Jump to content

Mercury Smartcraft, hvordan koble ?

bella580C

Recommended Posts

Nå er nesten alt koblet ferdig.

Men noen spørsmål har dukket opp.

På gearvelgeren sitter det en nmea2000 kontakt, sammen med stor kabel bak til motor.

Denne kobler jeg til en junk boks og til instrumenter.

Skal det en nmea2000 kontakt fra junk boks og helt bak til motor også ?

Bilde av Owners manual under.

Shetland family four, mercury 135.

Uttern C 56, mercury 50.

Fibrafort style 215, mercury 150/ Yamaha 200 hpdi / Suzuki 115

Sea Ray 240 Sundanser, mercruiser 5,0 MPI

Lenge siden jeg koplet SmartCraft på min forrige båt, men det skal være en kabel mellom motor og Junction Box ja.

Den kabelen som skal mellom gass/gir velgeren og Junction boxen er vel den som gir signaler til/fra tilt giveren, signalene her hjelper deg med å optimere drivstofforbruket, SmartCraft husker instillingene på både turtall tilt fart og forbruk, og når SmartCraft oppdager en instilling som gir bedre drivstofføkonomi vil den lagre og huske disse innstillingene, du får da senere beskjed på instrumentet om hvorvidt du kjører økonomisk eller ikke.

Savner mange av de mulighetene SmartCraft gir, skulle ønske det fantes noe med lignende funksjonalitet på Suzuki DF150.

Ifølge Bakken Motor skal smartcraft bare kobles til uttak ved gear og gass. Dermed skal alt fungere.

Mangler da bare en gps antenne til smartcraft

Uttern C 56, mercury 50.

Om du har gps plotter med nmea2000 kompabilitet har du det du trenger (jeg hadde i hvertfall ikke noen egen gps antenne i forbindelse med smartcraft), høres merkelig ut om du bare skal kople til på gass/gir, men det er kanskje ferdig opplagt smartcraft kabel fra motor før av da?

Kommer en smartcraft kabel fa motor som ender der.

Hvilken gps hadde du i båten ?

Uttern C 56, mercury 50.

Jeg hadde en Northstar Explorer 657 (kombi kartplotter/ekkolodd) disse er ute av produksjon nå..

Vil uansett tro at så lenge kartplotterne er nmea2000 kompatible så skal de 'snakke' sammen, men dette er det sikkert andre som kan si noe mere om enn meg, kanskje det finnes en oversikt over kompatible plottere på Mercury sine nettsider?

Men hvordan er det med tilkoblingen?

Klarer ikke å finne en fin oversikt over plottere, eller om en trenger en gateway mellom.

nmea2000 er vel runde plugger, og Mercruiser/Cummins bruker rektagulære plugger?

Kan ikke finne ut om Mercmonitor/Smartcraft har rund nmea2000 plugg?

Ikke finnes det noen rund nmea2000 plugg på motorens eksisterende ledningsnett heller. Men den er nmea2000 kompatibel.

Så hva er billigste metode for å få GPS signal inn på Mercruiser/Cummins ledningsnettet?

Tenker selv å kjøre Ipad4 som plotter. Men trenger da egen GPS inn til MercMonitoren.

Om en da må kjøpe Gateway til 3000kr, og GPS antenne til 2000kr. Så er det vel like greit å kjøpe en plotter med Mercruiser plugg til 5000kr om det finnes?

bilde

Redigert av Jan E. (see edit history)

Jara Wynja

• 3 uker senere...

Nå virker alt her, bortsett fra avlesning av Vanntrykk.

Den viser 0,00 om motor er stille, tomgang eller i fart....

Noen som har Smartcraft som jeg kan dobbelsjekke innstillinger med ?

Uttern C 56, mercury 50.

• 1 måned senere...

Nå virker alt her, bortsett fra avlesning av Vanntrykk.

Den viser 0,00 om motor er stille, tomgang eller i fart....

Noen som har Smartcraft som jeg kan dobbelsjekke innstillinger med ?

Har du oljetemp? Du snakker om vanntrykk på kjølekretsen? Vet du om det er "pitot tube" på denne motoren, som vi begge har? Har rotet vekk innstillingene for speedometeret, står nå kun på "paddle sensor", og gir for lav fart på høy fart, om du skjønner. Ser jo farten på plotteren, men kjekt å ha det noenlunde rett på speedometeret også...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...