Jump to content

Demontering av stolstativ med skjulte skruer

Propell75

Recommended Posts

Har en Nimbus 22 DC som jeg gjerne skulle ha demontert stolstativene på. Er det noen som har noen anelse om hvordan dette gjøres (se vedlagte bilder) da festeanordningene er «skjult»?

Det kan virke som om «koppen» kan skjule innfestningen, men den sitter fast.

I senter av aluminiumssøylen sitter en stor bolt (se veldagte bilde), denne har jeg kommet til med en forlenger. Denne slurer bare rundt omkring når jeg prøver å skru den opp. Vet ikke hva denne er god for og det virker ikke sannsynlig at det er denne som er hele innfestningen.

Grunnen til at jeg mistenker at denne ene bolten ikke er innfestningen er at stolstativet ble montert for ca. fem år siden, og det er ingen naturlig vei å komme til inn under stolen. Benisntank er i veien og det er ingen andre veier inn som sier at man har et stort motstykke som er plassert under denne ene bolten.

Alle idéer med hvordan denne kan forsøkes å taes opp mottas med takk!

bilde

bilde

Redigert av TSeierstad (see edit history)

Takk for tips, skal gå på den i kveld å se om noen av disse metodene kan løse dette. Da tenker jeg på å prøve å vri den rundt (hvis jeg finner noen måte å gripe rundt den glatte skålen) og se om skålen kan være limt ned (ser ikke no lim som tyter ut under kantene etter liming, men det kan være limt uansett). Kommer tilbake med en statusoppdatering.

Takk for tips alle sammen! Har nå prøvd å få løs «koppen» som sitter rundt ved å lirke under knivblad og stemjern. Den sitter helt fast og smeller tilbake når jeg drar ut huggjernene jeg får skjøvet under.

Den er ikke limt, men sitter fast i eller rundt søylen. Enten er den en del av hele søylen eller så sitter den ekstra fast pga irringer jeg ikke ser eller noe annet. Står dermed like langt i saken og kommer ikke videre.

Nimbus har heller ikke klart å gi meg noe konkret svar på dette.

Så jeg spør igjen, er det noen som har vært borte i denne typen stolsøyler og kan hjelpe med hvordan man får den av?

Hei thomas73 og endelig takk for at noen har vært borte i dette her.

Det betyr at jeg må komme til under dørken for å få holdt igjen denne store mutteren?

Problemet mitt nå er å komme til under dørken, det er et mareritt.

Rart at denne søylen er festet med bare en stor bolt...

Min er festet med en lang mutter med en stor skive ifra under dørken og opp i bolten i søylen.

Derfor går bolten bare rundt når du nå har fått løsnet den litt med forlengeren...:-)

Helt korrekt! Jeg hadde selv to slike søyler i min forrige båt.

Disse var festet med en senterbolt gjennom dørkeplatene og med mutter på undersiden.

Skal du få av denne må du derfor ha tilgang fra undersiden.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...