Framtia Svart 7.April.2016 Del på Facebook Svart 7.April.2016 Ikke svar på spørsmålet ditt, men her en ganske utrolig historie om en hvithval som svømte helt til Hokksund i 1964...: http://www.eiker.org/Artikler/Natur/Elva/Hvithvalen/hvihvalen.html Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Bay_liner Svart 7.April.2016 Del på Facebook Svart 7.April.2016 (redigert) Husker den dagen hvithvalen dukket opp der - dv den hadde vel vært der en stund - passerte mange skuelystne antagelig ved MjønDar´n. Fiskerforeningsidiotene trodde den ville forsyne seg av "all" laksen i elva og sprengte den med DynoSluken. Vel, noen Eikerentusiaster ha/r/dde "dreams in a pipeline" om å gjøre farleden helt opp til Eikeren via Hokkund/Vestfosselva tilgjengelig via Sluser i Vestfossen og gjøre det mulig å "seile" helt til Eidsfoss i Vestfold over Eikeren. Turen fra Hokksund og opp til Vestfossen er en opplevelse men krever brukbar vannstand og ikke alt for stor båt. Leden ville vært en sann utfordring å gjøre farbar opp til Vestfossen - derfra og vidre er det ikke noe problem. Diverse filmklipp fra Hokksund/Vesfosselva Nedre /Vestfosselva Øvre /Fiskumvannet/Eikeren: Starter i Hokksund, Vestfosselva Øvre fra ca 0:45, Retur fra begynnelsen av Eikeren fra ca 1:30. Denne dårlige filmen (8MM film ødelagt av varme og overtid desverre men det ser man først når den kommer igjen fra fremkalling) foregår på strekningen Hokksund/Vestfossen Hokksund. Beklager kvaliteten men glimtvis er det vel mulig å tyde de grafiske Hieroglyfene :) Annet: http://www.dt.no/nyheter/nedre-eiker/nyheter/tok-monsterlaks-pa-22-2-kilo/s/2-2.1748-1.7390810 Redigert 7.April.2016 av Bay_liner (see edit history) Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Bay_liner Svart 7.April.2016 Del på Facebook Svart 7.April.2016 (redigert) Oversikt grunnen mellom Landfalløya og Sølfastøya - utenfor Drammen Camping ca midt på bildet. Det er utarbeidet en seilingsled/kart for hele Drammenselva som var til salgs på Turistkontoret og på Skutebrygga Restaurant. Dette var for noen år siden så det er umulig å si om dette gjelder fortsatt. Redigert 7.April.2016 av Bay_liner (see edit history) Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Per Tore Svart 7.April.2016 Del på Facebook Svart 7.April.2016 (redigert) Artig film fra "ælva" vår, Bay_liner. Har selv båt i Vestfosselva(øvre). Det er et yrende båtliv på Eikern og Fiskumvannet på sommeren, og Eikern kan by på mange vakre perler. Vi har forresten en facebookgruppe som heter "Båtliv på Eikern" for de som er interressert. Kan forresten se ut som at filmen er fra slutten av 90 tallet, brygga i Vestfossen ble bygget i 97. Redigert 7.April.2016 av Per Tore (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Key Freak Svart 7.April.2016 Del på Facebook Svart 7.April.2016 Skal man være på den sikre siden; følg etter MS Drammen når den går oppover elva. http://www.msdrammen.no/ Jeg tror det var en som var (er?) skipper på den som tegnet kartet over elva i sin tid Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
Lady Lisa Svart 8.April.2016 Del på Facebook Svart 8.April.2016 Har mange fine ettermiddagsturer på elva Sitér dette innlegget Link to post
Jørgen S Svart 8.April.2016 Del på Facebook Svart 8.April.2016 Er fint oppover ælva :) Kjører oppover stadig, men har ikke vært lenger oppe enn Landfalløya. Det var en mørk høstkveld at jeg dreit litt på draget en gang :p Så her har dere en liten historie dere kan lære litt av :) Jeg hadde glemt meg litt bort da jeg passerte Gulskogen Gård, og tøffa fortsatt oppover ca midt i ælva. Hvis dere studerer bildet til Bay_liner, så ser dere at det ikke er så lurt å ligge midt i.. Det var jo seint på høsten, så all merking var tatt bort. Kjørte rolig, men kjente att båten gynga litt. Jeg hadde med meg noen kamerater, så tenkte kanskje de flytta litt på seg. Så jeg snudde meg for å sjekke, men de satt helt stille. Da slo det meg.. "Jørgen, tenk litt på hvor vi er nå" Å faen. Jeg ante ikke hvilken side av sandbanken jeg var på, og kjølen begynte å dra. Jeg tok en rask beslutning om at jeg hadde sandbanken på babord side. Så for å ikke kjøre meg bom fast, så bare gøtsa jeg på, og ga full gass og svingte til styrbord. Jeg hadde sandbanken på styrbord side viste det seg. Båten min er 23 fot, 2 tonn og 115hk bensinhester, og skyter raskt litt fart, så det ble bråstopp! Men har en god 75cm dyp langsgående kjøl så den tåler ganske mye. (Sandbanken er på typ leggdybde, kanskje kne?) Heldigvis hadde kompisene mine en del vekt sammenlagt, samt jeg er ikke av typen som får panikk, så løsningen var allerede utbedret. Båten stikker grunnere fremme, som jo mange båter gjør (kanskje spesielt min). Sendte kompisene forran i lugaren, og ga fult drag bakover. Kjøljernet går helt bak til roret, så alt er godt beskyttet. Dro seg fint ut, og vi var på vei igjen :) Så, om du skal opp Drammenselva, så følg med Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 8.April.2016 Del på Facebook Svart 8.April.2016 Ser jo flott ut dette her! Og fristende! Jeg har jo en snekke som gjør knappe 6-7 knop i toppfart og stikker bare 85 cm, så det skal vel gå greit bare jeg er forsiktig. Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Team Colibri Svart 8.April.2016 Del på Facebook Svart 8.April.2016 Du finner kart over deler av elva her: http://dybdekart.no/Map/View/2701 Som andre har sagt må du være forsiktig for ting flytter på seg. :) Jeg har kjørt med småbåt opp til campingen ved Hokksund tidligere, det gikk fint med en matros foran som utkikk. Sitér dette innlegget Team Colibri Link to post
Bay_liner Svart 8.April.2016 Del på Facebook Svart 8.April.2016 Artig film fra "ælva" vår, Bay_liner. Har selv båt i Vestfosselva(øvre). Det er et yrende båtliv på Eikern og Fiskumvannet på sommeren, og Eikern kan by på mange vakre perler. Vi har forresten en facebookgruppe som heter "Båtliv på Eikern" for de som er interressert. Kan forresten se ut som at filmen er fra slutten av 90 tallet, brygga i Vestfossen ble bygget i 97. Jeg mener å huske at filmene er fra 2000 eller 2001, i verste fall 1999 - 2001 . Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Lars Martin Svart 8.April.2016 Del på Facebook Svart 8.April.2016 Største problemet med drammenselva er at den er innerst i drammensfjorden. Den er kjedelig nok i 20knop :-) ;-) Sitér dette innlegget Ship o'hoi Link to post
Bay_liner Svart 8.April.2016 Del på Facebook Svart 8.April.2016 Fjorden fra Rødtangen til Svelvik er trivelig med bla Holmsbu og div annet men fra Svelvik til Drammen er det ren transportetappe mer eller mindre. Det finnes trivelige steder og badestrender men mest for lokalkjente etter min mening. Det burde etter min mening vært mye høyere fartsgrense i elva etter Drammen slik at en kunne komme raskere til Hokksund. 60 foterene som går til opplag i Solbergelva går jo opp i planefart uansett :) Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
lippert Svart 9.April.2016 Del på Facebook Svart 9.April.2016 60 foterene som går til opplag i Solbergelva går jo opp i planefart uansett :) Dem skal ha litt fart på kjølevannet så saltet forsvinner, og med varm lagringring spares kostnadene for vinterkonservering :) Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Bay_liner Svart 11.April.2016 Del på Facebook Svart 11.April.2016 Fant et kort klipp med normal kvalitet fra strekningen mellom Hokksund og Vestfossen - samme strekning som egentlig er i det misfargede klippet over. Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.