Lars H. Startet 19.April.2013 Link til dette innlegget Startet 19.April.2013 Endelig, etter nesten tre ukers forsinkelse pga. is i havnen ble det sjøsetting i dag. I går gikk isen i elven og store isflak fosset ut og gjennom havnen i regnet og kulingen. Men i dag var alt stille og rolig igjen, så da ble det mulig med sjøsetting. Sverre dukket opp til avtalt tid med den store trucken, og sannelig blir min Saga27 liten når en slik diger truck gjør klar for løft. Men å legge seg på egen plass, var ikke mulig. De hadde tenkt å legge ut utliggerne i går, men kom ikke frem med flåten med kran på pga. all isen som strømmet ut fra elven. Og særlig lekkert så det ikke ut i dag heller med noen små isflak og mye dritt i vannet. Så jeg fikk låne plass på en av de to nye bryggene som er lagt ut rett ved utsettingsplassen. På søndag blir det ny tur til havnen med bilen full av overmadrasser, dyner, puter, klær, TV osv. Slik at vi kan være klar til tur til Borgen neste helg. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
free Svart 19.April.2013 Link til dette innlegget Svart 19.April.2013 Grattis Lars, da er sesongen din i gang, her har været vært litt utrivelig til tider så det drøyer enda noen dager før båten går ut, håper på vann i kranene ila helgen. Sitér dette innlegget Link to post
Møkkalasset Svart 19.April.2013 Link til dette innlegget Svart 19.April.2013 Herlig. Jobber på spreng selv for å bli ferdig. Dessverre blir det en del jobbreising til uka. Håper likevel å være klar 30. april. Har båten hjemme, så alt skal på plass i båten før utsetting. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 19.April.2013 Link til dette innlegget Svart 19.April.2013 Tror ikke all isen er godt på Kommers. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
ebonita Svart 19.April.2013 Link til dette innlegget Svart 19.April.2013 Grattis Lars, sjösättningen är väl ändå trots allt en märkesdag för oss båtägare! Då väntar man bara på att Du skall dyka upp på marinetraffic.com Men det är kanske inte täckning där i hemmahamnen? Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 19.April.2013 Link til dette innlegget Svart 19.April.2013 Er AISen i orden? Du får kalle opp som du pleier når du passerer Storsand, Lars. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Lars H. Svart 19.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2013 Då väntar man bara på att Du skall dyka upp på marinetraffic.com Men det är kanske inte täckning där i hemmahamnen? Heisan, heisan. Det blir det nok etter hvert, når jeg får orden på opplegget med AIS-transponder. Etter at min AIS-transponder AIT2000 fra Digital Yacht sist år døde to ganger og måtte erstattes med nye enheter, har jeg nå gitt opp det firmaet. Data fra AIS'n til PC, var også ustabil. Så nå går jeg for en AIS 650 fra Raymarine. Nå innrømmer imidlertid også Raymarine at å ha AIS'n samtidig tilkoblet til både kartplotter serielt via RS422 og til PC med USB fra AIS'n sin USB-tilkobling, ikke er bra over tid. Både USB-port på PC og AIS kan ta kvelden! Så løsningen er kun å bruke USB-porten på AIS'n ved programmering av båtens navn, MMSI osv. Men jeg ønsker å få AIS-dataene inn på PC'n samtidig som til kartplotter. Raymarine haranbefalt meg å koble inn en otoisolert RS422 til USB adapter (USG-1 fra Actisense). Den skal da hente data på utgangen av AIS'n serieutgang (de signalene som går til plotteren) og sende de videre til PC'n sin USB-port som USB-signaler. Dermed elimineres problemer med jordsløyfer og felles/ikke felles strømtilførsler. Dette skulle vært klart nå. Seatronic har en Raymarine AIS 650 liggende reservert for meg, men så var det adapteren, da. Den bestilte Seatronic fra Sverige forrige uke, og de har ennå ikke fått den. Den er pr. nå til tollbehandling i Oslo! Og hvorfor har det tatt så lang tid? Jo, enheten har vært på flyreise Europa rundt med FedEx. Først havnet den i Finnland for så å havne i Frankrike. Så var den en svipptur innom Nederland, før den kom til Norge. Her har den først ligget hos speditøren FedEx en tid, og er nå på tollageret i Oslo til fortolling. Nedenfor kan du se reiseruten. Andre med tilsvarende erfaring med FedEx? Du har helt rett i at Marine Traffic har dårlig dekning i hjemmehavnen min Son. Men jeg skal sørge for at jeg dukker opp hos dem likevel. Med trådløst internett fra ICE, streamer jeg posisjonen min (og posisjonen til andre båter min AIS ser ) til Marine Traffic som om jeg skulle vært en basestasjon. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
torbi Svart 19.April.2013 Link til dette innlegget Svart 19.April.2013 Endelig er skuta di på Sjøen, imorgen skal min på sjøen... , må si eg savne litt gamle saga 27 som eg hadde. Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
ebonita Svart 19.April.2013 Link til dette innlegget Svart 19.April.2013 Hej Lars, Ja det var en resa… Själv har jag haft min AIT2000 i England för uppgradering av programvaran under vintern. Dessutom har jag fått ny programvara och nya drivrutiner för den lokala installationen. AIT2000 har ju tre utgångar, en USB och en snabb (38400baud) och en långsam (4800 baud) NMEA-utgång. Nu har jag kopplat USB utgången till en laptop på daschen, och den snabba NMEA till en salongsdator som samtidigt är TV. Ger eventuella passagerare full uppdatering via sjökort och AIS! Till slut har jag kopplat den långsamma NMEA-utgången via ett interface till mitt SeaTalk-system så att GPS mm kommer hela systemet tillgodo. Fungerar riktigt bra faktiskt (än så länge). Digital Yacht är hjälpsamma och tjänstvilliga om än något långsamma. Det verkar ju som att Nick Heyes är företagets allt i allo, han är ju stor entusiast och definitivt kunnig, men ibland får man intrycket att produktpaletten har växt lite väl fort. Hoppas att Du får ordning på systemet för nu börjar ju SÄSONGEN! Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 19.April.2013 Link til dette innlegget Svart 19.April.2013 Grattis med sjøsetting Lars Den rundturen med FedEx har jeg aldri sett maken til. Vi får i løpet av et år en del hastesendinger med FedEx fra Belgia og det tar to til tre dager. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Astor Svart 19.April.2013 Link til dette innlegget Svart 19.April.2013 Seatronic burde gitt deg en ny AIS uten diskusjon. Du skal ikke lide for dette. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Hulda Svart 19.April.2013 Link til dette innlegget Svart 19.April.2013 Nå har jeg hatt det samme problemet som Lars H. Vi er vel enige om at Seatronic har gjort en utmerket jobb og vært meget imøtekommende. Så, da Seatronic mente at Digital Yacht på en overbevisende måte ikke kunne løse problemet mitt, fikk jeg beskjed om at det lå en Garmin 600 og ventet på meg. Hulda er utstyrt med Garmin plottere, radar etc. Dessuten fikk jeg med en USB-overgang slik at jeg kan kjøre data via NMEA fra plotteren. Ellers så er det nok slik at Digital kanskje henger litt etter. De har vel ikke de samme ressursene på putte inn som de store. Blant annet opplevde jeg at utstyret til Digital Yacht knakk to USB-porter på laptop'en min. Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 19.April.2013 Link til dette innlegget Svart 19.April.2013 Den rundturen med FedEx har jeg aldri sett maken til. Vi får i løpet av et år en del hastesendinger med FedEx fra Belgia og det tar to til tre dager. Og jeg får, eller skulle fått hastesendinger med Fed ex daglig. Og det begynner å haste ganske mye når de kommer frem. (og da er pakkene helsurret i Fed ex tape.....) Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 19.April.2013 Link til dette innlegget Svart 19.April.2013 Hulda; det er den Seatronic jeg kjenner. De finner gode løsninger. Alltid fornøyde kunder. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Lars H. Svart 19.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2013 Seatronic burde gitt deg en ny AIS uten diskusjon. Du skal ikke lide for dette. Vel, jeg er svært fornøyd med Seatronic sin håndtering av denne saken. To ganger har jeg fått ny Digital Yacht AIS uten ekstra kostnader og en gang har jeg fått (direkte fra Digital Yacht) en USB/serie-adapter (ikke optisk isolert). Så endte det opp med at jeg kunne heve kjøpet og få pengene tilbake, eller bytte inn i et annet merke AIS. Dette valget har jeg hatt fra første stund, men vi (Digital Yacht, Seatronic og jeg) har brukt vinteren til å finne en best mulig fungerende løsning. Jeg har jo ikke hatt bruk for noen AIS i vinter med båten på land. Jeg valgte nylig å bytte inn i en Raymarine AIS650. Den er imidlertid mye dyrere en den jeg hadde, men forskjellen delte Seatronic og jeg. Den idiotsikre optoisolerte USB/serie-adapteren fikk jeg også til halv pris (når en gang FedEx klarer å få den frem til Seatronic!). Og under hele tiden har kontakten med Ketil og Simen hos Seatronic vært åpen og ellers aldeles utmerket. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Antilia Svart 19.April.2013 Link til dette innlegget Svart 19.April.2013 Så sykt deilig ut å få båten på vannet!! Ligger nok et stykke etter men snart....... Håper du får en fin sessong og deler noen turer og bilder på hjemmesiden. Sitér dette innlegget Min hjemmeside: https://rgro94.wixsite.com/ronnies-side Link to post
Kenneth 81 Svart 19.April.2013 Link til dette innlegget Svart 19.April.2013 Gratulerer med sjøsettingen! Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Andy Svart 20.April.2013 Link til dette innlegget Svart 20.April.2013 Herlig! Fikk ut Pioneren i dag, skal på årets jomfrutur med min kjære fru om få minutter. Så får Skjønne Helene ligge under burkaen et par uker til :) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 23.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.April.2013 Den rundturen med FedEx har jeg aldri sett maken til. Vi får i løpet av et år en del hastesendinger med FedEx fra Belgia og det tar to til tre dager. Og ennå har ikke Seatronic fått pakken, selv om både de og avsenderen har purret pr. telefon flere ganger. Men nå er det håp. En uke etter at pakken kom til Norge, skal den nå være ferdig fortollet og på vei til Moss, forhåpentligvigvis ikke om Bergen, Bodø. . . . ! Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
lano2 Svart 23.April.2013 Link til dette innlegget Svart 23.April.2013 Ryktene sier at FedEx har vært veldig opptatte med denne hentetråden på BP i det siste... :-) Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 23.April.2013 Link til dette innlegget Svart 23.April.2013 Brug UPS.. Jeg opdagede i weekenden at min Jabsco ferskvandspumpe havde fået en frostskade Gik på nettet på jabsco UK og fandt ud af at jeg kunne få en reservedel (tryksensor) i stedet for den, der var frosset i stykker. Bestilte og betalte søndag aften. Mandag morgen fik jeg besked om at den var pakket og sendt. Mandag eftermiddag afhentede UPS den i Luton, England. Herefter fløj den til Tyskland og herefter til Malmø, hvor den ankom klokken 5 i morges. Så på lastbilen og til Nordsjælland hvor den ankom klokken 13 i dag. Det var hurtigere end jeg forventede, så jeg var ikke hjemme. Men så kommer de igen i morgen med den :-) Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 23.April.2013 Link til dette innlegget Svart 23.April.2013 Välkommen på vandet MA! Hoppas att sensorn passar. I nödfall har jag en komplett pump på reservdelslagret.... Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 23.April.2013 Link til dette innlegget Svart 23.April.2013 Tak ebonita, håber vi ses på vandet i år! Regner med at weekenden bliver første tur med overnatning. Jeg håber også at det er sensoren der lækker og ikke længere oppe i pumpen. Min er en ParMax 3. Hvis jeg kommer i knibe kan det være at jeg sender en IM :-) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 23.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.April.2013 Sannelig, o sannelig sier jeg er eder, nå er duppedittene i hus! FedEx, eller som jeg heller vil kalle firmaet: "Fed - Up" Klarte å levere enheten i dag. Dermed ble det å slenge seg i bilen (stoler ikke på posten heller) og dundre avgårde fra Skjetten her ved Lillestrøm via Oslo til Moss i starten av kveldsrushet. Og hjem igjen via båthavnen i Son i slutten av samme traffikaoset! Jeg er glad jeg er pensjonist og slipper slike opplevelser hver dag. Jeg er glad jeg tok turen innom Sonpå hjemveien og fikk lagt opp litt mer fendring og nye ekstra tamper på båten på den midlertidige plassen den ligger nå. Der blåste som et lite helvete, og et hallgatt var borte vekk med et digert hull i rekken som resultat og som måtte tapes midlertidig. Håper det blir roligere i morgen kveld og natt til torsdag. Da henter jeg fruen på jobb på Ullevåld Sykehus etter kveldsvakt før vi drar til båten. Der ligger vi over i havnen før vi starter på årets første helgetur (til Borgen) torsdag morgen. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 24.April.2013 Link til dette innlegget Svart 24.April.2013 Hvem man skal benytte av disse selskapene avhenger av hvor delen kommer fra, og hvor den skal hen. Jeg sto for en del hurtigforsendelser fra Frankrike og England til Norge i sin tid. På alle mine forsendelsesordre sto det med krigstyper 'do not ship by XXX'. Skal ikke gjenta de tre bokstavene, der den første er T. Så hadde vi en annen sak, fra en av de tre store. Da kom det en skarve o-ring opp fra Rouen i Frankrike. Den var til en gasskompressor som stod og ventet. Prisen for å ha kompressordyret stående var om lag NOK 5 mill i døgnet. Konvolutten ble kjørt med bil, sendt med fly, hand carried mellom forskjellige fly. Til den ankom angjeldende foretaks kontor på Gardermoen for transport videre til Kristiansund. Plutselig stoppet alle spor. Fikk ristet gjennom hele dette kontoret en fredags ettermiddag: "Det var jo bare en o-ring, så vi sendte den som C-post i formiddag". Ny o-ring opp fra Frankrike, hurtigere enn C-post. Så når du treffer en av de tre store på en dårlig dag, så er alle tre like elendige. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.