Jump to content

With Rider 320 yamaha 9,9, styrewire sitter fast

Lars97

Recommended Posts

Hei!
Igår tok jeg ut båten min som har stått inne i vinteren, under presending.
Jeg polerte og vasket, helt til jeg fant ut at når jeg prøvde å vri/vrikke på rattet, så var det veldig hardt, og motoren ville ikke vri seg.
Jeg fikk et tips om crc ( husker ikke hva det heter:P ) så jeg har sprutet litt sånn på vaieren.
Men er det noen andre måter for å få motoren til å begeve seg?
hadde vært utrolig hyggelig med svar!
Slenger med et bilde som dere kan se på, kanskje det hjelper;)

bilde

Lars97, De vanligste feilene som oppstår er :

1.Styrekabelen ruster fast i strømpa. Dette er vanskelig å se. Demonter mutteren helt/demonter lenkearmen ute på enden av styrestanga. Den er godt synlig helt ute til høyre på bildet ditt. Kan du nå vri på rattet med normal kraft er trolig kabel og styresnekke i brukbar stand. (Det er ikke nødvendig å løsne den store gullfargede mutteren, men tar du den av så smør inn gjenger og kontaktflater med vannfast fett)

2.Svingrøret på motoren har ikke vært tilfredstillende fettsmurt og har satt seg. Dersom du nå har løsnet mutteren ute til høre på bildet skal du kunne svinge motoren fra side til side. Kan du ikke gjøre det med to fingre har du en feil her som bør repareres før det blir værre. Igjen så skal det smøres med vannfast fett. På din motor er det to fettnippler nede på siden av stammen, rett inn i svingrøret, press inn nytt fett til alt det gamle fettet tyter ut.

3.Styresnekka har rustet fast. Sitter rattet fast etter at du har løsnet mutteren på enden av styrekabelen og lenkearmen og du ikke kan sveive på rattet, er det kabel eller styresnekke som er problemet. Jeg demonterer styresnekke og kabel ca hvert fjerde år og smører alle bevegelige deler med vannfast fett. Dra kabelen så langt ut du kan og smør på.

CRC 556, C4 +++ andre "rustløsere" er fullstending uegnet til varig smøring av disse komponentene på din styring.

Her er det gode sjøvannsbestandige fett som er tingen. Ja, det er noe kliss, men det er det som varer.

Rustløsere penetrerer og løser opp, mmen de er løsemiddelbasert og fordamper og etterlater en minimal smørende film.

Det er mye som ser lekkert ut på reklamefilm... men ikke har jeg sett noe som helst på spray som varer en sesong... en runde med selv forsiktig høytrykkspyler og vekk er smørefilmen.

Både styrerør og hengslerør har komponenter av materiale som korroderer (ruster), derfor er det ekstra gunstig å være raus med fettet slik at disse ruster minst mulig...

Har du ikke brukt vannfast fett og smurt der det skal smøres har du nok ikke utført det jeg vil kalle "minimums-service" på motor og styring.

Det er en fin og god påhenger du har men den krever stell hvert eneste år om den skal vare max.... Rådene er godt ment og jeg håper du forstår beskrivelsene mine. Lykke til.

(og er det kabelen som er problemet så har jo Eureka postet en knakanes god beskrivelse av hvordan du kan få løsna kabelen i strømpa, slik at den kan brukes noen år til :-) men husk å sette in med vannfast fett...)

Redigert av dieselfan (see edit history)

Start med å koble motoren fri fra styrestaget som er festet på håndtaket midt på motoren. Sitter det fortsatt, så er det ikke selve motoren som er fast, men en plass i wire, sannsynligvis helt ytterst mot motor, eller den delen som er gjennomgående i motorfestet, fra ene til andre siden.

Når motor er koblet fra staget, prøv å bank, først forsiktig, med gummiklubbe eller hammer og plankebit inn på enden av gjennomgående stag, enden som er på bb side. Rikk, bank, roter... Smør opp det du kommer til.

Årsaken til problemet ditt er to ting,

Du har ikke smurt opp styrewire inklusiv endestaget som går gjennom motorfestet, samt at når man setter bort båten for sesongen, dette er det sentrale, så skal du dreie motoren helt over til sb side, siden styrewire er på den siden. Mest mulig av wire skal inn i strømpen.

Du har latt motoren stå rett frem, og da setter det seg, slik det står fast den dag i dag.

Jeg har erfart nøyaktig det samme. Jo bedre tid du tar deg og lar rustoppløser jobbe i noen dager, jo større sannsynlighet er det for at det løsner med ikke alt for mye bruk av vold.

Tilføyd, der kom det jaggu et meget godt svar inn før meg.

Redigert av Eureka (see edit history)

Hei igjen!

Nå har jeg gjort sånn som du sa Eureka, jeg tok ut skruen på styreslaget på håndtaket på motoren.

Når den var av, så kunne jeg bevege motoren, så mitt spm er hva skal jeg gjøre nå? jeg forsto ikke helt hva du skrev på slutten.

Prøvde også å vri på rattet nå, jeg får nå også bare vridd litt litt begge sider. Når jeg vrir så begever ingen av delene seg på styrewiren seg..

Legger til noen bilder så dere kanskje ser bedre hva jeg mener;) Tusen takk for svar hittil!

bilde

bilde

bilde

( tok også av skrue til høyre, så swingvaieren ble tatt av, fortsatt ingen funksjon ved rikking på rattet)

bilde

Ta utgangspunkt i bilde nummer 3 i ditt siste innlegg. Staget som kommer ut på høyre side av motor, slik vi ser den fra fotografen, kan du forsøke å banke inn mot motor, begynn varsomt, med hammer og en trekloss. Treklossen er for å være mest mulig skånsom.

Deretter kakke direkte med hammeren rett inn på enden.

Da får du direkte kraft rett på det området som jeg tror sitter fast. Det vil være nyttesløst å forsøke å svinge på rattet, som du har merket gir det litt etter uten at det er bevegelse der bak. Altså du får ingen kraft, kun stor påkjenning for tannhjulet i styresnekka.

Du kan forsøke å skru av mutteren på høyre side for å få inn noe rustløser.

Innlegget før mitt forrige var godt. Les det en gang til.

Jeg slet med dette i noen timer for å få det løs, så det er bare å være tålmodig. Det beste er å få inn noe rustløsende, deretter la det jobbe, mens du sovet over natta, og så bruke makt. Tålmodighet er en kunst når det kommer til slik dritjobb.

Dersom du bruker verktøy som overhode kan lage utilsiktede merker, hakk og skade på gelcoat, ta deg tid til å legg noe mellom som beskytter... merarbeid trenger du ikke...

Takk Eureka, dersom det er rust inne i tiltrøret (som klemmer mot styrekabel endestanga) kan dette pusses innvending ved hjelp av en 8-10mm stang som splittes i enden og passende smergelpapir festes på tuppen en batteridrill etc gjør susen. Best å starte drillen etter at stanga er tredd inn i tiltrøret.

Noen tiltrør har jo heldigvis fettnippler, er du handymann er det rimelig smart å montere to om det ikke er montert orginalt. Så også en luring ved Gjeving som hadde smørenippel på styrekabelen... den styrekabelen varer nok 20+ år :thumbsup:

Har ingen erfaring med akkurat denne typen styring, og jeg er usikker på hvordan staget beveger seg inni tiltrøret, men jeg ville nok også forsøkt å løsne mutteren på styrbord side av tiltrøret. (venstreside av motor på bildene). Her er det trang passasje og vanbskelig å smøre. Godt mulig tregheten sitter nettopp her.

CRC er fint for å fjerne rust og løse opp ting som har satt seg, men som langvarig preservering/smøring er det totalt uegnet. Det blir for tynt, og fordamper fort.

har opplevd å måtte demontere hele kabelen og dra den ut av båten (NB: husk å fest noe i den for å dra tilbake dersom den ligger inni innerliner!)

Heng kabel opp, og fyll opp med egnet middel og la det få virke, deretter i skrustikka, trekloss og hammer for å få løsna det som sitter fast.

På noen kabeltyper så kan wiren tas helt ut av strømpa , men tviler på at det går med denne. Om det er mulig, så kan wiren tas ut og rengjøres med f.eks parafin. Jeg har da deretter brukt restene på giroljetuber til å smøre opp wiren idet jeg stapper den på plass i strømpa igjen. Syns grease kan bli litt for tregt..

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Syns grease kan bli litt for tregt..

..ikke uenig med deg Ivar men har ikke funnet noen anbefaling fra produsent på å smøre wire med olje og da er jeg forsiktig med å anbefale det... for egen del så har jeg kjørt flere år med styrekabel smurt med sagkjedeolje på "vinterjolla", denne flyter fint ned til -35 og er tilsatt harpiks for å gjøre den mer klebelig, men den båten hadde styreklokke og tilrør i samme høyde og styrekabel ned på dørken i jolla. Er feks styreklokka montert mye høyere enn tiltrøret vil det stadig dryppe en dråpe om en bruker olje, og det er noe hærk :wink:

Vannfast litiumbaset fett holder seg godt til -10, få som bruker båten da.

sagkjedeolje er sikkert greit å bruke, så seig at den holder seg der den trengs, samt holder vannet borte. .

Og ja, det blir litt mer gris med å bruke mer tyntflytende olje

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...