Jump to content

Mangler løygang. Kan jeg bruke bomopphal for å tviste seilet?


Erik

Recommended Posts

Hei.

 

Ny sesong, så "Seil og Riggtrim" boka (anbefales) er lest og fordøyd nok en gang, og med atter ny forståelse siden det er stadig nye knagger å henge kunnskapen på siden forrige sesongs opplevelser.

 

En av tingene som er omtalt endel der er tvist av seil.

Min båt mangler dessverre de viktigste trim verktøyene for å tviste seil både foran og bak :worry: .

 

Foran har jeg selvslående jibb, så skjøteløperne der er ikke i bruk når Jibben er på. Jeg har dog modifisert selvskjøte patenten i fjor vår, så jeg får nå faktisk forseilet til å stå veldig fint og alle lus faller ut omtrent likt på de fleste forhold, så det er greit :clap: .

 

Men jeg mangler også løygang på storseilet. Slik jeg oppfatter det kan det for å tviste seilet i toppen være en fordel med litt lengre skjøte for å gi bommen mulighet for å løfte litt, og dermed gi toppen mulighet til å falle litt ut i topp. Kortere/ strammere skjøte gir strammere akterlik, og seilet lukker mer. Litt tvist/overtvist kan også være en fordel bla i sterkt vind før man rever. Langt skjøte kompenseres da med å flytte løygang opp i lo, for å vinkle seilet rett på vinden.

 

Ettermontering av løygang er både dyrt, og jeg har egentlig ikke funnet alternativer som ville passe godt hos meg heller.

 

Men så grubler jeg litt :crazy: . Kan jeg jukse-tviste seilet med rett og slett å stramme litt på bomopphal som jo normalt skal være helt slakt når man seiler ? Eller vil det være umulig å finne rett spenning mellom opphal/skjøte for å få det til å stå rett?

Kan det evt få andre uheldige konsekvenser på mast form/rigg/bom spenninger å seile med stramt opphal?

 

Ka dokk trur, er dette :thumbsdown: eller :thumbsup: ?

Noen som har prøvd ?

Noen andre der ute uten løygang som har funnet gode løsninger på dette ?

 

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post

Ja trinsen kan selvfølgelig være en flaskehals. Samme med innfestningen i andre enden. På noen båter strammer en opp linen i et lite kryssholt på masten, på andre er den strukket akter i til et cockpit'en til en skjøtelås eller lignende. Det siste vil være å foretrekke for å redusere behovet for å gå fram på dekk under seilas. Uansett må disse ha kunne håndtere en 8mm line. Dersom ikke båten din er veeldig stor er det neste overkill å benytte 8mm. Selv en 6mm polyesterline har en bruddstyrke på 600-700 kg, og så stor belastning får du aldri.

Link to post

Det var innfestet på masten før, men jeg har ført det bak til cocpit i egen cleat, så det vil ikke være problem å justere og cleate opphallet aktivt under seilas nei.

 

Er litt usikker på bruddstyrke på den andre, dessuten har den sikkert all slitasje på ett og samme punkt og det er i toppen av masta der jeg aldri ser det.

På den annen side er kanskje ikke opphals brudd katastrofe med rodkick, men det er jo greit å være føre var kanskje...

 

Vil selve tyngden av en vesentlig tyngre falltype utgjøre noe forskjell ?

 

Jeg har en 31 fot båt med 15 meter høy rigg.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post

Jeg tror ikke løsningen med å stramme bomløften er god. I hvertfall ikke i mye vind. Skjøtet drar bommen mest nedover på kryss, og da virker de to kreftene rett mot hverandre. Jeg foreslår at du heller twister seilet ved å stramme akterstaget maksimalt. I mye vind kan du redusere kreftene ytterligere ved å stramme mye på uthal og cunningham. Lag seilet så flatt du kan. Og så kan du slakke litt på storseilskjøtet i bygene. Det gjør ikke noe om du får litt innslag i forkant av seilet. Fokka settes hardt, og du kommer til å seile fort og høyt med en slik trim i mye vind.

Link to post

Forsåvidt enig i at bomliften ikke fungerer optimalt i for mye vind.

 

En løsning da, når du ikke har løygang, er å benytte en barberhaul. Slår du en tamp rundt skjøtet som så går gjennom en blokk i lo og videre til en vinsj (lo genoaskjøte-vinsj vil i utgangspunktet være ledig) vil du kunne dra skjøtet mot lo, og gi muligheten for tvist uten at seilet står for mye i le. Dette prinsippet brukte jeg mye under regattaseiling i min tidligere båt, før jeg monterte løygang.

Redigert av znick (see edit history)
Link to post

Jeg laget en løkke med pålestikk rundt hele skjøtet. Hos meg var skjøtepunktet i bunnen av cockpiten. Så løkken var ca 70-80 cm over skjøtepunktet. Da fikk jeg godt drag og fikk stilt bommen midt i båten uten for mye belastning på hverken skjøtepunktet i dørk eller i bommen. I min båt var genoavinsjen i linje med skjøtepunktet (på tvers) så jeg brukte ingen blokk. Da kunne linen rundt skjøtet flyttes fra styrbord til babord uten for mye dill.

Link to post

Interesant... Hvordan fester du dette i selve skjøtet ? I en løkke rundt hele skjøtet Som jo går 4 turn opp og ned gjennom blokker , eller knyttet fast i noe mer konkret ?

I vår gamle båt knøyt vi et tau fra øyet i bommen der storseilskjøtet er festet, og dro derfra og ut til blokk festet i fotlista på lo side og tilbake til en av vanskene. Det øyet får ikke særlig ekstra last av å ha to drag (ett ned, ett skrått til siden) kontra å kun ha ett drag (ned), og vi unngikk at storseilskjøtet fikk "gnageskader" pga ekstra tau festet rundt skjøtet med drag rett til siden.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post

Første innlegg er en fantastisk studie i uforståeligheter for en som mener at tekstilfremdrift hører den pre-industrielle verden til.

Jeg bøyer meg likevel i støvet over begreps- og ordbruken som beskriver en for meg fullstendig ukjent verden.

Det er faktisk så imponerende at det å konvertere til seil i et svakt øyeblikk kan virke meningsfullt og riktig, bare for å kunne føre en slik samtale på brygga med likesinnede....

 

Men ved nærmere ettertanke......

Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C 

Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E

Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500

1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP

Link to post

Etter RITS sitt overstående innlegg, ble trådens første innlegg ganske underholdende igrunn. For litt over ett år siden hadde jeg ikke forstått bæra. Når en leser det på nytt og tenker etter om man ville forstått hva som ble ment med de seilbåtrelaterte ordene, om man ikke kunne noe om seilbåt...tja... say no more..

 

Og bedre blir det ikke om en hadde tilføyd ord som, salingshorn, overvant, røstjern, buzz, lensetakler, bombrems... for ikke å nevne revekrok, bomnok, fiolinblokk med hunsvott og skjøtelås, cleat, code-zero og lazy-jack.

 

Igangsetterstopper har vi derimot til felles med motorbåter.

Link to post

med atter ny forståelse siden det er stadig nye knagger å henge kunnskapen på

 

 

Første innlegg er en fantastisk studie i uforståeligheter for en som mener at tekstilfremdrift hører den pre-industrielle verden til.

:lol::lol:

Hvis du ser på setningen jeg har sitert fra mitt første innlegg, så ligger det mye der.

For 3-4 år siden kunne jeg ingenting om dette selv, og det var da jeg leste boka jeg referer til første gang. Var ganske gresk..

Så lærer man litt nytt og forstår litt nytt og blir fortrolig med litt nytt hver sesong, og det er nettopp det som er så kjekt med seiling. Man kommer fort inn i det og får mestringsfølelse, men lærekurven bare fortsetter og fortsetter, så man blir ikke lei.

 

Og seiling er ikke komplisert. Det er noen tauer og noen tøystykker som man justerer litt i forhold til vinden, og så farer man lydløst avsted. Derfra og ut til å beherske alle forhold og ha mest mulig effektiv og komfortabel seilas er det mye erfaring å skaffe seg, men nettopp derfor har man da en unnskyldning for å dra ut på sjøen selv om frysa allerede er full av fisk og været kanskje ikke innbyr til soling og pils.

Det er en grunn til at seiling ble oppfunnet mange tusen år før forbrenningsmotoren, og hvis du tenker over det er det minst like mange spesial utryk knyttet til det, men det tenker du ikke over, for de kan du fra før. Seiling er mye enklere å forstå seg på enn en motor . :yesnod:

 

Anbefaler alle som er båt interessert å prøve seg på seiling, det er sååå mye kjekkere på sjøen i seilbåt !!! :clap::yesnod::saint:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post

I vår gamle båt knøyt vi et tau fra øyet i bommen der storseilskjøtet er festet, og dro derfra og ut til blokk festet i fotlista på lo side og tilbake til en av vanskene. Det øyet får ikke særlig ekstra last av å ha to drag (ett ned, ett skrått til siden) kontra å kun ha ett drag (ned), og vi unngikk at storseilskjøtet fikk "gnageskader" pga ekstra tau festet rundt skjøtet med drag rett til siden.

Dette er nok også ett alternativ hos meg. Jeg er usikker på hva som er best :confused: .

Den første metoden gjør jo at selve skjøtet blir lenger, slik det ville vært med en løygang (innbiller jeg meg), mens den siste metoden gir ca samme lengde skjøte, men kanskje ikke så stramt likevel.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post

Dette er nok også ett alternativ hos meg. Jeg er usikker på hva som er best :confused: .

Den første metoden gjør jo at selve skjøtet blir lenger, slik det ville vært med en løygang (innbiller jeg meg), mens den siste metoden gir ca samme lengde skjøte, men kanskje ikke så stramt likevel.

Begge alternativene vil virke. Men dersom det er slik at du kan ta en line fra midt på skjøtet direkte til vinsjen uten å gå via blokk blir dette mye enklere å håndtere når du skal slå. Jeg tror ikke du skal bekymre deg med gnageskader på skjøtet. Det har aldri vært et problem for meg iallefall.

Link to post

Begge alternativene vil virke. Men dersom det er slik at du kan ta en line fra midt på skjøtet direkte til vinsjen uten å gå via blokk blir dette mye enklere å håndtere når du skal slå. Jeg tror ikke du skal bekymre deg med gnageskader på skjøtet. Det har aldri vært et problem for meg iallefall.

Tester det først da, og begynner det å gnage så tester jeg ut alternativet. Det vil ikke skape problemer å trimme skjøte aktivt med denne løsningen ihvertfall vil jeg tro, i motsetning til den andre løsningen der begge liner må justeres for å endre vinkel på vinden, feks for å slippe ut i plutselige vindkuler..

 

Jeg har samme dimensjon på fall og bomløft.

Ryker fallet har jeg et i reserve ferdig skåret i.

Det er jo ett meget godt poeng, tror jeg går for det samme :yesnod: .

Satser på at trinsen i toppen passer :worry: .

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Ettermontering av løygang er både dyrt, og jeg har egentlig ikke funnet alternativer som ville passe godt hos meg heller.

 

Det bør ikke være dyrt.

Slik er arrangementet hos meg. Hektes av og stues bort i havn. Beslagene fås kjøpt på nett.

bilde

 

Jeg har også en lang en som går hele bredden på sittebrønnen som brukes for inmari seriøss seiling.

Redigert av Mulligan (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...