Jump to content

Gelcoat skadet under vannlinjen, kan laminatet trekke vann?


tikki

Recommended Posts

ikke inn i båten, men glassfiberen kan jo trekke noen prosent vann og utvikle plastpest hvis det får stå i mange nok år.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

jaha.

 

Var innom maritim i dag, og hørte hva de anbefalte. Der fikk jeg en 2komponent epoxy, som het G-Flex fra vest system. skulle rengjøre med aceton, og smøre epoxyen på glassfiberen . Kjøpte den men var selv i tvil.

 

Hva vil dere anbefale? skaden er ned til glassfiberen. men selve glassfiberen er ikke skadet.

 

http://www.maritim.no/batpuss/lim_2/epoxy/west-g-flex-fortykket-spesialepoksy-reparasjonssett

Redigert av tikki (see edit history)
Link to post

Kan man bruke denne G-Flexen som en slags sparkelmasse på små sår og skader altså på steder som ikke er synlige? Og uten duk eller fyllstoff ?

 

Under vannlinjen er man jo heller ikke avhengig av at fargen er korrekt. Den skal jo som regel uansett primes og/eller stoffes.

 

Her et komplett reparasjonssett med div. fyllstoff samt peel-ply som gjør at man vel slipper sliping etterpå der man ønsker en glatt og jevn overflate. Det kan jo forenkle litt. http://westsystem.no/no/west_system/west_system_epoxy/resin_og_herder/Rep.sett+glassfiberb%C3%A5ter.b7C_wljK2l.ips

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Det kan du trygt gjøre. Uten gelcoat sitter bunnstoff et bedre. Gelcoaten sin hovedoppgave er å hindre sollys til glassfiber en. Glassfiber uten topcoat brytes ned av uv-stråler fra sola.

 

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

 

 

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post

Båtene må ha vært bedre " før i tida". Hadde en åpen 16 fots plastbåt på hytta på 60-70 tallet som var full av skader og åpne sår langt inn i glassfiberen, særlig under kjølen. Dette ble aldri reparert eller gjort noe med. Opp på høsten, og ut på våren. Hadde båten i mange år etterpå uten av at den gikk til bunns, eller gikk i oppløsning av den grunn. Ikke var glassfiberen gjennomtrukket av vann heller. Den flyter sikkert like-godt i dag. :smiley:

Link to post

Den fikk iallefall tørke godt hele vinteren da :smiley:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...