Jo9 Startet 20.April.2013 Del på Facebook Startet 20.April.2013 Ønsker råd om feilsøking fra elektrokyndige her på Båtplassen. Alarmpanelet for SB motor er mørkt når jeg vrir om tenningsnøkkel. Etter ca 8-10 sekunder starter summer og det blinker i lampe for lavt oljetrykk. Om jeg trykker for lampetest er det lys i alle tre lampene. Noen som har ide om årsak ? Sitér dette innlegget Link to post
Jo9 Svart 21.April.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.April.2013 Etter å ha studert skjemaer og foretatt forskjellige målinger mener jeg å ha lokalisert problemet til dynamoen. Den har en tilkobling merket D+. Der er tilkoblet en brun ledning 1,5mm2. Måler ulik spenning på dette punktet på SB og BB motor. Noen som vet hvilken funksjon D+ har ? Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 21.April.2013 Del på Facebook Svart 21.April.2013 D+ på dynamoen skal ha strøm tilbake i oppstarten, for å kunne begynne å lade. Så snart dynamoen lader, går spenningen opp på samme nivå som batteri+, og ladelyset slukker. Magne Sitér dette innlegget Link to post
Jo9 Svart 21.April.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.April.2013 Ok. Takk for svar. Det ser ut som dynamoen lader, voltmeteret viser rundt 14V når motoren går. Med motor av måler jeg ca 13,5V mellom batteri+ og D+ på BB motor der alarmdisplayet er ok. Måler ca 8,5V på SB motor. Ser da ut som en overledning fra en annen + Er det noe inni dynamoen som kan skiftes eller kan dette skyldes f.eks. Reimstøv som forårsaker overledning, eller tenker jeg helt feil ? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 22.April.2013 Del på Facebook Svart 22.April.2013 Høres litt rart ut om symptomene du beskriver i første innlegg skyldes feil i dynamoen. Når du slår på tenningen, skjer det noe med instrumentene da? Kommer f.eks voltmeter og timeteller på? Og oppfører instrumentene seg likt på de to motorene når tenningen slås på? Ut fra det du skriver kan årsaken være kontaktfeil i tenningslåsen, dårlig jording til instrumentene eller noe annet i denne gata. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Jo9 Svart 22.April.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.April.2013 Ja voltmeteret og timeteller kommer på og ser det "rykker" i instrumentene for temperatur og oljetrykk. Alle instrumenter oppfører seg likt for begge motorene, eneste forskjell er alarmdisplayet. De ulike spenningsmålingene er utført på motoren direkte mellom + på styrestrømsikringen på kontrollboksen og D+ på dynamoen, uten tenningsnøkkel på. Mener da at det måles utenom evt. Kontaktfeil i tenningslås etc. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 22.April.2013 Del på Facebook Svart 22.April.2013 D+ får sin stømtillførsel gjennom tenningslåsen og ladelampa, så det kan være en sammenheng. Om eneste feilen er en feil i dynamoen burde ikke dette ha noen innvirkning på alarmpanelet som sådan. Manglende lading skal ikke medføre feil på varsellampe for oljetrykk m.v. Kanskje har du flere feil samtidig, men når du skriver at begge dynamoene lader som de skal synes det som om dynamoene virker greit. For meg høres det fremdeles ut som om du har en kontaktfeil eller noe i tenningslås eller alarmpanelet. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Mistral36 Svart 22.April.2013 Del på Facebook Svart 22.April.2013 Hei Jeg har samme problem på mine Kad42 'er , men har ikke fått feilsøkt skikkelig ennå. Feil i tennings lås er jo greit å sjekke ved å bytte om på disse da du har to? Selv har jeg en ny tenningslås liggende som jeg kan test når jeg får anledning. Du kan jo prøve å bare plugge om pluggene på tenningslåsene først for å teste, men er det en feil i selve kontakten så er det ikke hjelp i det da må man koble om alle ledninger. Mine dynamoer virker også som vanlig å ladingen er ok. Håper du finner ut av det så kanskje jeg har samme feil. Når jeg får anledning så skal jeg mle litt på mine og samenligne med deg. Sitér dette innlegget Link to post
Jo9 Svart 22.April.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.April.2013 Har koblet fra kabel på motorens kontrollboks og ohmet alle ledninger mellom denne pluggen og pluggen for alarmdisplayet. Har også ohmet + og - på pinne 1 og 16 i pluggen, samt ohmet + tilbake med tenningsnøkkel aktivert. Har også byttet om alarmdisplayene, feil er fortsatt på SB motor så da er det vel ikke displayet som er feil på. Tror neste step blir å bytte om tenningslås, deretter evt. å bytte om dynamoene Sitér dette innlegget Link to post
Jo9 Svart 28.April.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.April.2013 Har nå kryssbyttet dynamoene, og feilsymptomene følger dynamoen. Utelukker derfor feil i ledningsnettet. Oppdaget ved litt videre måling at dynamoen som gir feil i alarmpanelet også kun lader med 13,4V, målt på batteribanken. Den andre lader med 13,9-14,0V. Da disse målingene ble utført hadde batteriene litt belastning i form av en del lys og dieselvamer, batterispenning sank til 12,9-13,0V ved stopp av motor. Sitér dette innlegget Link to post
Jo9 Svart 28.April.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.April.2013 Demonterte så dynamoen men beholdt i første omgang alle tilkoblingene. Når dynamoen var løsnet fra gods fungerte alarmpanelet som forutsatt, selv om -ledningen var tilkoblet. Trodde egentlig de var samme potensial. Sitér dette innlegget Link to post
Jo9 Svart 30.April.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.April.2013 Mysteriet løst. Feil i dynamoens laderegulator, skiftet, testet, alt vel. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 30.April.2013 Del på Facebook Svart 30.April.2013 Fint at du fant ut av det og at du oppdaterer oss på løsningen. Jeg trodde ikke at feil med alarmpamelet kunne ha en slik årsak, så her lærte jeg noe nytt. Strømmens veier er uransakelig. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Mistral36 Svart 30.April.2013 Del på Facebook Svart 30.April.2013 ja her har du virkelig gjort en grundig jobb og takk for oppdateringene. Da er kanskje feilen her i min dynamo også, får se om jeg får sjekket etter hvert. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.