dobbaen Startet 19.April.2013 Link til dette innlegget Startet 19.April.2013 Hei, jeg har to stykk Varta 12v 105 amper forbruksbatterier som har høy vile spenning på 13,05 volt synes dette er litt høyt. De er 6 måneder gamle er dette normalt for nye batterier. Trodde de skulle ligge på 12,7 volt sånn ca. Høy spenning Målt etter tre dager uten lading tilkoblet. Noen som har vært borti dette før. Go båthelg Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 19.April.2013 Link til dette innlegget Svart 19.April.2013 (redigert) 13 Volt er vanlig hvilespenning for AGM-batterier. Bly-syre batterier ca 12,7 Volt. Svovelsyren i elektrolytten (væsken i batteriet) har kanskje konsentrert seg i bunnen av batteriet og da vil sullfatering oppstå og batteriet skades. Hvis ladespenningen økes en liten stund , f.eks opp mot 16 Volt, slik at det bobler/gasser i batteriet så vil svovelsyren fordele seg bedre og spenningen synke. Du kan jo også kontrollere hvor nøyaktig voltmeteret er. Redigert 19.April.2013 av småbåtentusiasten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dobbaen Svart 19.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2013 Det er bly/syre batterier å voltmeteret er nylig kalibrert. Men det du mener er at jeg bør kjøre litt høy spenning på de sånn at syren sirkulerer bedre. Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 19.April.2013 Link til dette innlegget Svart 19.April.2013 (redigert) Pass på at det er nok batterivann over cellene før du utsetter det for så høy spenning: 1-1,5 cm over polene. Lad over kortere tid, 1-2 timer. Alternativt kan du tippe batteriet fra side til side uten at syren renner ut eller riste på batteriet og se om det minsker hvilespenningen. Riste er jo litt vanskelig på så tungt batteri som 100Ah. Redigert 19.April.2013 av småbåtentusiasten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 20.April.2013 Link til dette innlegget Svart 20.April.2013 Eg har 12.95-13.05 både på bly og agm batteriet, ørlite mindre på bly batteriene. Lader med 14.8/13.8v både på dynamo og landstrøm. Har fyllt vann 1gang på 4 år på blybatteriene, og der var strengt tatt ikke nødvendig. Har ikke merka noen svekking av kapasitet så langt. Sitér dette innlegget Link to post
Sitrin Svart 20.April.2013 Link til dette innlegget Svart 20.April.2013 Hvis du har et ekstra voltmeter så test med dette (det kan ha skjedd en feil ved kalibreringen) først. Sitér dette innlegget Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post
dobbaen Svart 20.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.April.2013 Jeg har prøvd med to voltmeter å får sammme svar. Så dette er ingen grunn til å forlange nye batterier på garantien ? Jeg får følge litt med dem å prøve meg litt frem med deres forslag. Takk :-) Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 20.April.2013 Link til dette innlegget Svart 20.April.2013 Hvilke ladespenninger bruker du? Mest sannsynlig har du ett luksusproblem. Sitér dette innlegget Link to post
dobbaen Svart 20.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.April.2013 Hehe ja håper det :-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.