Jump to content

Alarmpanel KAD 300, feilsøkingstips


Jo9

Recommended Posts

Ok. Takk for svar.

 

Det ser ut som dynamoen lader, voltmeteret viser rundt 14V når motoren går. Med motor av måler jeg ca 13,5V mellom batteri+ og D+ på BB motor der alarmdisplayet er ok. Måler ca 8,5V på SB motor. Ser da ut som en overledning fra en annen +

 

Er det noe inni dynamoen som kan skiftes eller kan dette skyldes f.eks. Reimstøv som forårsaker overledning, eller tenker jeg helt feil ?

Link to post

Høres litt rart ut om symptomene du beskriver i første innlegg skyldes feil i dynamoen.

 

Når du slår på tenningen, skjer det noe med instrumentene da? Kommer f.eks voltmeter og timeteller på? Og oppfører instrumentene seg likt på de to motorene når tenningen slås på?

 

Ut fra det du skriver kan årsaken være kontaktfeil i tenningslåsen, dårlig jording til instrumentene eller noe annet i denne gata.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Ja voltmeteret og timeteller kommer på og ser det "rykker" i instrumentene for temperatur og oljetrykk. Alle instrumenter oppfører seg likt for begge motorene, eneste forskjell er alarmdisplayet.

 

De ulike spenningsmålingene er utført på motoren direkte mellom + på styrestrømsikringen på kontrollboksen og D+ på dynamoen, uten tenningsnøkkel på. Mener da at det måles utenom evt. Kontaktfeil i tenningslås etc.

Link to post

D+ får sin stømtillførsel gjennom tenningslåsen og ladelampa, så det kan være en sammenheng.

 

Om eneste feilen er en feil i dynamoen burde ikke dette ha noen innvirkning på alarmpanelet som sådan. Manglende lading skal ikke medføre feil på varsellampe for oljetrykk m.v. Kanskje har du flere feil samtidig, men når du skriver at begge dynamoene lader som de skal synes det som om dynamoene virker greit. For meg høres det fremdeles ut som om du har en kontaktfeil eller noe i tenningslås eller alarmpanelet.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Hei

 

Jeg har samme problem på mine Kad42 'er , men har ikke fått feilsøkt skikkelig ennå.

Feil i tennings lås er jo greit å sjekke ved å bytte om på disse da du har to?

Selv har jeg en ny tenningslås liggende som jeg kan test når jeg får anledning.

 

Du kan jo prøve å bare plugge om pluggene på tenningslåsene først for å teste, men er det en feil

i selve kontakten så er det ikke hjelp i det da må man koble om alle ledninger.

 

Mine dynamoer virker også som vanlig å ladingen er ok.

Håper du finner ut av det så kanskje jeg har samme feil. Når jeg får anledning så skal jeg mle litt

på mine og samenligne med deg.

Link to post

Har koblet fra kabel på motorens kontrollboks og ohmet alle ledninger mellom denne pluggen og pluggen for alarmdisplayet. Har også ohmet + og - på pinne 1 og 16 i pluggen, samt ohmet + tilbake med tenningsnøkkel aktivert.

 

Har også byttet om alarmdisplayene, feil er fortsatt på SB motor så da er det vel ikke displayet som er feil på.

 

Tror neste step blir å bytte om tenningslås, deretter evt. å bytte om dynamoene

Link to post

Har nå kryssbyttet dynamoene, og feilsymptomene følger dynamoen. Utelukker derfor feil i ledningsnettet.

 

Oppdaget ved litt videre måling at dynamoen som gir feil i alarmpanelet også kun lader med 13,4V, målt på batteribanken. Den andre lader med 13,9-14,0V. Da disse målingene ble utført hadde batteriene litt belastning i form av en del lys og dieselvamer, batterispenning sank til 12,9-13,0V ved stopp av motor.

Link to post

Fint at du fant ut av det og at du oppdaterer oss på løsningen.

 

Jeg trodde ikke at feil med alarmpamelet kunne ha en slik årsak, så her lærte jeg noe nytt. Strømmens veier er uransakelig.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...