Propell75 Startet 21.April.2013 Del på Facebook Startet 21.April.2013 (redigert) Har en Nimbus 22 DC som jeg gjerne skulle ha demontert stolstativene på. Er det noen som har noen anelse om hvordan dette gjøres (se vedlagte bilder) da festeanordningene er «skjult»? Det kan virke som om «koppen» kan skjule innfestningen, men den sitter fast. I senter av aluminiumssøylen sitter en stor bolt (se veldagte bilde), denne har jeg kommet til med en forlenger. Denne slurer bare rundt omkring når jeg prøver å skru den opp. Vet ikke hva denne er god for og det virker ikke sannsynlig at det er denne som er hele innfestningen. Grunnen til at jeg mistenker at denne ene bolten ikke er innfestningen er at stolstativet ble montert for ca. fem år siden, og det er ingen naturlig vei å komme til inn under stolen. Benisntank er i veien og det er ingen andre veier inn som sier at man har et stort motstykke som er plassert under denne ene bolten. Alle idéer med hvordan denne kan forsøkes å taes opp mottas med takk! Redigert 21.April.2013 av TSeierstad (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 21.April.2013 Del på Facebook Svart 21.April.2013 Har du sett under dørk platen der er det normalt 4 muttere. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Propell75 Svart 21.April.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.April.2013 Som jeg nevnte er det ikke tilgang til under dørken. Eneste vei under dørk er gjennom en tykk finérplate som er hermetisert ifbm bensintanken og bensintanken er montert før disse stolene ble skiftet. Sitér dette innlegget Link to post
Propell75 Svart 22.April.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.April.2013 Ingen som har noen flere idéer om hvordan denne kan fjernes? Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 22.April.2013 Del på Facebook Svart 22.April.2013 Skal denne monteres igjen? Hvis ikke hadde jeg gått på med vinkelkutteren. Sitér dette innlegget Link to post
Propell75 Svart 22.April.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.April.2013 Takk for tipset, men stolene skal nok monteres igjen. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 22.April.2013 Del på Facebook Svart 22.April.2013 Så disse koppene er ikke mulig og vippe opp eller skru på? Har du prøvd og dreie på søylen Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 22.April.2013 Del på Facebook Svart 22.April.2013 Kan den rett og slett være limt med sikaflex eller noe? Ville prøvd å varme den opp og sett om jeg hadde fått et knivblad under. Får du ikke det kan du jo prøve å skjære så langt inn som du kommer og så dra den løs. Sitér dette innlegget Link to post
Propell75 Svart 22.April.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.April.2013 Takk for tips, skal gå på den i kveld å se om noen av disse metodene kan løse dette. Da tenker jeg på å prøve å vri den rundt (hvis jeg finner noen måte å gripe rundt den glatte skålen) og se om skålen kan være limt ned (ser ikke no lim som tyter ut under kantene etter liming, men det kan være limt uansett). Kommer tilbake med en statusoppdatering. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 22.April.2013 Del på Facebook Svart 22.April.2013 Er foten hul eller massiv? Er den kul kan det jo hende du kan banke på den til du hører en mere stum lyd, der finner du kanskje eventuelle bolter. Ellers kan du jo studere understell til stoler hos diverse nettbutikker, se om du finner noe som ligner og hvordan de er montert. Sitér dette innlegget Link to post
Propell75 Svart 26.April.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.April.2013 Takk for tips alle sammen! Har nå prøvd å få løs «koppen» som sitter rundt ved å lirke under knivblad og stemjern. Den sitter helt fast og smeller tilbake når jeg drar ut huggjernene jeg får skjøvet under. Den er ikke limt, men sitter fast i eller rundt søylen. Enten er den en del av hele søylen eller så sitter den ekstra fast pga irringer jeg ikke ser eller noe annet. Står dermed like langt i saken og kommer ikke videre. Nimbus har heller ikke klart å gi meg noe konkret svar på dette. Så jeg spør igjen, er det noen som har vært borte i denne typen stolsøyler og kan hjelpe med hvordan man får den av? Sitér dette innlegget Link to post
thomas73 Svart 26.April.2013 Del på Facebook Svart 26.April.2013 (redigert) Jeg har samme stolsøyle. Min er festet med en lang mutter med en stor skive ifra under dørken og opp i bolten i søylen. Derfor går bolten bare rundt når du nå har fått løsnet den litt med forlengeren...:-) Redigert 26.April.2013 av thomas73 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Propell75 Svart 26.April.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.April.2013 Hei thomas73 og endelig takk for at noen har vært borte i dette her. Det betyr at jeg må komme til under dørken for å få holdt igjen denne store mutteren? Problemet mitt nå er å komme til under dørken, det er et mareritt. Rart at denne søylen er festet med bare en stor bolt... Sitér dette innlegget Link to post
Janee Svart 26.April.2013 Del på Facebook Svart 26.April.2013 Min er festet med en lang mutter med en stor skive ifra under dørken og opp i bolten i søylen. Derfor går bolten bare rundt når du nå har fått løsnet den litt med forlengeren...:-) Helt korrekt! Jeg hadde selv to slike søyler i min forrige båt. Disse var festet med en senterbolt gjennom dørkeplatene og med mutter på undersiden. Skal du få av denne må du derfor ha tilgang fra undersiden. Sitér dette innlegget Link to post
thomas73 Svart 26.April.2013 Del på Facebook Svart 26.April.2013 Det er som Janee sier..... De har vel kanskje festet søylen i dørken da det ble lagt nytt golv? Det er utrolig hva vi Båtfolk klarer å fikse! Dette får du til:-) Du kommer nok til på en eller annen måte, vær kreativ så....... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.