Sanztra Startet 19.April.2013 Link til dette innlegget Startet 19.April.2013 Jeg skal bruke fritisdparafin (som den Maritim har) som drivstoff til min Eberspacher D3L. Biltema har en plasttank som rommer 12 liter beregnet for drikkevann http://www.biltema.no/no/Fritid/Campingvogn-og-bobil/Vann-og-avlop/Vanndunk-DIN96-37192/ Er det greit å bruke den som tank for fritidsparafin/lampeolje, eller vil den etter en tid gå i oppløsning? Den virker jo ganske solid med "tykke" vegger... Sitér dette innlegget xLandkrabbe... nå på 8. sommer på sjøen Link to post
Herman Svart 19.April.2013 Link til dette innlegget Svart 19.April.2013 Den tanken er i High Density Polyetylene i henhold til info hos BT. Ifølge http://www.borealisgroup.com/pdf/chemical-resistance/chemical-resistance-hdpe-ld.pdf er det klassifisert som "satisfactory" mot "paraffin oil". Dette sier ingen ting om den mekaniske styrken i tanken, men siden parafin veier mindre per liter enn vann, går nok det bra. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
znick Svart 19.April.2013 Link til dette innlegget Svart 19.April.2013 Dersom du ser i dokumentet her, vil du se at PEHD ikke er resistent mot "kerosene", som er parafin. Får betegnelsen NS=Not satisfactory. http://www.borealisgroup.com/pdf/chemical-resistance/chemical-resistance-hdpe-ld.pdf Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 19.April.2013 Link til dette innlegget Svart 19.April.2013 (redigert) Det har du jammen rett i. Problemet er at det som heter Kerosene i USA/Canada heter Paraffin i f.eks UK. http://m1cdq.co.uk/blog/tag/backpacking Den samme listen inneholder også Norge, og der er Fritidsparafin listet opp som det norske navnet (sammen med andre navn som tennvæske, parafin og lampeolje) Kokepunkt 180 - 280 °C Redigert 19.April.2013 av Herman (see edit history) Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Eureka Svart 19.April.2013 Link til dette innlegget Svart 19.April.2013 Hvorfor bruker du ikke en 20 liter plast jerrykanne for diesel? Sitér dette innlegget Link to post
Sanztra Svart 19.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2013 Var det med plassering da, trenger en som ikke er så høy for å få plassert den fornuftig. Et alternativ er å borre hull i 4L dunken (lokket) fra Maritim og dytte inn slangen til pumpen der? Sitér dette innlegget xLandkrabbe... nå på 8. sommer på sjøen Link to post
znick Svart 19.April.2013 Link til dette innlegget Svart 19.April.2013 For å være ærlig tror jeg ikke du får problemer med å bruke plasttanken fra Biltema til lampeolje, selv om plastprodusentene tar forbehold i sine spesifikasjoner. Jeg har selv benyttet allehånde typer kanner til oppbevaring av lampeolje til varmeapparatet i min gamle båt i årevis uten problemer. Kjøper du en 5l kanne lampeolje tror jeg det er stor sannsynlighet for at det står PEHD eller HDPE i bånn av denne. Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 19.April.2013 Link til dette innlegget Svart 19.April.2013 Jeg hadde en gammel Wallas varmer Den fulgte det med tank for parafin til. Den var heller ikke så høy. Kanskje de selger den løst fremdeles. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
RSL Svart 19.April.2013 Link til dette innlegget Svart 19.April.2013 Var det med plassering da, trenger en som ikke er så høy for å få plassert den fornuftig. Et alternativ er å borre hull i 4L dunken (lokket) fra Maritim og dytte inn slangen til pumpen der? I snekka hadde jeg plass til 4 slike 4-literskanner ved siden av hverandre. Der hadde jeg et ferdig hullet lokk med stivt sugerør (Så ut som et gammelt bremserør) som klarte å suge en kanne nesten helt tom. Når en kanne var nesten tom, flyttet jeg bare lokket med sugeslangen over til neste kanne i rekka. Jeg synes det var tilnærmet perfekt. Etterfylle en tank i litt sjøgang er ikke lett, men å bytte over et lokk, går lekende lett uten søl. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Sanztra Svart 20.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.April.2013 For å være ærlig tror jeg ikke du får problemer med å bruke plasttanken fra Biltema til lampeolje, selv om plastprodusentene tar forbehold i sine spesifikasjoner. Jeg har selv benyttet allehånde typer kanner til oppbevaring av lampeolje til varmeapparatet i min gamle båt i årevis uten problemer. Kjøper du en 5l kanne lampeolje tror jeg det er stor sannsynlighet for at det står PEHD eller HDPE i bånn av denne. Stemmer bra det, HDPE står det i bunn av kannen. Sitér dette innlegget xLandkrabbe... nå på 8. sommer på sjøen Link to post
kavset Svart 20.April.2013 Link til dette innlegget Svart 20.April.2013 Så lenge det ikke skal bensin ned i tanken så tipper jeg de fleste plasttanker gjør susen! I verste fall er det bare å stest, kjøp en tank og fyll den med parafin, la den stå en mnd og så kjenner du med fingeren på innsiden av tanken om den er blitt klissete. Hvis den fortsatt er hard og fin slik den var før du fylte den så skal det nok gå helt fint. Har aldri opplevd at hverken diesel eller parafin har greid å få plast til å løse seg opp. Bensin derimot kan bli stygt :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.