Jump to content

kjølevæske uten frostsikring, hva heter det og hvor kjøpe?

jensemann2

Recommended Posts

Jeg er ute etter et pulver til å blande ut med kjølevannet for å hindre korrosjon. Dette er noe som brukes i varmere strøk der det ikke er behov for frostsikring. Grunnen til det er at jeg må kjøre motoren en stund på vann og bytte dette flere ganger i forbindelse med overgang fra saltvannskjøling for å forsikre meg om at det ikke sirkulerer så mye rustflak. Da er det dyrt å bruke glykol hver gang jeg skal bytte, men det er kanskje ikke så mye korrosjon i rent ferskvann heller?

Det finnes noe som heter water wetter. Den gjør vannet våtere, gir smøring til vannpumpepakningen og hindrer korrosjon. Det selges i visse motorsportsforretninger, bl.a. til cross-sykler. Jeg ville allikevel brukt glykol, du trenger ikke 50% blanding. Bytt noen ganger og ha gjerne i en oppvasktablett, da blir det rent. For kortere tids kjøring kan du bruke rent vann og tappe ut etter bruk. Ta ut termostaten for å sjekke at det ikke legger seg flak der.

Om det er snakk om å bare kjøre for kortere tid pga. av utskifting av vannet trenger du ikke å bruke noe. Kanskje den der water wettern DD nevner.

Frostvæska inneholder (foruten glykol) lite annet enn inhibitorer som forhindrer korrosjon (fortrenger oksygen bl.a.) samt nedsetter oksyderings/forråtnelsesprosessen av kjølevannet.

nei jeg synes ikke det kom så veldig mye rust ut da jeg tappet ned og spylte ut systemrensen. Det hadde løsnet såpass mye at jeg måtte stake endel med et skrujern før det løsnet opp og fosset ut svart og brun guffe, men etter kanskje 10 sekunder var det bare ren systemrens som rant ut.. Skulle kanskje kjørt lengre med den, men nå er den pumpet på sjøen av lensepumpa :/ Jeg kan jo også prøve sitronsyre, men vet ikke hvor mye jeg skal gidde å rense. Har ikke sett et eneste rustflak i filteret som jeg monterte før returen til varmeveksleren, så det virker som om de er så tunge at de ikke blir med rundt i systemet. Motoren kjøler i lange baner, kjørt lenge på full gass og temperaturen ligger kontstant på 78 grader.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...