Otnes Startet 19.April.2013 Link til dette innlegget Startet 19.April.2013 Har kjøpt båt med Bukh DV 20 - 1984 model. Er det noe jeg skal være på vakt ovenfor med denne motoren? Tar gjerne mot råd og tips om hva, hvordan og hvorfor!!! Sitér dette innlegget Link to post
haknuts Svart 19.April.2013 Link til dette innlegget Svart 19.April.2013 Dersom motoren er direkte sjøvannskjølt: https://baatplassen.no/i/index.php?/topic/98532-Kan-man-kjøre-Bukh-DV36/48-uten-termostat? Sitér dette innlegget Bli med! Link to post
G-sabb Svart 19.April.2013 Link til dette innlegget Svart 19.April.2013 Ja.Pass på oljenivå og temperatur/kjøling så har du motor leeeeeeeeeenge Det har vert litt tull med giret på iallefall dv-36 skift olje jevnlig,det er vel det eneste du kan gjøre for å forebygge slitasje.Svært gode motorer.Danmarks svar på Sabb Sitér dette innlegget Link to post
Otnes Svart 21.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.April.2013 Takk for svar - supert! Men hva er problemet med direkte sjøvannskjøling? Et spørsmål til Bøø - har lest at det er vanskelig med skifting av olje - brukes det sugepumpe eller tappes det underfra? Sitér dette innlegget Link to post
Otnes Svart 21.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.April.2013 Dersom motoren er direkte sjøvannskjølt: https://baatplassen.no/i/index.php?/topic/98532-Kan-man-kjøre-Bukh-DV36/48-uten-termostat? Akkurat - men kan du si meg hva er problemet? Ser at eksosalbuen er rusta opp og skal skifte den! Blir det fort annet galt med kjølinga mener du? Setter stor pris på svaret ditt! Sitér dette innlegget Link to post
Mizar Svart 21.April.2013 Link til dette innlegget Svart 21.April.2013 Akkurat - men kan du si meg hva er problemet? Ser at eksosalbuen er rusta opp og skal skifte den! Blir det fort annet galt med kjølinga mener du? Setter stor pris på svaret ditt! Jeg kjenner lite til DV-20, men går ut fra at det er det samme med den som med DV-36 og saltvannskjøling. Saltvann brukes som kjøleveske gjennom motoren. Det er ikke noe stort problem, da dette er motorer som er bygget for å vare omtrent evig - for å illustrere hva jeg mener. Det er masse å gå på når det gjelder den tæringen som saltvann kan medføre. Med saltvannskjøling benytter man lavere motortemperatur, derfor vil du se to skalaer for saltvannskjøling og ferskvannskjøling. Blir saltvannet for varmt, kan saltet krystallisere seg. Du har altså to ting å passe på når det gjelder vedlikehold: Skylle godt gjennom motoren hver høst, bruk gjerne systemrens for å løse opp alt belegg. Rense kjølesystemet SKIKKELIG hvert 20 ende år (normal fritidsbruk). Det betyr å ta ut motoren og renovere kjølekanalene. Få ut alt løst og bli kvitt det, slik at det ikke beveger seg rundt i kjølekappene og bygger opp en "blodpropp" som til slutt stanser sirkulasjonen. Gjør du disse to tingene grundig, og unngår å kjøre motoren varm for ofte, har du motor omtrent så lenge du vil, med BUKH. En dysesjekk og ventiljustering med jevne mellomrom, og regelmessig skifte av impeller og vannpumpepakninger er heller ikke å forakte. Vannpumpa (uten vedlikehold) kan lekke litt saltvann som tærer på rør utenpå motoren, så pass på at den er tett så unngår du tæreskader utenpå motoren også. Salvannet trenger oksygen for å skape rustskader, og det er det jo rikelige mengder av rundt motoren. Inni motoren er dette et langt mindre problem. Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
Otnes Svart 21.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.April.2013 Hjertelig takk skal du ha Propell1 - trivelig med slike som deg som engasjerer seg!!! Var redd jeg hadde kjøpt katta i sekken og at dette bare var noe dritt fra ende til annen!!! Ønsker deg en fin vår og båtsommer! Takk igjen!!! Sitér dette innlegget Link to post
Mizar Svart 21.April.2013 Link til dette innlegget Svart 21.April.2013 Det var en hyggelig tilbakemelding! -Ved annen gangs gjennomlesing kan jeg for sikkerhets skyld legge til at du ikke - etter gjennomskylling - må lagre motoren for vinteren uten påfyll. Da vil jo luft kunne bidra til korrosjon også innvendig. Men du vet vel kanskje fra før at man skal kjøre motoren varm til termostaten åpner seg, og la den suge opp frostveske for vinterlagringen. - Det er litt flaut å si det, men dette glemte jeg første vinteren med innenbords dieselmotor. Jeg kjørte en sløyfe med frostveskeblanding via en bøtte, men tenkte ikke over at jeg måtte kjøre motoren varm nok til at termostaten åpnet og slapp væsken inn i kjølesystemet. Motoren overlevde den vinteren likevel, men det var med et sterkt snev av panikk jeg tinte den opp i januar, etter at mer erfarne båtolk hadde fortalt meg mer om sakene. Så noe frosvæske kom antagelig inn i motoren selv om den ikke ble kjørt varm. Litt tidlig å snakke om vinterlagring ennå, kanskje. Nå snart 10 år senere, har jeg lært mer. Da er det hyggelig å dele det man vet, og her på Baatplassen har jeg lært en masse. Derfor er det spesielt hyggelig å få høre fra deg at nå har også jeg bidratt litt til dette. Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
Otnes Svart 22.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.April.2013 Det er bare herlig Propell1 - du har bare gjort meg glad og ser bare lyst på det å bli bedre kjent med motoren min! Veldig fornøyd med at du også mener at det er en bra motor å ha framover!!! Ja for pokker kan man gjøre dumme ting som man ikke tenker over, men som man lærer av og samtidig blir skånet for dyre reparasjoner! Skal gi deg tilbakemeldinger utover når jeg etterhvert kommer i gang! Jeg blir nok nødt til å spørre mye mer her inne på Forumet da jeg ikke har så store erfaringa med dette livet som jeg ser så fram til! Ønsker deg en fin vår og en super sesong! Og takk atter en gang! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.