Jump to content

Bukh DV 20, spes. ting jeg bør passe på med denne motoren?

Otnes

Recommended Posts

Akkurat - men kan du si meg hva er problemet? Ser at eksosalbuen er rusta opp og skal skifte den! Blir det fort annet galt med kjølinga mener du?

Setter stor pris på svaret ditt! :yesnod:

Jeg kjenner lite til DV-20, men går ut fra at det er det samme med den som med DV-36 og saltvannskjøling.

Saltvann brukes som kjøleveske gjennom motoren. Det er ikke noe stort problem, da dette er motorer som er bygget for å vare omtrent evig - for å illustrere hva jeg mener. Det er masse å gå på når det gjelder den tæringen som saltvann kan medføre.

Med saltvannskjøling benytter man lavere motortemperatur, derfor vil du se to skalaer for saltvannskjøling og ferskvannskjøling. Blir saltvannet for varmt, kan saltet krystallisere seg. Du har altså to ting å passe på når det gjelder vedlikehold:

Skylle godt gjennom motoren hver høst, bruk gjerne systemrens for å løse opp alt belegg.

Rense kjølesystemet SKIKKELIG hvert 20 ende år (normal fritidsbruk). Det betyr å ta ut motoren og renovere kjølekanalene. Få ut alt løst og bli kvitt det, slik at det ikke beveger seg rundt i kjølekappene og bygger opp en "blodpropp" som til slutt stanser sirkulasjonen.

Gjør du disse to tingene grundig, og unngår å kjøre motoren varm for ofte, har du motor omtrent så lenge du vil, med BUKH. En dysesjekk og ventiljustering med jevne mellomrom, og regelmessig skifte av impeller og vannpumpepakninger er heller ikke å forakte. Vannpumpa (uten vedlikehold) kan lekke litt saltvann som tærer på rør utenpå motoren, så pass på at den er tett så unngår du tæreskader utenpå motoren også. Salvannet trenger oksygen for å skape rustskader, og det er det jo rikelige mengder av rundt motoren. Inni motoren er dette et langt mindre problem.

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Det var en hyggelig tilbakemelding! -Ved annen gangs gjennomlesing kan jeg for sikkerhets skyld legge til at du ikke - etter gjennomskylling - må lagre motoren for vinteren uten påfyll. Da vil jo luft kunne bidra til korrosjon også innvendig. Men du vet vel kanskje fra før at man skal kjøre motoren varm til termostaten åpner seg, og la den suge opp frostveske for vinterlagringen.

- Det er litt flaut å si det, men dette glemte jeg første vinteren med innenbords dieselmotor. Jeg kjørte en sløyfe med frostveskeblanding via en bøtte, men tenkte ikke over at jeg måtte kjøre motoren varm nok til at termostaten åpnet og slapp væsken inn i kjølesystemet. Motoren overlevde den vinteren likevel, men det var med et sterkt snev av panikk jeg tinte den opp i januar, etter at mer erfarne båtolk hadde fortalt meg mer om sakene. Så noe frosvæske kom antagelig inn i motoren selv om den ikke ble kjørt varm. Litt tidlig å snakke om vinterlagring ennå, kanskje.

Nå snart 10 år senere, har jeg lært mer. Da er det hyggelig å dele det man vet, og her på Baatplassen har jeg lært en masse. Derfor er det spesielt hyggelig å få høre fra deg at nå har også jeg bidratt litt til dette.

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Det er bare herlig Propell1 - du har bare gjort meg glad og ser bare lyst på det å bli bedre kjent med motoren min! Veldig fornøyd med at du også mener at det er en bra motor å ha framover!!!

Ja for pokker kan man gjøre dumme ting som man ikke tenker over, men som man lærer av og samtidig blir skånet for dyre reparasjoner!

Skal gi deg tilbakemeldinger utover når jeg etterhvert kommer i gang!

Jeg blir nok nødt til å spørre mye mer her inne på Forumet da jeg ikke har så store erfaringa med dette livet som jeg ser så fram til!

Ønsker deg en fin vår og en super sesong!

Og takk atter en gang! :yesnod::thumbsup:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...