tikki Startet 20.April.2013 Link til dette innlegget Startet 20.April.2013 Har et par små skader hvor gelcoaten er vekke og man ser glassfiberen. Den har ingen skade. Men kan det trekke vann igjennom glassfiberen og inn i båten? Skadene er under båten Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 20.April.2013 Link til dette innlegget Svart 20.April.2013 ikke inn i båten, men glassfiberen kan jo trekke noen prosent vann og utvikle plastpest hvis det får stå i mange nok år. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
adeneo Svart 20.April.2013 Link til dette innlegget Svart 20.April.2013 (redigert) Glassfiber trekker vann og råtner dersom det ikke er beskyttet, slik at jeg ville passet på at dette er tørt og fått lagt noe over for å tette inn til glassfiberen, og du legger selvfølgelig ikke båten ut med en slik skade! Redigert 20.April.2013 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dobbaen Svart 20.April.2013 Link til dette innlegget Svart 20.April.2013 Ja det kan trekk vann, dette bør du gjøre noe med hvis ikke vil du få plastpest/ osmose om noen år å da har du en stor jobb i vente. Du bør spylle med rent vann la dette tørke godt opp smør på sperkel masse så to komponent primer tre strøk så er båt god som ny. Sitér dette innlegget Link to post
tikki Svart 22.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.April.2013 (redigert) jaha. Var innom maritim i dag, og hørte hva de anbefalte. Der fikk jeg en 2komponent epoxy, som het G-Flex fra vest system. skulle rengjøre med aceton, og smøre epoxyen på glassfiberen . Kjøpte den men var selv i tvil. Hva vil dere anbefale? skaden er ned til glassfiberen. men selve glassfiberen er ikke skadet. http://www.maritim.no/batpuss/lim_2/epoxy/west-g-flex-fortykket-spesialepoksy-reparasjonssett Redigert 22.April.2013 av tikki (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
valvolainen Svart 22.April.2013 Link til dette innlegget Svart 22.April.2013 Epoxy er tett og fint det! Og sitter som fanden selv. Sitér dette innlegget Link to post
tikki Svart 22.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.April.2013 det skal du ha. et enkelt og greit svar, da blir det bånn hyle med 2k epoxy. så skal vi se om fanden greier og rive det av :) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 22.April.2013 Link til dette innlegget Svart 22.April.2013 (redigert) Kan man bruke denne G-Flexen som en slags sparkelmasse på små sår og skader altså på steder som ikke er synlige? Og uten duk eller fyllstoff ? Under vannlinjen er man jo heller ikke avhengig av at fargen er korrekt. Den skal jo som regel uansett primes og/eller stoffes. Her et komplett reparasjonssett med div. fyllstoff samt peel-ply som gjør at man vel slipper sliping etterpå der man ønsker en glatt og jevn overflate. Det kan jo forenkle litt. http://westsystem.no/no/west_system/west_system_epoxy/resin_og_herder/Rep.sett+glassfiberb%C3%A5ter.b7C_wljK2l.ips Redigert 22.April.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Chilli Solbris Svart 22.April.2013 Link til dette innlegget Svart 22.April.2013 Det kan du trygt gjøre. Uten gelcoat sitter bunnstoff et bedre. Gelcoaten sin hovedoppgave er å hindre sollys til glassfiber en. Glassfiber uten topcoat brytes ned av uv-stråler fra sola. Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2 Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
LM 605 Svart 22.April.2013 Link til dette innlegget Svart 22.April.2013 Båtene må ha vært bedre " før i tida". Hadde en åpen 16 fots plastbåt på hytta på 60-70 tallet som var full av skader og åpne sår langt inn i glassfiberen, særlig under kjølen. Dette ble aldri reparert eller gjort noe med. Opp på høsten, og ut på våren. Hadde båten i mange år etterpå uten av at den gikk til bunns, eller gikk i oppløsning av den grunn. Ikke var glassfiberen gjennomtrukket av vann heller. Den flyter sikkert like-godt i dag. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 22.April.2013 Link til dette innlegget Svart 22.April.2013 Den fikk iallefall tørke godt hele vinteren da Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
jkn Svart 22.April.2013 Link til dette innlegget Svart 22.April.2013 Spørs om ikke plastpest er noe oppskrytt. De som er optatt av det er enten båtkjøpere, eller noen som sandblåser skrog. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.