Jump to content

Høyere forventninger ved kjøp av bruktbåt fra forhandler?


morros

Recommended Posts

God kveld!

 

Etter en diskusjon med et par kamerater en fredagskveld, tenkte jeg å høre litt på de forskjellige meningene til folk rundt dette med å kjøpe bruktbåt fra forhandler kontra privat. Er det slik at man forventer mer mtp kvalitet, garanti osv på båten når man kjøper bruktbåt gjennom en forhandler enn om man kjøper den fra en privatperson? Vi antar at man betaler lik sum for båten uansett alternativ.

 

Selv var vi litt uenige på dette punktet, og det kunne derfor være artig å høre hva dere andre tenker :lol: .

 

Redigert av morros (see edit history)
Link to post

Ved kjøp direkte fra forhandler (merkeforhandler) så bør man i ihvertfall få dokumentert at båten, motor og utstyr er sjekket og ikke har mangler av teknisk eller annen art. De skal jo kunne dette ut og inn og ha de beste forutsetninger for å forestå en slik kontroll. Selger båten "for kunde", noe som oftest skjer så kan man jo be om samme kontroll blir gjort hvis ikke selger allerede har bedt om dette. Utgifter til en slik tilstandskontroll bør man bli enige om at selger dekker.

 

Prisen vil nok normalt bli høyere når salget skjer fra eller gjennom forhandler sammenliknet med privatsalg. Fortjeneste eller et meglerhonorar vil normalt øke prisen.

For en som skal kjøpe ny båt og har innbytte så vil man nok som bruktbåtkjøper spare på å kjøpe bruktbåten direkte fra selger. Blir som med bil. Kjøper man ny uten innbytte så får man mer rabatt, med innbytte får man lavere pris for bruktbiler og mindre rabatt.

 

Mht forventninger så betyr det ikke at objektet/båten er bedre om du kjøper fra en forhandler, men man bør kunne få en tilstandsrapport ved kjøp fra forhandler.

Redigert av olpi (see edit history)
Link to post

Klart at forventningene er høyere. Fordi alle krav til tilstand, før man kan reklamere, er lavere (enn ved kjøp mellom private). Ved kjøp via megler eller forhandler vil nemlig forbrukerkjøpslovens meget favorable regler gjelde. Les om det i denne artikkelen.

 

En annen sak er at det er en saklig forventning til en forhandler som selger bruktbåt i egen regning har tatt seg av småfeil osv, tatt service og shinet opp slik at båten er mer eller mindre tipp-topp.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post

Gode innspill. Jeg også er av oppfatningen av at ved kjøp ev bruktbåt fra en forhandler, så forventer man mer til båten stand. Nettopp som du sier Skipper Worse, at småfeil osv er utbedret samt at båten er shinet og fremstår som på en best mulig måte.

Når det gjelder garanti er det også forskjell. Kjøper man av en stor, anerkjent forhandler føler jeg personlig at jeg forventer mer.

"Lista" for å klage på småfeil ligger klart lavere enn hvis jeg hadde kjøpt båten av en privatperson, evt en mindre forhandler.

Link to post

prøver ikke å være rasistisk eller ufin, men tror de fleste forhandlere bruker polakker eller studenter,

som jobber med lav lønn og tidspress, slik at ting blir gjort fort og gale.

langt de fleste private har nesten et kjærlighets forhold til båten sin og jukser ikke med noe.

Derfor tror jeg at å kjøpe bruktbåt av en forhandler medfører minst like stor risiko som av en seriøs privat person.

 

Forutsetter at båten besiktiges under på land, og prøvekjøres på sjøen og at alt , absolutt alt er i orden og virker.

 

En ide kan jo være å be om å få se inni garasjen eller hobbyrommet til privat personen.

Dersom han har mye verktøy og alt er på strekk, tror jeg at hadde stolt mer på privatmannen.

Dersom han ikke har verktøy, garasje eller hobbyrom , eller om alt er bare rot- ville jeg kanskje vurdert forhandler som en nødløsning.

Link to post

Har en "blandet" erfaring med kjøp av bruktbåt fra forhandler. Kjøpte en liten eldre (-84 mod) hobbysjark fra forhandler, og denne hadde som is_620 skriver polakker i arbeid til å foreta service og stell på båtene. Jeg var hos forhandleren og besiktiget båten, og noterte meg diverse mindre småting som burde gjøres, men motor var av "nyere" dato (2003 mod), og propellanlegget (vridbart West-Mekan) var blitt demontert, og alt av hylse-arrangement var skiftet.

Vurderte det dithen at her måtte maskineriet være til å stole på, så var resten bare småtteri å dille med selv i ledige stunder :thumbsup:

Båten ble handlet, sjøsatt, og prøvekjørt... mye rar propell-støy, vibrasjoner og vannlekkasje inn i dobbelbunn forut som resultat :headbang:

Greit nok at forhandler hadde sagt at noe justering på propellanlegget måtte påberegnes etter overhalingen men... Fikk skuta på land, og justerte diverse ting, samt byttet skroggjennomføringene til fiskebrønnen som lakk. Lekkasjen MÅ de ha visst om fra før..

Ny prøvetur, same shit med støy og vibrasjoner :headbang: :headbang:

På land igjen, og gikk på propellanlegget igjen med krum hals. Sendte bilder til kreti og pleti og spurte om råd, og fikk til slutt svar: anlegget er fra West-Mekan, og propell-bladene står FEIL VEI!! Dette var meget vanskelig å se grunnet fasongen, selv produsenten måtte tenke seg om to ganger.. Så her hadde polakken til forhandleren blingsa litt.. :jollyroger:

Bladene ble snudd, båten sjøsatt, og ting funka bedre :flag:

Så, på vei hjem fra fisketur, selvsagt en times gange over fjorden, så dukka det opp en mystisk klakke-lyd i maskinen..Snegla oss til land, og etter noen dager med undersøkelser og demontering, så var resultatet nedslående: veivlagerhavari :puke:

Båten ble frakta hjem, maskinen plukka ut og demontert fullstendig. Her var ene veivtappen med tilhørende råde totalt herpa. På svinghjulet var det betydelig med rust cirka til midt på, så her hadde det tydeligvis vært flo sjø en gang.. :diving: Så var det diskusjon med forhandler ang. dekning av skadene..han hadde tatt båten i innbytte ved et salg, og mente han ikke kunne vite noe om dette. Jeg mente at lekkasjen forut MÅ noen ha visst om, for der var det blitt tømt for vann manuelt! I tillegg var lagrene i akselomstyringen alldeles kadaver, det var kast i omstyringsrøret, og dette har igjen medført at stevnlageret var gåent etter 25 timers bruk...

Etter noe diskusjon, så ble løsningen at vi delte kostnaden på delene, og jeg overhalte alt selv!

Hadde nok høue forventninger i forhold til kjøpet mtp seriøsitet, kvalitet etc. Tok det for gitt at dette var skikkelig utstyr, selv om det var av eldre dato...

Erfaringen min ble at kjøp hos forhandler ikke nødvendigvis er noe tryggere enn å handle privat, selv om man forsåvidt står sterkere ved en evt. tvist... Her ble det holdt tilbake opplysninger, og arbeidet som var utført var slurvete! Til hans forsvar, så var det polakken som hadde hatt befatning med "reperasjonene", og det var ikke noen videre diskusjon om noe refundering av kostnader, men på den annen side lot jeg han vel kanskje slippe litt billig unna...?

Redigert av Lundeshipping (see edit history)

Kan det fikses? Klart det kan :)

Det er forskjell på båtfolk, og folk i båt...

Link to post

Kjøpte min båt av forhandler med garanti. Alt småplukk ble ordnet uten diskusjon, herunder henting til eget verksted/løft en kveldstime ca 50 km.

Ikke uten grunn forhandleren har drevet med overskudd i alle år, også etter finanskrisen.

Sjekk av forhandler, gode/ dårlige referanser, regnskap mv, er viktige før en handel hvor mye penger er involvert.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...