Jump to content

Kan en plasttank for drikkevann brukes til fritidsparafin?

Sanztra

Recommended Posts

Jeg skal bruke fritisdparafin (som den Maritim har) som drivstoff til min Eberspacher D3L.

Biltema har en plasttank som rommer 12 liter beregnet for drikkevann http://www.biltema.no/no/Fritid/Campingvogn-og-bobil/Vann-og-avlop/Vanndunk-DIN96-37192/

Er det greit å bruke den som tank for fritidsparafin/lampeolje, eller vil den etter en tid gå i oppløsning?

Den virker jo ganske solid med "tykke" vegger...

xLandkrabbe... nå på 8. sommer på sjøen  

Den tanken er i High Density Polyetylene i henhold til info hos BT.

Ifølge http://www.borealisgroup.com/pdf/chemical-resistance/chemical-resistance-hdpe-ld.pdf er det klassifisert som "satisfactory" mot "paraffin oil".

Dette sier ingen ting om den mekaniske styrken i tanken, men siden parafin veier mindre per liter enn vann, går nok det bra.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Det har du jammen rett i. Problemet er at det som heter Kerosene i USA/Canada heter Paraffin i f.eks UK. http://m1cdq.co.uk/blog/tag/backpacking

Den samme listen inneholder også Norge, og der er Fritidsparafin listet opp som det norske navnet (sammen med andre navn som tennvæske, parafin og lampeolje) Kokepunkt 180 - 280 °C

Redigert av Herman (see edit history)

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

For å være ærlig tror jeg ikke du får problemer med å bruke plasttanken fra Biltema til lampeolje, selv om plastprodusentene tar forbehold i sine spesifikasjoner. Jeg har selv benyttet allehånde typer kanner til oppbevaring av lampeolje til varmeapparatet i min gamle båt i årevis uten problemer. Kjøper du en 5l kanne lampeolje tror jeg det er stor sannsynlighet for at det står PEHD eller HDPE i bånn av denne.

Var det med plassering da, trenger en som ikke er så høy for å få plassert den fornuftig. Et alternativ er å borre hull i 4L dunken (lokket) fra Maritim og dytte inn slangen til pumpen der?

I snekka hadde jeg plass til 4 slike 4-literskanner ved siden av hverandre. Der hadde jeg et ferdig hullet lokk med stivt sugerør (Så ut som et gammelt bremserør) som klarte å suge en kanne nesten helt tom.

Når en kanne var nesten tom, flyttet jeg bare lokket med sugeslangen over til neste kanne i rekka. Jeg synes det var tilnærmet perfekt. Etterfylle en tank i litt sjøgang er ikke lett, men å bytte over et lokk, går lekende lett uten søl.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

For å være ærlig tror jeg ikke du får problemer med å bruke plasttanken fra Biltema til lampeolje, selv om plastprodusentene tar forbehold i sine spesifikasjoner. Jeg har selv benyttet allehånde typer kanner til oppbevaring av lampeolje til varmeapparatet i min gamle båt i årevis uten problemer. Kjøper du en 5l kanne lampeolje tror jeg det er stor sannsynlighet for at det står PEHD eller HDPE i bånn av denne.

Stemmer bra det, HDPE står det i bunn av kannen.

xLandkrabbe... nå på 8. sommer på sjøen  

Så lenge det ikke skal bensin ned i tanken så tipper jeg de fleste plasttanker gjør susen! I verste fall er det bare å stest, kjøp en tank og fyll den med parafin, la den stå en mnd og så kjenner du med fingeren på innsiden av tanken om den er blitt klissete. Hvis den fortsatt er hard og fin slik den var før du fylte den så skal det nok gå helt fint. Har aldri opplevd at hverken diesel eller parafin har greid å få plast til å løse seg opp. Bensin derimot kan bli stygt :)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...