Jump to content

Mercruiser 5,7 , oljetrykk 20 psi på tomgang, for lavt?


jensemann2

Recommended Posts

Du kan jo titte litt på denne siden her:

http://www.acme-articles.com/static_pages/article/Inboard_Marine_Engine/MerCruiser_Oil_Pressure/86794

 

Motoren til Hulda har omtrent samme karakteristikken. Jeg bytter nå oljepumpe, den eneste delen som ikke ble skiftet av han som hadde jobben med motoren for noen år siden. Men jeg er slett ikke sikker på at det kommer til å endre trykket. Plukket fra hverandre den gamle pumpen min, og jeg har sett langt verre slitasje enn hva jeg fant her.

 

Ofte går oljetemperaturen høy på marinemotorer. Jeg mener at blant andre Peninsular Motors anbefaler singlegrade SAE 30 eller SAE 40 på sine marinemotorer (basert på GM). På multigrade vil jeg tro at du kan gå minst ett hakk opp uten at det gjør noe.

Link to post

Ikke meningen å kuppe tråden med andre ting enn det det er spurt etter, men er det noen som har vært borti for HØYT oljetrykk på kald motor...? Min firesylindra italiener (Lombardini) flesker til med 7,2 bar på tomgang på kald motor, ifølge boka skal den ha rundt 3,5 bar... På oppnådd driftstemp så følger trykket kurvene i manualen meget nøyaktig..

Edit: Bruker olje etter manualen, syntetisk 5W-40.

Redigert av Lundeshipping (see edit history)

Kan det fikses? Klart det kan :)

Det er forskjell på båtfolk, og folk i båt...

Link to post

lassepelle har nok rett, 10psi er minimum på 1000rpm, noe under det så er det noe galt.

 

GM manualen for 350'n mener at en frisk motor bør ligge over 6psig ved 1000rpm.

Legg til 14.7psi ved 0moh på de 6psig, og du har et minimum på 20.7psi, men dette er på ny motor, og det er nok litt slakk i klaringer her og der, så noe under er normalt ikke noe å bekymre seg for.

 

Personlig så ville jeg fylt på 15w-40 Pennzoil, Castrol, Mobil, Valvoline eller lignende, men de som vil handle olje på Biltema for å spare en hundrelapp skal få lov til det.

 

En GM350 som har veldig høyt oljetrykk ved kald motor skyldes som regel at noe flyter tregt, og hvis olje og filter er nytt (og riktig) er det sannsynligvis oljegalleriet som begynner å bli litt tett.

Det går vel an å ta av registeret og vippe ut de tre pluggene til galleriet og bruke en lang tynn stålbørste til å prøve å få løsnet opp noe dritt.

Link to post

men de som vil handle olje på Biltema for å spare en hundrelapp skal få lov til det.

Tusen Takk!

 

Min Jeep V8 ble sendt til de evige jaktmarker her om dagen. Det eneste som var greit på bilen var drivverket, som hadde gått på Biltema syntetisk olje og rundet 300 000 km. Motoren brukte riktignok 1 liter olje på 10 000 km, men det anser jeg for normalt. Før dette hadde vi en Opel som også gikk 300 000 km på Biltema mineralolje.

 

Og så bør man vel kanskje skjele litt til hva produsenten av motoren mener om oljekvalitet og viskositet. Blant annet sier GM "Do not use 10W- 30....", dette gjelder 6.2L. Peninsular sier SAE 30 og -40.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...