Jump to content

Strømaggregat. Billigversjonen / Inverterversjon


Vanisian

Recommended Posts

Forbruk og støy er en vesentlig del av prisøkningen. Stabilitet i gange og leveranse av strøm det samme. Men jeg tror du først og fremst vil merke det på støynivået. Kapasiteten på levering av strøm er nok noe som også varierer. Stabile sinuskurver og "ren" strøm. Har lært av svoger....

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Guest Kaptein Fredrik

Det er ganske store forskjeller blandt billige og dyre(som Honda EU-serien)

Det som i bunn og grunn skiller dem er motorkonstruksjon, generatorkonstruksjon og finesser som digital justering av turtall etc.

Honda sine aggregater i eu serien har en god konstruksjon. Motorene er velprøvde og godt utviklet. Japaneserne har tenkt på alt mulig for å fjerne vekt og størrelse, men samtidig ha en ganske idiotsikker maskin.

 

Inverterversjonen er bygd opp slik at selve generatordelen sitter rundt svinghjulet, slik som statorene på en påhengsmotor sitter rundt svinghjulet. Dette gir en minimal konstruksjon og en veldig god plassutnyttelse. Tradisjonelle aggregater har en asynkron, synkron eller andre teknikker på sine generatorer, noe som gjør at størrelsen på generatordelen er diger i forhold. Billige aggregater har også ett svinghjul i tillegg, på andre siden av motoren. Dette er fordi motorene brukes i andre applikasjoner også, mens Honda sine er laget kun til akkurat den typen aggregat for å få nettopp en optimal balanse mellom motorkraft og effekt ut ifra inverteren.

 

Her ser dere forskjellen:

bilde

 

Materialkvaliteten og konstruksjonen på motoren er også veldig avgjørende. Jeg har hatt service på ganske mange forskjellige typer aggregater og forskjellene er ganske store. Noen har kinesiske motorer som er mer eller mindre Honda kopi, og heter Clonda/Hoanda/Monda osv skulle aldri vært godkjent for salg i Norge. Kipor er ett typisk kina aggregat og er tilnærmet ren kopi av Honda og Yamaha.

 

Billigaggregatene med synkrongenerator(rammeaggregat som vi kaller dem, nettopp fordi det er bare en ramme rundt og ikke deksler) krever også at motoren går på ett fast turtall for å lage en nesten 50 Hz frekvens og ca. 230 volt. Etter tid vil dog fjærer og regulatorer for justering av turtallet bli slitt og da vil variasjonene bli større.

 

Inverteraggregatene har ikke dette problemet da det er nesten samme hvilken frekvens(frekvensken pleier å være opp til 20 kHz) og voltstyrke dem får inn fra generatoren, fordi dem likeretter strømmen. Etter at den er likerettet går den videre til en vekselretter som gjør om strømmen til 230 volt og 50 Hz med helt ren og fin sinus. Dette gjør at man kan regulere turtallet alt ifra tomgang og opp til full gass uten å påvirke hverken volt eller frekvens ut fra aggregatet. De aller dyreste har også "eco mode" som er en elektronisk styring ifra inverteren for å regulere turtallet etter belastning. Det sitter en elektromotor på forgasseren oppå gasspjeldet. Når du slår av kaffetrakteren går aggregatet ned på tomgang igjen. Dette er en veldig fin løsning fordi bensinforbruket og støynivået blir redusert betraktelig.

 

 

Hilsen Honda selger og mekaniker :thumbsup:

Kaptein Fredrik

Link to post

Har hatt min Kina-maskin, KIPOR 2 KVA, i fem år nå. Med sinus-strøm, 8 A integrert lader og automastisk turtallsregulering i fht belastning. Starter lett, akseptabelt støynivå, akseptabelt forbruk og slett ikke så tungt å flytte på. Kjøpt for langt under halvparten av prisen for en real Honda. Til mitt sporadiske bruk (mest under båtpuss og andre situasjoner hvor jeg bruker el verktøy) har det fungert godt. Hvis jeg hadde brukt det daglig/jevnlig hadde jeg kanskje satset på et Honda-aggregat. Eller kjøpt to-tre Kipor.

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Link to post
  • 2 måneder senere...
Guest Kaptein Fredrik

Hadde service på en Kipor forleden. Den var 2-3 år gammel og all gummi i slanger og motoroppheng var blitt morkent. Kunden fikk se det og valgte å kaste aggregatet. Hvordan det er på andre slike, vet jeg ikke. Jeg har ikke hørt om det tidligere. Mulig det har vært bensinlekkasje eller noe slikt.

Link to post

Jeg kjenner heller ikke Biltema sitt agregat, men har et Kellen 1000 watt. Det er lettstartet og stillegående, og veier nesten ingenting. Har ikke benyttet det særlig mye, da jeg forsøker å unngå det I uthavner. Er mest med som en kriseløsning. Men lang ledning og kamuflering blant stein og skog pleier å fungere bra.

 

Uanset så tror jeg at det er med alt slikt litt hvordan det behandles. Om agregatet star varmt hele tiden, eller er utsatt for sollys døgnet rundt - altså miljøet virker nok inn på holdbarheten.....

 

At et Kipor skal ha råtten gummi etter 2-3 år høres underlig ut om ikke det har vært utsatt for ekstreme forhold eller svært langvarig bruk synes jeg....

/Baard

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...