jensemann2 Startet 22.April.2013 Link til dette innlegget Startet 22.April.2013 Jeg er ute etter et pulver til å blande ut med kjølevannet for å hindre korrosjon. Dette er noe som brukes i varmere strøk der det ikke er behov for frostsikring. Grunnen til det er at jeg må kjøre motoren en stund på vann og bytte dette flere ganger i forbindelse med overgang fra saltvannskjøling for å forsikre meg om at det ikke sirkulerer så mye rustflak. Da er det dyrt å bruke glykol hver gang jeg skal bytte, men det er kanskje ikke så mye korrosjon i rent ferskvann heller? Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 22.April.2013 Link til dette innlegget Svart 22.April.2013 Er det ikke like greit å kjøre en rundre med systemrens for å få vaska ordentlig, også flushe med vanlig ferskvann noen ganger? Blir neppe noe rust av å kjøre med bare vann noen dager/uker. Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 22.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.April.2013 Systemrens har jeg kjørt gjennom i 3 dager. Men det kommer fortsatt noen små flak ut av tappepluggene når jeg tapper ned blokka. Så derfor vil jeg "skylle" mer før jeg fyller frostvæske. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 22.April.2013 Link til dette innlegget Svart 22.April.2013 Det finnes noe som heter water wetter. Den gjør vannet våtere, gir smøring til vannpumpepakningen og hindrer korrosjon. Det selges i visse motorsportsforretninger, bl.a. til cross-sykler. Jeg ville allikevel brukt glykol, du trenger ikke 50% blanding. Bytt noen ganger og ha gjerne i en oppvasktablett, da blir det rent. For kortere tids kjøring kan du bruke rent vann og tappe ut etter bruk. Ta ut termostaten for å sjekke at det ikke legger seg flak der. Sitér dette innlegget Link to post
Folk I Båt Svart 22.April.2013 Link til dette innlegget Svart 22.April.2013 Om det er snakk om å bare kjøre for kortere tid pga. av utskifting av vannet trenger du ikke å bruke noe. Kanskje den der water wettern DD nevner. Frostvæska inneholder (foruten glykol) lite annet enn inhibitorer som forhindrer korrosjon (fortrenger oksygen bl.a.) samt nedsetter oksyderings/forråtnelsesprosessen av kjølevannet. Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 22.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.April.2013 Ska prøve oppvasktabletter et par runder, også fyller jeg glykol. :) Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 22.April.2013 Link til dette innlegget Svart 22.April.2013 Oppvaskmiddel er en urband legend, har ingen effekt på rust. Du bør heller kjøre lengre med systemrensen, kommer jo helt an på antall gangtimer. Antagelig er 3 uker er mer passende enn 3 dager. Og skylle ut jevnlig. Redlines waterwetter er alment akseptert som snakeoil. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 22.April.2013 Link til dette innlegget Svart 22.April.2013 Nei, det er helt riktig at oppvaskmiddel ikke gjør noe med rust, men det senker overflatespenningen og gjør at møkka blir med vannet når du tapper den ned. Det er ikke meningen å kjøre med dette over noen tid, men å ha i før skifte av vann. Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 22.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.April.2013 nei jeg synes ikke det kom så veldig mye rust ut da jeg tappet ned og spylte ut systemrensen. Det hadde løsnet såpass mye at jeg måtte stake endel med et skrujern før det løsnet opp og fosset ut svart og brun guffe, men etter kanskje 10 sekunder var det bare ren systemrens som rant ut.. Skulle kanskje kjørt lengre med den, men nå er den pumpet på sjøen av lensepumpa :/ Jeg kan jo også prøve sitronsyre, men vet ikke hvor mye jeg skal gidde å rense. Har ikke sett et eneste rustflak i filteret som jeg monterte før returen til varmeveksleren, så det virker som om de er så tunge at de ikke blir med rundt i systemet. Motoren kjøler i lange baner, kjørt lenge på full gass og temperaturen ligger kontstant på 78 grader. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.