jensemann2 Startet 21.April.2013 Del på Facebook Startet 21.April.2013 På kald motor har jeg 45-50 psi oljetrykk. På varm motor på tomgang er det bare 20 psi. På 2000 rpm og oppover ligger det på 45 psi. Er det for lavt tomgangstrykk? Jeg har 10W30 mineral olje på motoren. Sitér dette innlegget Link to post
lassepelle Svart 21.April.2013 Del på Facebook Svart 21.April.2013 Mener å huske minimum er 10 psi pr 1000 rpm. Varm olje blir jo tynnere så at trykket synker litt er normalt skulle jeg tro. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 21.April.2013 Del på Facebook Svart 21.April.2013 Du kan jo titte litt på denne siden her: http://www.acme-articles.com/static_pages/article/Inboard_Marine_Engine/MerCruiser_Oil_Pressure/86794 Motoren til Hulda har omtrent samme karakteristikken. Jeg bytter nå oljepumpe, den eneste delen som ikke ble skiftet av han som hadde jobben med motoren for noen år siden. Men jeg er slett ikke sikker på at det kommer til å endre trykket. Plukket fra hverandre den gamle pumpen min, og jeg har sett langt verre slitasje enn hva jeg fant her. Ofte går oljetemperaturen høy på marinemotorer. Jeg mener at blant andre Peninsular Motors anbefaler singlegrade SAE 30 eller SAE 40 på sine marinemotorer (basert på GM). På multigrade vil jeg tro at du kan gå minst ett hakk opp uten at det gjør noe. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 21.April.2013 Del på Facebook Svart 21.April.2013 10W-30 blir veldig tynt. Om du skal bruke multigrade så må du opp litt i viskositet, men som Hulda sier så trives disse motorene egentlig best med singelgrade olje.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
jensemann2 Svart 21.April.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.April.2013 Jeg ser mercruiser anbefaler 25W40. Er det å få kjøpt på billigsjapper i Norge? feks biltema/jula? Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 21.April.2013 Del på Facebook Svart 21.April.2013 si det, men du får i alle fall singelgrade 30 olje på bilxtra Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 21.April.2013 Del på Facebook Svart 21.April.2013 Sjekk hos Biltema, de har blant annet en 36-928 som er 20W-50. Hulda har kjørt på denne i flere år. Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 21.April.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.April.2013 Fant den. Kanskje jeg skal gå for 20W50 da:) Sitér dette innlegget Link to post
Lundeshipping Svart 21.April.2013 Del på Facebook Svart 21.April.2013 (redigert) Ikke meningen å kuppe tråden med andre ting enn det det er spurt etter, men er det noen som har vært borti for HØYT oljetrykk på kald motor...? Min firesylindra italiener (Lombardini) flesker til med 7,2 bar på tomgang på kald motor, ifølge boka skal den ha rundt 3,5 bar... På oppnådd driftstemp så følger trykket kurvene i manualen meget nøyaktig.. Edit: Bruker olje etter manualen, syntetisk 5W-40. Redigert 21.April.2013 av Lundeshipping (see edit history) Sitér dette innlegget Kan det fikses? Klart det kan :) Det er forskjell på båtfolk, og folk i båt... Link to post
adeneo Svart 21.April.2013 Del på Facebook Svart 21.April.2013 lassepelle har nok rett, 10psi er minimum på 1000rpm, noe under det så er det noe galt. GM manualen for 350'n mener at en frisk motor bør ligge over 6psig ved 1000rpm. Legg til 14.7psi ved 0moh på de 6psig, og du har et minimum på 20.7psi, men dette er på ny motor, og det er nok litt slakk i klaringer her og der, så noe under er normalt ikke noe å bekymre seg for. Personlig så ville jeg fylt på 15w-40 Pennzoil, Castrol, Mobil, Valvoline eller lignende, men de som vil handle olje på Biltema for å spare en hundrelapp skal få lov til det. En GM350 som har veldig høyt oljetrykk ved kald motor skyldes som regel at noe flyter tregt, og hvis olje og filter er nytt (og riktig) er det sannsynligvis oljegalleriet som begynner å bli litt tett. Det går vel an å ta av registeret og vippe ut de tre pluggene til galleriet og bruke en lang tynn stålbørste til å prøve å få løsnet opp noe dritt. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 22.April.2013 Del på Facebook Svart 22.April.2013 men de som vil handle olje på Biltema for å spare en hundrelapp skal få lov til det. Tusen Takk! Min Jeep V8 ble sendt til de evige jaktmarker her om dagen. Det eneste som var greit på bilen var drivverket, som hadde gått på Biltema syntetisk olje og rundet 300 000 km. Motoren brukte riktignok 1 liter olje på 10 000 km, men det anser jeg for normalt. Før dette hadde vi en Opel som også gikk 300 000 km på Biltema mineralolje. Og så bør man vel kanskje skjele litt til hva produsenten av motoren mener om oljekvalitet og viskositet. Blant annet sier GM "Do not use 10W- 30....", dette gjelder 6.2L. Peninsular sier SAE 30 og -40. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.