tulle kan det være en grei ting å sjekke. Sitér dette innlegget Link to post
HenrikOrrskär Svart 27.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2013 Takk for info til både Lars H. , Marwin og Lmsafg. Da er jeg med ett mye klokere. Trenger sikkert ikke å lade startbatteri, men tenkte at det kunne være greit å vedlikeholdslade det også. Jeg har i alle fall nå en brukbar pekepinn på hvordan jeg evt skal løse dette:) Sitér dette innlegget Link to post
Ove Gram Nipen Svart 28.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2013 Felles jord på tre batterier er ingen problem, selv om de brukes til to batteripakker. Det er totalt likegyldig om du kobler laderens minus på batteri nr 1, 2 eller 3; disse er alle på samme potensiale. Laderens plusspol kan du koble på forbruksbatteri nr 1 eller 2; det går ut på ett. Hvis du vil ha et fast opplegg for å lade startbatteriet også, kobler du et voltsensitivt relé mellom startbatteriet og forbruksbanken. Reléet skal stå slik at den føler på forbruksbatteriet. For å unngå at reléet trekker strøm for å 'føle' på batteriene når du ikke bruker båten kan du enten koble jorden til reléet via en bryter eller koble plussen til reléet via hovedbryteren på forbruksbanken. Denne løsningen koster ca 300 kr i deler på biltema. Du trenger litt hovedstrømkabel, noen kabelsko, voltsensitivt relé, elektrikertape eller krympeplast, noen strips og litt småting. Sitér dette innlegget Link to post
Lmsafg Svart 28.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2013 (redigert) ...... Reléet skal stå slik at den føler på forbruksbatteriet. Og man må da enten koble dynamoen til forbruksbanken for å få ladet den for motor, eller kjøpe dual sense releet til BEP som føler på begge batteribankene. Veldig mye dyrere enn biltema sitt, men slipper å dra ny kabel fra dynamoen. Så nå at dette bare gjaldt landstrøm, så kommer jo helt an på hvordan ladeløsningen fra motoren er. Men skal man montere et rele er det jo kjekt å la det inkludere lading fra dynamoen og om dagens løsning f. eks. bare er en velgebryter. Redigert 28.Juni.2013 av Lmsafg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ove Gram Nipen Svart 28.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2013 Dersom det er stor forskjell på kapasiteten til start- og forbruksbank er det lurt å putte dynamoen på forbruksbanken. Ellers risikerer man at reléet kobler inn og ut i ett sett fordi spenningen faller igjen når reléet kobler inn en forbruksbank med lav spenning. Derfor mener jeg at det er lurt med et relé som bare lytter på forbruksbanken, og så putter man alle ladekilder rett på forbruksbanken. Da får startbatteriet sitt når forbruksbanken er noenlunde ferdigladet. Sitér dette innlegget Link to post
Lmsafg Svart 28.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2013 Helt enig med det, men du hadde utelatt det å flytte dynamoen, så da er det fort gjort å ende opp uten lading for motor hvis man følger det slavisk. Sitér dette innlegget Link to post
HenrikOrrskär Svart 28.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2013 Takk for tips! er vel allerede montert et slikt rele i dag som fordeler ladning fra dynamoen på motoren til start/forbruksbatteri, men i og med at vi ikke har noe fast opplegg for landstrøm foreløpig så får jeg nøye meg med å rigget opp lader og kabel for hver denne sommeren. Jeg noterer meg ned beskrivelsene herfra og kan leke med tanken til vinteren Sitér dette innlegget Link to post
HenrikOrrskär Svart 2.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2013 Bare for å forsikre meg igjen, når jeg ligger i havn og motoren er av og bruker av forbruk til dieselvarmer, kjøleskap elektronik med mer og har 220 volt tilgjengelig, så går det da greit å ha laderen koblet til batteriet slik at de ikke blir tappet mer enn nødvendig? Er altså ikke noe problem at hovedstrømbryteren er på og at man bruker av batteriene samtidig som det mottar lading fra 220 volt direkte på batteri? Sitér dette innlegget Link to post
Håp Svart 2.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2013 Brosjyren sier "I powersupplymodus kan laderen også brukes for konstant strømforsyning eller vedlikeholdslading." Manualen som fulgte med laderen forteller sikkert enda mer om det. Sitér dette innlegget Link to post
HenrikOrrskär Svart 2.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2013 Ja, leste samme. Tolker det som den kan stå på i Supply modus, men kan den stå på også i lademodus? Den vil da automatisk gå over på vedlikehold når fulladet Sitér dette innlegget Link to post
Håp Svart 2.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2013 Tror supplymodus bare kutter de fleste ladetrinnene. Du kan jo bare slå den over på lademodus om natten hvis du vil. Sannsynligvis betyr det lite hvilken modus den står i når den bare er på et halvt døgn om gangen i ferien. Sitér dette innlegget Link to post
HenrikOrrskär Svart 2.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2013 Da tror eg vi e enig, takk for gode råd Sitér dette innlegget Link to post
Lmsafg Svart 2.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2013 I supplymodus står laderen fast på 13,7 volt, så for å få fulladet batteriet må den stå i lademodus. Er heller ikke noe problem å bruke strøm mens den står i lademodus. Men det du skal være litt obs på er at den vil ikke begynne å lade igjen etter at batteriet er fulladet har jeg funnet ut. Så når batteriet er fulladet kan det være lurt å sette i supplymodus så det ikke tappes igjen når du bruker strøm. Lader bilen med samme laderen, og bilen min har noen strømtyver som tapper batteriet når den står mer enn et par dager. Så satte på laderen, batteriet ble ladet opp første dagen hadde ålreit spenning og laderen lyste grønt for fulladet, men var nede på 12volt igjen da jeg sjekket et par dager senere og laderen fortsatt stod på og lyste grønt. Sitér dette innlegget Link to post
HenrikOrrskär Svart 3.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2013 Takk for tipset! Da bruker jeg den nå i supplymodus med god samvittighet :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.