Jump to content

Ved kjøp av brukt båt - hva ansees som "normal" gangtid på motor ?


Nils1

Recommended Posts

Har tidligere forespurt driftsikkerhet ang outboard kontra hekkagregat her inne.
Og fått gode svar.
Nå har vi ( kona og jeg ) imidlertid vært hos Viknes og NB Marine. Og for å si det mildt så ble finansministern i heimen ovevettes begeistret for både NB 820 og Viknes 830.

Nå er det jo etterhvert en del brukte båter av denne typen i markedet , også som selges av forhandler - som faller vesentlig rimeligere -

Ved kjøp av brukt båt er det jo mye å ta hensyn til - og en av tingene, og kanskje det viktigste - er motorens tilstand og dirftsikkerhet.
Hvis man tenker seg båter inntil 10 år gamle - av ovvenevnte typer - så har de - ser det ut til - motorer mellom ca 120 opptil 200
Kan noen gi meg litt tips på hva jeg bør legge vekt på ved vurdering av slik båt/motor ? ( brukt )
Er jo mye å velge i - så man må jo klare å plukke ut de mest interressante - og gå videre med de som til slutt står igjen som " best buy" :-)

Men for å komme dit håper jeg altså på litt tips og råd :-)


Redigert av Nils1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hva som er "normalt" avhenger jo helt av bruksmønsteret. De fleste fritidsbåtbrukere ligger gjeren rundt 50-100 timer i året, mens en yrkesbåt gjerne kan gå både 3 og 4000 timer på et år. Men gode motorer med greit vedlikehold holder fint 6-8000 timer før det må gjøres noe videre med dem, så det burde være litt å gå på...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Typiske motorer i NB 820/ Viknes 830 er Yanmar 184 hk. Dette er gode motorer så gangtid under 2000 timer kan regnes som ok/ normal fritidsbruk ( de fleste er kjørt langt mindre) Disse motroene brukes i fiske og går vanligvis mange tusen timer uten trøbbel.

 

Hadde ikke kjøpt noen av disse båtene med mindre motor enn 184hk. Testet nylig en 820 sport med 222 hk. Lå fint i 25 knop.

Ellers er det greit og kjøpe en båt med nødvendig utsyr innstallert. ettermontering blir ofte plundrete og dyrt, særlig hvis man ikke skrur selv.

 

Ser det ligger en Viknes 880 til 795,- på nettet nå, det bør være et bra kjøp.

Link to post
Share on other sites

En venn av meg kjøpte en bruktbåt. Motoren (Perkins) hadde nå gått ca 7.000 timer, og han ønsket å overhale motoren, for å sikre seg at tilstanden på den er god. Det viste seg at det var ingen slitasje på motoren, slik at det var ingen grunn for å ta den ut og overhale den. Min motor (Yanmar) har gått over 5.000 timer. Den bruker ikke olje, starter meget lett, så jeg anser dens tilstand for å være meget god. Den kan sikkert kjøres i 5.000 timer til uten noe må gjøres. Jeg må nevne at olje- og filterskifte gjøres etter de gangtimer som Yanmar oppgir. (Dette har jeg dokumentert ved at det føres i loggboka ved hvilket timetall service utføres.) Jeg ville ikke har vært betenkt over å kjøpt bruktbåt med motor som har gått noen tusen timer.

Link to post
Share on other sites

Inntil 10 år betyr et sted mellom 500 og 1000 motortimer avhengig av tidligere eiers bruk. Dette er ikke avskrekkende mye for en moderne motor, men innenfor denne brukstiden ville jeg nok ha valgt den motoren som kan forevise kvitteringer og dokumentasjon for regelmessig service "etter boka" fremfor motortimer alene. Heller en fullservet 1000-timers motor enn en 8-10 år gammel motor med 500 timer uten dokumentert servicehistorikk.

Så er det motorvalg. Min forrige båt hadde to Yanmar 6LP og disse gikk 800 timer i mitt eie uten annet enn normalt årlig vedlikehold.

Mine nåværende to Volvo`er nærmer seg omtrent samme timeantall, men disse kan jeg ikke si det samme om, så dette merket blir nok valgt bort ved neste korsvei. Andre vil sikkert si det motsatte. Uansett har dere en spennende tid foran dere inntil valget er tatt. Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Motorer varer ofte lenger en man tror om de får stell og kos.

 

Ta f.eks en fiskebåt, som har et par generatorsett ombord, som kanskje er i drift 7000 timer i året, disse går jo ofte 4 år mellom hver gang noen er inni dem og kikker i forbindelse med klassing, og selv da er det jo ikke sikkert at de gjør noe med dem. Jeg har selv åpnet motorer som har gått 60000 timer uten annet en olje, filter og dyseskift. Og det eneste som har vært skrudd på dem har vært at de har lettet en topp ved hver 4. års klassing.

 

Men det er klart, de fleste fritidsbåtmotorer står seg ihjel, eller får for lite stell.

Dyser, olje, filter og ventiljustering hvert år, er etter min mening et minimum en bør gjøre på en motor.

Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki

Link to post
Share on other sites

Takker for alle svar.

Så om feks en 10 år gammel Yanmar 184 hk har gått 1500-2000 timer - med foreskrevet dokumentert service - burde det være en bra rettesnor.

Med riktig stell kan den da kanskje gå det dobbelte før man må til å skru for alvor. ?

Ser der er flere Viknes 830 på finn --- :-)

Link to post
Share on other sites

DIeselmotorer i båter STÅR seg i hjel oftere enn de går seg i hjel, er det noen som sier.

Min har gått 4700 timer og virker frisk som en fisk. Den kunne garantert fått mer stell, men virker til å kose seg med det lille den får.

Min blir brukt så lenge det er isfritt og jeg pleier å starte den minst en gang hver 14 dag issesongen igjennom også.

En motor som brukes kun 8-10 helger i året, tipper jeg har det værre enn min,

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Mener vi overhalte motorene på traktorene slik mellom 6000-8000 timer. Disse gikk ofte hardt, da det var mye tungt arbeid for de, antakelig hardere enn hva motoren i båten går. Så enig med de som sier at faren er vel nesten større for at det står seg ihjel, enn kjøres ihjel. For ordens skyld prater nå på dieselmotorer og av den typen som defineres som industrimotorer.

Litt mer usikker på hva dagens ombygde bilmotorer som D4/D6 o.l. vil klare?

Redigert av Jori (see edit history)
Link to post
Share on other sites

D4 og D6 har jo relativt stort sylindervolum og høy vekt sammenlignet med mange av de moderne konkurrentene i samme effektklasser.

D4 og D6 har over 0,9 liter pr. sylinder , ikke så langt fra klassiske slitere som Perkins 5,8 og Cummins 5,9 med knappe literen pr. sylinder, mens mange andre idag ligger på 0,5 til 0,7 liter.

Riktignok er turtallet ca 1000 rpm høyere men iallefall laveffektsutgavene av disse vil nok ha et langt mekanisk liv så lenge de ikke rammes av injektor blowout, tæring i eksosbend, elektronikkfeil osv osv...

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Vel, har ingen erfaring med catepillar i båt, men i anleggsmaskiner... Min erfaring er ikke så god, og disse motorene har blitt valgt vekk ved fornying av maskinparken. Her måtte to maskiner bytte motor (catepillar) etter ca 8000 timer på tellesentralen, gjaldt to like modeller. Vi har også maskiner med Volvo/deutz, scania og Mercedes maskiner som har gått langt over 15.000 timer uten noe mer en oljeskift, filter og reiMskift ved behov. Og det er med hard bruk.. Og på topp turtall dagen lang. Er nok enig med RSL, de fleste båtmotorer står seg nok ihjel oftere en at de går seg i hel...

Link to post
Share on other sites

VolvoPenta 40 og 41 serien, samt KAD4X:

Blokka er bygget for rundt 10.000 timer ihht Volvo.. Det som ryker er omkringliggende systemer, turbo osv som på alle andre motorer. jeg snakket med en hyggelig svenske som hadde kjøpt seg en AQAD41 (200HK) som er samme blokka som KAD44 og den hadde gått 5000 timer. Gikk så flott, så.. Yanmar vet jeg lite om :-)

 

Når motorer har gått mye har egentlig ettersyn og service mest å si, ikke timeantall.

 

mvh

Bavaria32sport

Redigert av Bavaria32Sport (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Jeg har eid en båt med Yanmar 4lh ste 222 hk. I følge Yanmar var den konstruert for 8000 timer bruk før overhaling og deretter 8000 timer bruk før utskifting. Om en motor har gått 1000 eller 1500 timer er uvesentlig. Sjekk at service er utført ihht. Skjema. Man får ofte en anelse av pertentligheten til eieren når man stikker nesa ned i motorrommet. ville ikke kjøpt en 830 med en Yanmar 184. Bør over 200 hk etter min mening.

 

Vp D4/D6 er ikke mariniserte lastebilmotorer, men marinemotorer fra grunnen.

Link to post
Share on other sites

Dette er helt avhengig av turtallet motoren går med. En motor som går på 1500 rpm slites naturlig nok langsommere enn en som går på 4500 rpm. I en tidligere båt hadde jeg Perkins 6.354, såvidt jeg husker var topp turtall 2400 rpm. Fabrikken oppga 30 000 timer mellom hvert hovedvedlikehold (overhaling). Det ble sagt om motoren at skulle du stoppe den (untatt vanlig stopprosedure) måtte du skyte den med panserbrytende ammo.

 

I dag har jeg en Perkins 4.256. Den er fra 1990, ser helt ny ut på utsiden, går som en klokke, og har gått i underkant av 3000 timer. Kjøres som regel på 1900 rpm. Jeg antar levetiden er den samme på den som på den andre, og regner med overhaling en gang omkring 2230, så det blir vel neppe i min tid.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...