Erik Startet 22.April.2013 Del på Facebook Startet 22.April.2013 Hei. Ny sesong, så "Seil og Riggtrim" boka (anbefales) er lest og fordøyd nok en gang, og med atter ny forståelse siden det er stadig nye knagger å henge kunnskapen på siden forrige sesongs opplevelser. En av tingene som er omtalt endel der er tvist av seil. Min båt mangler dessverre de viktigste trim verktøyene for å tviste seil både foran og bak . Foran har jeg selvslående jibb, så skjøteløperne der er ikke i bruk når Jibben er på. Jeg har dog modifisert selvskjøte patenten i fjor vår, så jeg får nå faktisk forseilet til å stå veldig fint og alle lus faller ut omtrent likt på de fleste forhold, så det er greit . Men jeg mangler også løygang på storseilet. Slik jeg oppfatter det kan det for å tviste seilet i toppen være en fordel med litt lengre skjøte for å gi bommen mulighet for å løfte litt, og dermed gi toppen mulighet til å falle litt ut i topp. Kortere/ strammere skjøte gir strammere akterlik, og seilet lukker mer. Litt tvist/overtvist kan også være en fordel bla i sterkt vind før man rever. Langt skjøte kompenseres da med å flytte løygang opp i lo, for å vinkle seilet rett på vinden. Ettermontering av løygang er både dyrt, og jeg har egentlig ikke funnet alternativer som ville passe godt hos meg heller. Men så grubler jeg litt . Kan jeg jukse-tviste seilet med rett og slett å stramme litt på bomopphal som jo normalt skal være helt slakt når man seiler ? Eller vil det være umulig å finne rett spenning mellom opphal/skjøte for å få det til å stå rett? Kan det evt få andre uheldige konsekvenser på mast form/rigg/bom spenninger å seile med stramt opphal? Ka dokk trur, er dette eller ? Noen som har prøvd ? Noen andre der ute uten løygang som har funnet gode løsninger på dette ? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
znick Svart 22.April.2013 Del på Facebook Svart 22.April.2013 Det er velbrukt metode å bruke bomopphalet for å gi tvist i seilet. Spesielt i lett vind vil tyngden av bom'en gjøre at du ikke får den tvisten du ønsker selv om du har løygang på storseilet. Da er bomopphalet eller rodkick'en god å ha. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 22.April.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.April.2013 Jeg har rodkick, og den løfter vel kanskje bommen litt i lite vind når den er løs ja, og det er den jo stort sett. Men da er det altså ikke noe i veien for å bruke bomopphalet da.. Ikke ved sterk vind heller Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
znick Svart 22.April.2013 Del på Facebook Svart 22.April.2013 Dersom bomopphalet har en viss styrke kan ikke jeg se noen betenkeligheter med å benytte denne til å tviste seilet selv i rimelig sterk vind. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 22.April.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.April.2013 Jeg har nylig byttet ut mine 8 mm fall, og noen av de gamle var i rimelig grei stand. Er det noe i veien for å bytte ut den tynne opphaler lina med disse, eller kan det ha uheldige konsekvenser ? Kommer litt ann på trinsa i toppen det kanskje ? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
znick Svart 22.April.2013 Del på Facebook Svart 22.April.2013 Ja trinsen kan selvfølgelig være en flaskehals. Samme med innfestningen i andre enden. På noen båter strammer en opp linen i et lite kryssholt på masten, på andre er den strukket akter i til et cockpit'en til en skjøtelås eller lignende. Det siste vil være å foretrekke for å redusere behovet for å gå fram på dekk under seilas. Uansett må disse ha kunne håndtere en 8mm line. Dersom ikke båten din er veeldig stor er det neste overkill å benytte 8mm. Selv en 6mm polyesterline har en bruddstyrke på 600-700 kg, og så stor belastning får du aldri. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 22.April.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.April.2013 Det var innfestet på masten før, men jeg har ført det bak til cocpit i egen cleat, så det vil ikke være problem å justere og cleate opphallet aktivt under seilas nei. Er litt usikker på bruddstyrke på den andre, dessuten har den sikkert all slitasje på ett og samme punkt og det er i toppen av masta der jeg aldri ser det. På den annen side er kanskje ikke opphals brudd katastrofe med rodkick, men det er jo greit å være føre var kanskje... Vil selve tyngden av en vesentlig tyngre falltype utgjøre noe forskjell ? Jeg har en 31 fot båt med 15 meter høy rigg. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
znick Svart 22.April.2013 Del på Facebook Svart 22.April.2013 All ekstra vekt i masten er uønsket fra et seilerperspektiv, og for regattaseilerne er det svært viktig å benytte så lette fall/liner som mulig for å holde vekten nede Men er ambisjonsnivået aktiv turseiling tror jeg ikke de ekstra få hundre grammene vil ødelegge seilgleden for deg. Sitér dette innlegget Link to post
Zhik Svart 22.April.2013 Del på Facebook Svart 22.April.2013 Jeg tror ikke løsningen med å stramme bomløften er god. I hvertfall ikke i mye vind. Skjøtet drar bommen mest nedover på kryss, og da virker de to kreftene rett mot hverandre. Jeg foreslår at du heller twister seilet ved å stramme akterstaget maksimalt. I mye vind kan du redusere kreftene ytterligere ved å stramme mye på uthal og cunningham. Lag seilet så flatt du kan. Og så kan du slakke litt på storseilskjøtet i bygene. Det gjør ikke noe om du får litt innslag i forkant av seilet. Fokka settes hardt, og du kommer til å seile fort og høyt med en slik trim i mye vind. Sitér dette innlegget www.SailTuv.no Link to post
Erik Svart 22.April.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.April.2013 Jeg har ikke cunningham, men å stramme storseilfallet vil vel ha noe av samme effekt ? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Zhik Svart 22.April.2013 Del på Facebook Svart 22.April.2013 Ja Sitér dette innlegget www.SailTuv.no Link to post
znick Svart 22.April.2013 Del på Facebook Svart 22.April.2013 (redigert) Forsåvidt enig i at bomliften ikke fungerer optimalt i for mye vind. En løsning da, når du ikke har løygang, er å benytte en barberhaul. Slår du en tamp rundt skjøtet som så går gjennom en blokk i lo og videre til en vinsj (lo genoaskjøte-vinsj vil i utgangspunktet være ledig) vil du kunne dra skjøtet mot lo, og gi muligheten for tvist uten at seilet står for mye i le. Dette prinsippet brukte jeg mye under regattaseiling i min tidligere båt, før jeg monterte løygang. Redigert 22.April.2013 av znick (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 22.April.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.April.2013 Interesant... Hvordan fester du dette i selve skjøtet ? I en løkke rundt hele skjøtet Som jo går 4 turn opp og ned gjennom blokker , eller knyttet fast i noe mer konkret ? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
znick Svart 22.April.2013 Del på Facebook Svart 22.April.2013 Jeg laget en løkke med pålestikk rundt hele skjøtet. Hos meg var skjøtepunktet i bunnen av cockpiten. Så løkken var ca 70-80 cm over skjøtepunktet. Da fikk jeg godt drag og fikk stilt bommen midt i båten uten for mye belastning på hverken skjøtepunktet i dørk eller i bommen. I min båt var genoavinsjen i linje med skjøtepunktet (på tvers) så jeg brukte ingen blokk. Da kunne linen rundt skjøtet flyttes fra styrbord til babord uten for mye dill. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 22.April.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.April.2013 Dette er omtrendt som hos meg, og en metode jeg skal teste ut. Takker for tipset. Men vil dette gnage veldig på mitt nokså nye skjøte hvis jeg bruker det ofte? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
znick Svart 22.April.2013 Del på Facebook Svart 22.April.2013 Neida, barberhaulen vil aldri ligge på samme stedet på skjøtet, men flytte seg tilfeldig litt opp og ned.... Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 22.April.2013 Del på Facebook Svart 22.April.2013 Interesant... Hvordan fester du dette i selve skjøtet ? I en løkke rundt hele skjøtet Som jo går 4 turn opp og ned gjennom blokker , eller knyttet fast i noe mer konkret ? I vår gamle båt knøyt vi et tau fra øyet i bommen der storseilskjøtet er festet, og dro derfra og ut til blokk festet i fotlista på lo side og tilbake til en av vanskene. Det øyet får ikke særlig ekstra last av å ha to drag (ett ned, ett skrått til siden) kontra å kun ha ett drag (ned), og vi unngikk at storseilskjøtet fikk "gnageskader" pga ekstra tau festet rundt skjøtet med drag rett til siden. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
RITS Svart 22.April.2013 Del på Facebook Svart 22.April.2013 Første innlegg er en fantastisk studie i uforståeligheter for en som mener at tekstilfremdrift hører den pre-industrielle verden til. Jeg bøyer meg likevel i støvet over begreps- og ordbruken som beskriver en for meg fullstendig ukjent verden. Det er faktisk så imponerende at det å konvertere til seil i et svakt øyeblikk kan virke meningsfullt og riktig, bare for å kunne føre en slik samtale på brygga med likesinnede.... Men ved nærmere ettertanke...... Sitér dette innlegget Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500 1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP Link to post
Eureka Svart 22.April.2013 Del på Facebook Svart 22.April.2013 Etter RITS sitt overstående innlegg, ble trådens første innlegg ganske underholdende igrunn. For litt over ett år siden hadde jeg ikke forstått bæra. Når en leser det på nytt og tenker etter om man ville forstått hva som ble ment med de seilbåtrelaterte ordene, om man ikke kunne noe om seilbåt...tja... say no more.. Og bedre blir det ikke om en hadde tilføyd ord som, salingshorn, overvant, røstjern, buzz, lensetakler, bombrems... for ikke å nevne revekrok, bomnok, fiolinblokk med hunsvott og skjøtelås, cleat, code-zero og lazy-jack. Igangsetterstopper har vi derimot til felles med motorbåter. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 23.April.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.April.2013 med atter ny forståelse siden det er stadig nye knagger å henge kunnskapen på Første innlegg er en fantastisk studie i uforståeligheter for en som mener at tekstilfremdrift hører den pre-industrielle verden til. Hvis du ser på setningen jeg har sitert fra mitt første innlegg, så ligger det mye der. For 3-4 år siden kunne jeg ingenting om dette selv, og det var da jeg leste boka jeg referer til første gang. Var ganske gresk.. Så lærer man litt nytt og forstår litt nytt og blir fortrolig med litt nytt hver sesong, og det er nettopp det som er så kjekt med seiling. Man kommer fort inn i det og får mestringsfølelse, men lærekurven bare fortsetter og fortsetter, så man blir ikke lei. Og seiling er ikke komplisert. Det er noen tauer og noen tøystykker som man justerer litt i forhold til vinden, og så farer man lydløst avsted. Derfra og ut til å beherske alle forhold og ha mest mulig effektiv og komfortabel seilas er det mye erfaring å skaffe seg, men nettopp derfor har man da en unnskyldning for å dra ut på sjøen selv om frysa allerede er full av fisk og været kanskje ikke innbyr til soling og pils. Det er en grunn til at seiling ble oppfunnet mange tusen år før forbrenningsmotoren, og hvis du tenker over det er det minst like mange spesial utryk knyttet til det, men det tenker du ikke over, for de kan du fra før. Seiling er mye enklere å forstå seg på enn en motor . Anbefaler alle som er båt interessert å prøve seg på seiling, det er sååå mye kjekkere på sjøen i seilbåt !!! Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Erik Svart 23.April.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.April.2013 I vår gamle båt knøyt vi et tau fra øyet i bommen der storseilskjøtet er festet, og dro derfra og ut til blokk festet i fotlista på lo side og tilbake til en av vanskene. Det øyet får ikke særlig ekstra last av å ha to drag (ett ned, ett skrått til siden) kontra å kun ha ett drag (ned), og vi unngikk at storseilskjøtet fikk "gnageskader" pga ekstra tau festet rundt skjøtet med drag rett til siden. Dette er nok også ett alternativ hos meg. Jeg er usikker på hva som er best . Den første metoden gjør jo at selve skjøtet blir lenger, slik det ville vært med en løygang (innbiller jeg meg), mens den siste metoden gir ca samme lengde skjøte, men kanskje ikke så stramt likevel. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Mulligan Svart 23.April.2013 Del på Facebook Svart 23.April.2013 Jeg har nylig byttet ut mine 8 mm fall, og noen av de gamle var i rimelig grei stand. Er det noe i veien for å bytte ut den tynne opphaler lina med disse, eller kan det ha uheldige konsekvenser ? Jeg har samme dimensjon på fall og bomløft. Ryker fallet har jeg et i reserve ferdig skåret i. Sitér dette innlegget Link to post
znick Svart 23.April.2013 Del på Facebook Svart 23.April.2013 Dette er nok også ett alternativ hos meg. Jeg er usikker på hva som er best . Den første metoden gjør jo at selve skjøtet blir lenger, slik det ville vært med en løygang (innbiller jeg meg), mens den siste metoden gir ca samme lengde skjøte, men kanskje ikke så stramt likevel. Begge alternativene vil virke. Men dersom det er slik at du kan ta en line fra midt på skjøtet direkte til vinsjen uten å gå via blokk blir dette mye enklere å håndtere når du skal slå. Jeg tror ikke du skal bekymre deg med gnageskader på skjøtet. Det har aldri vært et problem for meg iallefall. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 23.April.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.April.2013 Begge alternativene vil virke. Men dersom det er slik at du kan ta en line fra midt på skjøtet direkte til vinsjen uten å gå via blokk blir dette mye enklere å håndtere når du skal slå. Jeg tror ikke du skal bekymre deg med gnageskader på skjøtet. Det har aldri vært et problem for meg iallefall. Tester det først da, og begynner det å gnage så tester jeg ut alternativet. Det vil ikke skape problemer å trimme skjøte aktivt med denne løsningen ihvertfall vil jeg tro, i motsetning til den andre løsningen der begge liner må justeres for å endre vinkel på vinden, feks for å slippe ut i plutselige vindkuler.. Jeg har samme dimensjon på fall og bomløft. Ryker fallet har jeg et i reserve ferdig skåret i. Det er jo ett meget godt poeng, tror jeg går for det samme . Satser på at trinsen i toppen passer . Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Mulligan Svart 23.April.2013 Del på Facebook Svart 23.April.2013 (redigert) Ettermontering av løygang er både dyrt, og jeg har egentlig ikke funnet alternativer som ville passe godt hos meg heller. Det bør ikke være dyrt. Slik er arrangementet hos meg. Hektes av og stues bort i havn. Beslagene fås kjøpt på nett. Jeg har også en lang en som går hele bredden på sittebrønnen som brukes for inmari seriøss seiling. Redigert 23.April.2013 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.