Jump to content

Hvor ofte skal giroljen skiftes, vp MD17 1981-mod?

KongKing

Recommended Posts

Det har jo ikke vært veldig mye bruk av båten de siste åra av naturlige grunner (les været...)

Ser dere mener det er "lett å gjøre" og "like greit" samtidig med vanlig oljeskift, men har det noe hensikt? Når oljen ser helt fin ut, er det da noen grunn til å skifte? Gjør det gjerne, men ikke fordi andre gjør det "for sikkerhets skyld" uten at det er noen større tanke rundt det.

Kk :-)

mulig jeg burde forstått det av typebenevnelsen i emneteksten, men det er vel aksling du har? -altså gearkasse som ikke har direkte fare for vanninntrengning?

Det som er med gearolje, er at den ikke blir sort/ mørk slik som motorolje. Motorolje blir mørk pga sotpartikler, og det har du jo lite av i gearet.

Du kan derfor ikke se med det blotte øye at gearoljen må byttes. Jeg leste en meget god tråd her for ikke så lenge siden hvor et medlem skrev overbevisende og forståelig om gearolje.

Enkelt forklart: Oljen består av lange kjeder som gjør at den "holder seg sammen" og gir god smurning. helsyntetiske oljer har lengre kjeder enn mineral, ekempelvis. Når oljen smører rundt i gearkassen utsettes den for ekstreme påkjenninger mellom tannhjulen. Den "tygges" i stykker, mao de omtalte kjedene kappes opp i kortere kjeder. Det blir da dårligere smørende egenskaper over tid. Men dette kan du ikke se. Oljen ser fin og blank ut, men realiteten kan være en annen. Dessuten kan oljen inneholde metallspon. Dette må ut.

Vanlig intervall på gearolje er 1 år eller 200 timer. Det er det på min Yanmar 2gm20 med tilhørende gearkasse, således er det også på VP DPH-drevet på den andre båten. Sistnevnte så jo også neddykket i vann...

Bytt olje, det er på høy tid, er min oppfordring. Det er ikke der man sparer penger eller arbeidtimer.

Redigert av Eureka (see edit history)

Tenk litt på hvor ofte du bytter girolje på bilen, eller for den saks skyld motorolje.

Like lenge og sikkert litt til holder oljen på båten også. Grunnen til at det ofte anbefales hyppigere oljeskift på båt er den overhengende faren for vannlekkasje og/eller kondens som blandes med oljen.

Oljen er garantert ikke "utslitt" etter tre søndagsturer med svigermor.

Hehe. Her er baatplassen på sitt beste...

Noen mener hvert år, mens andre mener etter 1000 timer... Tja, hva skal man tro?

Hvis det er samme olje som f.eks brukes på bilens automatkasser så er jeg tilbøyelig til å droppe oljebytte nå, og heller ta det om en 8-10 år... ;-) men som det nevnes er det sikkert ikke en stor jobb...

Kk

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...