Jump to content

Så gikk isen i havnen, og Trudelutt fikk vann under kjølen

Lars H.

Recommended Posts

He he. jeg bestilte en gang et LED-display fra RS-components (som har kontor uten lager 5min unna der jeg bor) med levering her hjemme via Bring. Det varte og rakk og ingenting dukket opp selv om de skulle ringe meg når det var klart for levering. Etter flere mail og telefonsamtaler, fikk jeg til slutt forklaringen. "Det var ingen i resepsjonen Deres til å ta imot leveransen, så pakken ble returnert til avsender!" men kredittkortet mitt var belastet. Dermed ny runde etter en tur til RS (som sagt, 5 min unna) der det ble avtalt at pakken skulle leveres der, og at de skulle ringe meg når den kom slik at jeg kunne hente den der. Og det funket i løpet av et par dager.

Ellers så handler jeg en del hos Deal Extreme, men kun ting som koster under 200 kroner og fraktfritt. Da kommer det i posten med hentelapp eller melding som SMS. Men sist jeg handlet, kom noen LED-lamper på tilsammen 115 kroner som verdipost! Og da måtte jeg frem med pass for å få det utlevert, førerkortet mitt var for gammelt som legitimasjon.

Og angående førerkort, dersom jeg vil ha det byttet inn i nytt i kredittkortstørrelse, er det da bare å møte opp hos biltilsynet, trekke kølapp og få det ordnet der og da? Bilde tar de vel der? Det hadde jo vært greit med et slikt kort som også kan brukes som ID de fleste steder.

Men tilbake til AIS. Nå er drivere installert på PC'n for både AIS og serie/USB adapteren og det er loddet på plugger. Så når vi kommer til Oscarsborg i morgen, blir det å montere GPS-antennen, og koble det hele sammen med VHF-antenne og kartplotter.

Mange andre som skal til Borgen i helgen?

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Det spørs om "soppene" er komplette GPS-mottakere som sender data som NMEA (eller et eller annet proprietært format) til AIS'n, eller om det er rene antenner med RF-signal inn til selve GPS-mottakeren som da sitter i AIS'n. I sistnevnte tilfelle kan antennen være passiv, eller aktiv med spenningsmating via kabelen fra AIS'n. Jeg ville byttet til Garmin sin antenne/GPS uten å sjekke opp alle disse "om og men momentene". Og Digital Yacht antennen/GPS'n skulle vel vært levert til Seatronic sammen med AIS'n?

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Ja, er enig. Skifter ut hele settet. Når man kjøper Garmin, så følger det med en utrolig mengde dingser som man tror man har bruk for. 90 % kan kastes. Antennen skulle vel vært tilbake hos Seatronic, tror ikke jeg greier å demontere den (trekke ut kabelen med pluggen) i ett stykke. Skal ta dette med Simen. Må uansett innom og kjøpe en ny luftavfukter .

Ellers, når det gjelder der du ligger nå, området er forbausende værhardt. Du vet hvor høy båten min er. Jeg har stått i cockpit'en og kjent sjørokket piske meg rundt knehasene. Det har vært ganger hvor jeg rett og slett ikke har tatt sjansen på å gå ut på flytebryggen. Jeg brukte to bildekk som fjæravlastere, de ble trukket varig ovale. Men det er gjerne ikke om sommeren. Og, det kan blåse helt utrolige fallvinder fra nord, kommer ut i bukten fra NW. Så du må tjore Trudelutt godt.

Hvem man skal benytte av disse selskapene avhenger av hvor delen kommer fra, og hvor den skal hen.

Tja, jeg synes det er samme røret uansett hvor det kommer fra og hvor det skal. De benytter hub'ene sine, og alt skal om hub enten du vil eller ikke. Selv en Expess Service går om hub. Posten er i de aller fleste tilfelle langt raskere.

Den verste jeg har sett fra en av disse tre store er Singapore-Frankfurt-Houston-Køln-Padborg-Bremen. En annen brukte to uker på Riga-Bremen. Og så har de rutiner de aldri fraviker. De fortoller alt gods, og det vil si at de momser inn utstyr som skal til skip. Du får ikke ut utstyret uten at du betaler momsen. Og så var de pengene tapt.

Jeg undres litt over at noen som Seatronic bruker en sånn tjeneste. Jeg ville ventet at de hadde avtale med en av de store spedisjonsfirmaene. De kan det der med å flytte pakker, store og små, i ei faderlig fart.

Nå er det vel mulig at Seatronic bare kontaktet leverandøren i Sverige og ba de sende på raskeste måte, og dermed ikke hadde noe med valget av speditør å gjøre, - jeg vet ikke jeg. Og dette var en spesiell bestilling av et produkt Seatronic ikke har i sitt sortiment.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...