Vanisian Startet 20.April.2013 Del på Facebook Startet 20.April.2013 Bensindrevne/dieseldrevne strømaggergat kan man få i forskjellige prisklasser og spesifiasjoner. Så det eg lurer på er om nokon kan fortelle forskjellen på oppbygginga på eit vanlig aggregat til Kr: 12-1500, og eit dyrare inverter aggregat til Kr: 3000 og oppover? F.eks Kipor/Honda Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 20.April.2013 Del på Facebook Svart 20.April.2013 Forbruk og støy er en vesentlig del av prisøkningen. Stabilitet i gange og leveranse av strøm det samme. Men jeg tror du først og fremst vil merke det på støynivået. Kapasiteten på levering av strøm er nok noe som også varierer. Stabile sinuskurver og "ren" strøm. Har lært av svoger.... Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Sjeldenutpå Svart 20.April.2013 Del på Facebook Svart 20.April.2013 Nokon agregat har eget 12v ladeuttak. Kanskje de rimeligste ikkje har det. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Euklid Svart 20.April.2013 Del på Facebook Svart 20.April.2013 De aller kjipeste har som Erikda er inne på ikke helt friske sinuskurver på strømmen, og det er derfor mye elektronikk som trives dårlig med disse som strømkilde. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 21.April.2013 Del på Facebook Svart 21.April.2013 Ren sinus ut koster litt mere... Noe elektronikk kan være følsom for firkantspenning (kurveformer ulik sinus) og motorer og transformatorer / drossler på AC kan få høyere driftstemperatur. Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 21.April.2013 Del på Facebook Svart 21.April.2013 Det er ganske store forskjeller blandt billige og dyre(som Honda EU-serien) Det som i bunn og grunn skiller dem er motorkonstruksjon, generatorkonstruksjon og finesser som digital justering av turtall etc. Honda sine aggregater i eu serien har en god konstruksjon. Motorene er velprøvde og godt utviklet. Japaneserne har tenkt på alt mulig for å fjerne vekt og størrelse, men samtidig ha en ganske idiotsikker maskin. Inverterversjonen er bygd opp slik at selve generatordelen sitter rundt svinghjulet, slik som statorene på en påhengsmotor sitter rundt svinghjulet. Dette gir en minimal konstruksjon og en veldig god plassutnyttelse. Tradisjonelle aggregater har en asynkron, synkron eller andre teknikker på sine generatorer, noe som gjør at størrelsen på generatordelen er diger i forhold. Billige aggregater har også ett svinghjul i tillegg, på andre siden av motoren. Dette er fordi motorene brukes i andre applikasjoner også, mens Honda sine er laget kun til akkurat den typen aggregat for å få nettopp en optimal balanse mellom motorkraft og effekt ut ifra inverteren. Her ser dere forskjellen: Materialkvaliteten og konstruksjonen på motoren er også veldig avgjørende. Jeg har hatt service på ganske mange forskjellige typer aggregater og forskjellene er ganske store. Noen har kinesiske motorer som er mer eller mindre Honda kopi, og heter Clonda/Hoanda/Monda osv skulle aldri vært godkjent for salg i Norge. Kipor er ett typisk kina aggregat og er tilnærmet ren kopi av Honda og Yamaha. Billigaggregatene med synkrongenerator(rammeaggregat som vi kaller dem, nettopp fordi det er bare en ramme rundt og ikke deksler) krever også at motoren går på ett fast turtall for å lage en nesten 50 Hz frekvens og ca. 230 volt. Etter tid vil dog fjærer og regulatorer for justering av turtallet bli slitt og da vil variasjonene bli større. Inverteraggregatene har ikke dette problemet da det er nesten samme hvilken frekvens(frekvensken pleier å være opp til 20 kHz) og voltstyrke dem får inn fra generatoren, fordi dem likeretter strømmen. Etter at den er likerettet går den videre til en vekselretter som gjør om strømmen til 230 volt og 50 Hz med helt ren og fin sinus. Dette gjør at man kan regulere turtallet alt ifra tomgang og opp til full gass uten å påvirke hverken volt eller frekvens ut fra aggregatet. De aller dyreste har også "eco mode" som er en elektronisk styring ifra inverteren for å regulere turtallet etter belastning. Det sitter en elektromotor på forgasseren oppå gasspjeldet. Når du slår av kaffetrakteren går aggregatet ned på tomgang igjen. Dette er en veldig fin løsning fordi bensinforbruket og støynivået blir redusert betraktelig. Hilsen Honda selger og mekaniker Kaptein Fredrik Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 21.April.2013 Del på Facebook Svart 21.April.2013 (redigert) Nå er det jo ikke BARE Honda som lager slike agregater da... Og Honda er en av de dyreste. Ellers er jeg enig i den tekniske beskrivelsen! Redigert 21.April.2013 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
olews Svart 21.April.2013 Del på Facebook Svart 21.April.2013 Dette er blant de billigste jeg har sett. Rart at det går an å lage det så billig. Biltema strømaggregat. Ikke så sikker på kvaliteten, kunne vært artig å lest en test av det. Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
Vanisian Svart 21.April.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.April.2013 Takk for eit godt og utfyldande svar Kaptein Fredrik Sitér dette innlegget Link to post
valvolainen Svart 21.April.2013 Del på Facebook Svart 21.April.2013 Er vel det samme med agregater som det er med plenklippere og snøfresere, kinamotorer funger fint de første rundene, men går fort istykker. Sitér dette innlegget Link to post
evenR4u Svart 21.April.2013 Del på Facebook Svart 21.April.2013 Har hatt min Kina-maskin, KIPOR 2 KVA, i fem år nå. Med sinus-strøm, 8 A integrert lader og automastisk turtallsregulering i fht belastning. Starter lett, akseptabelt støynivå, akseptabelt forbruk og slett ikke så tungt å flytte på. Kjøpt for langt under halvparten av prisen for en real Honda. Til mitt sporadiske bruk (mest under båtpuss og andre situasjoner hvor jeg bruker el verktøy) har det fungert godt. Hvis jeg hadde brukt det daglig/jevnlig hadde jeg kanskje satset på et Honda-aggregat. Eller kjøpt to-tre Kipor. Sitér dette innlegget evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop. Link to post
Marwin Svart 21.April.2013 Del på Facebook Svart 21.April.2013 (redigert) Har selv Kipor 2 kVA på 5. året. Funker utmerket. Det leverer ren sinus ved alle belastninger! Sjekket med Fluke 435. Omtalte Biltema-aggregat sier intet om kurveform... Redigert 21.April.2013 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Sjeldenutpå Svart 22.April.2013 Del på Facebook Svart 22.April.2013 Eg har eit Kellen 2kw agregat, lurer på om det er "samma" som kipor ? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Tilde Svart 22.April.2013 Del på Facebook Svart 22.April.2013 Omtalte Biltema-aggregat sier intet om kurveform... ..dessuten ser det ut til at Biltema-aggregatet har 2-taktsmotor? Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 22.April.2013 Del på Facebook Svart 22.April.2013 Har neppe noe med kurveformen å gjøre... Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Tilde Svart 22.April.2013 Del på Facebook Svart 22.April.2013 ..neida, men 2-takt er vel mildt sagt utgått teknologi på småaggregater i 2013? Heldigvis er de fleste andre tilsvarende aggregatene på markedet 4-taktsmotorer, men koster sikkert noe mer enn ca kr 1500. Det er forskjellen imidlertid sikkert verdt. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 22.April.2013 Del på Facebook Svart 22.April.2013 Er den? Den minste og letteste motoren pr. HK er 2-takt. Og det er kommet endel moderne 2-taktere den senere tid... Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Tilde Svart 22.April.2013 Del på Facebook Svart 22.April.2013 Vi kan sikkert klare å være uenige om det meste, Marwin. For meg ser 2-taktsaggregatet fra Biltema ut som en ren kopi av det som på 80-tallet ble solgt som "NorgesAggregatet" på Coop og ikke nyeste hightech innen totaktsteknologi. Det har vel Biltema heller aldri vært kjent for. Men jeg har tatt feil før. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 29.Juni.2013 Del på Facebook Svart 29.Juni.2013 Hadde service på en Kipor forleden. Den var 2-3 år gammel og all gummi i slanger og motoroppheng var blitt morkent. Kunden fikk se det og valgte å kaste aggregatet. Hvordan det er på andre slike, vet jeg ikke. Jeg har ikke hørt om det tidligere. Mulig det har vært bensinlekkasje eller noe slikt. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 1.Juli.2013 Del på Facebook Svart 1.Juli.2013 Aldri hørt om slikt! Mitt er som nytt... Tilde: Jeg kjenner ikke Biltema-agregatene. Sorry Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Baard Svart 1.Juli.2013 Del på Facebook Svart 1.Juli.2013 Jeg kjenner heller ikke Biltema sitt agregat, men har et Kellen 1000 watt. Det er lettstartet og stillegående, og veier nesten ingenting. Har ikke benyttet det særlig mye, da jeg forsøker å unngå det I uthavner. Er mest med som en kriseløsning. Men lang ledning og kamuflering blant stein og skog pleier å fungere bra. Uanset så tror jeg at det er med alt slikt litt hvordan det behandles. Om agregatet star varmt hele tiden, eller er utsatt for sollys døgnet rundt - altså miljøet virker nok inn på holdbarheten..... At et Kipor skal ha råtten gummi etter 2-3 år høres underlig ut om ikke det har vært utsatt for ekstreme forhold eller svært langvarig bruk synes jeg.... Sitér dette innlegget /Baard Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.