Jump to content

Kjøpe helt ny 60hk, Yamaha 4-takt eller Evinrude 2-takt?


Dypeklo

Recommended Posts

Hei

 

Vi fikk stjålet vår 60HK Yamaha påheng i vinter og må erstatte denne med ny motor.

60 HK er maks vi kan ha på vår lille 16 foter.

 

Etter noen innhentede tilbud har vi to alternativer som vi synes virker interessante for oss.

Det ene er en ny Yamaha 60 HK 4 takt.

Det andre er en 60 HK Evinrude 2 takt.

selvfølgelig vet vi at det finnes Honda og andre alternativer.

 

Vi har lest mye pent om Evinrude sin nye to takt og synes særlig det lange service intervallet og 5 års garanti virker veldig bra i

tillegg til over 10 tusen i prisforskjell.

 

Er det noen som har noe erfaringer, synspunkter rundt dette?

Redigert av Ingar (see edit history)
Link to post

Du får vel nesten si noe om hva du skal bruke den til.

 

Personlig ville jeg valgt 4-takt til trollingfiske eller hvis komfortabel kjøring i sakte fart er avgjørende. Og så ville jeg vel valgt E-Tec til "alt annet". E-Tec er suverene på både service- og vedlikeholdsintervall, forbruk og kraft. Decibelforskjellen er kanskje ikke så stor, men E-Tec har en hardere gange enn vanlige 4-takt som man særlig merker ved sakte fart.

 

Verdt å merke seg er rett og slett antall bevegelige deler, som er vesentlig større på alle 4-takt enn på 2-takt. Med årene er det rom for mer feil og vedlikehold på disse - "synser" jeg...

Redigert av H-35 (see edit history)

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post

kommer an på bruken det der. Jeg har selv totakt nå.. 130 hk yamaha. sprek og fin den.. Men bytter nå til 4 takt.. grunnet mange grunner.. skal ha med en del barn sp vil ha røykfri og stille motor.. spesielt lydnivået på tomgang er 4takt overlegen.

 

ellers er nok evinrude e-tec en bra motor det, men det er en totakter, på godt og vondt. hørt flere sier de 300 timene med serviceintervall er vell drøyt.. plugger bl.a bør byttes tideligere..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post

Evinrude sin nye totakt? nå ble jeg nysgjerrig.. ja det har riktignok versert rykter om en ny versjon av E-tec men vet ikke om det er offisiellt annonsert ennå.

Eller tenker du på de gode gamle E-tec som kom i 2004, snart 10 år siden det nå. Jeg hadde en slik 2004-modell 50-hester, veldig bra motor. Kan konkurrere med 4-takt på det meste unntatt som dorgemotor på døgnbasis :smiley:

60-hestern er en sterk sak med stort undervannshus og stor propell som skyver bra ifra.

Det er nok en fordel å bytte plugger etter 100-150 timer og selv om de er dyre så er det bare to av dem (og husk at de må indexeres.. de kan ikke ende opp hvilken vei som helst).

Girolje bør man vel skifte minst annethvert år, sånn for sikkerhets skyld. Det er jo enkelt og rimelig. Ellers fint lite vedlikehold på disse.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

kommer an på bruken det der. Jeg har selv totakt nå.. 130 hk yamaha. sprek og fin den.. Men bytter nå til 4 takt.. grunnet mange grunner.. skal ha med en del barn sp vil ha røykfri og stille motor.. spesielt lydnivået på tomgang er 4takt overlegen.

 

ellers er nok evinrude e-tec en bra motor det, men det er en totakter, på godt og vondt. hørt flere sier de 300 timene med serviceintervall er vell drøyt.. plugger bl.a bør byttes tideligere..

 

 

E-Tec, og for så vidt flere av dagens moderne 2-taktere, kan ikke sammenlignes med din gamle 130 hk Yamaha. De har svært presis direkteinnsprøytning av drivstoff som skjer i lukket sylinder, i motsetning til gamle dagers 2-taktere hvor "halvparten" ab bensinmiksen gikk ut med eksosen! :wink:

Så skal det sies at serviceintervallene krever bruk av pokker så dyr olje. Kan hende man har igjen for å bytte tennplugger oftere, men dette vet nok merkeverkstedene mer om enn meg.

Jeg har kjørt litt med E-Tec på RIB. De er råsterke i forhold til oppgitt effekt om man sammenligner med tilsvarende 4-takt. Selv på tomgang merket jeg ikke noe til blårøyk eller lukt, men lyden var litt slitsom.

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post

Er enig i det.. Har Kunn sett e-tec 150 jeg på tomgang en gang. Gikk pent v6eren, men hører jo at det er 2-takt. Jeg Liker lyden jeg.. Men ikke i lengden kanskje..

 

Sjelden lukt er et problem, men de dagene man kjører rolig på tomgang med vind i ryggen så er det noe dritt..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post

Båten er til bruk for familien slik at vi kommer oss ut i skjærgården for bading og kos, blir nok en og annen fisketur også.

Av og til har vi besøk av ungdommen som bruker badering som henger etter, dette fungerte jo ellers bra med den 4 takter vi hadde også.

Vi liker å dorge av garde og kun full spiker når vi skal fra A til B eller hjem etter endt dag på sjøen.

 

Mest skeptisk til lyd nivået, at det lukter har vi ikke hørt så mye om.

Moderator: Nå er reglene lest på nytt, så får håpe de sitter bedre fast denne gangen.

teerex: Ny for oss og ny i forhold til gammel teknologi, men som du sier ikke akkurat ny.

 

 

Link to post

Det er muligens litt mere lyd på E-tec men lyden er ikke ubehagelig. 4-taktere på høyt turtall har ofte en mere hvinende lyd som kan være like irriterende selv om lydnivået måles lavere.

Pga. de elektromagnetiske høytrykksinjektorene skulle man egentlig tro at E-tec bråket mere enn de gamle forgassermotorene.

 

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Ja ganske innlysende at en 4-syl 4-takter går som en symaskin i varmt smør på tomgang, sammenlignet med en 2-syl 2-takter.

Men forskjellen er jo betydlige mindre med E-tec enn med gamle dagers 2-taktere.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Holder du jevn hastighet: 4 takt.

Mye akselerasjon fra stillestående eller ujevn hastighet pga bølger: 2-takt eller "overmotorisert" 4-takt.

 

Lyden på høy hastighet (turtall) over lang avstand er mye kraftigere og sjenerende med 2-takt (også den avanserte E-tec) enn med 4 takt.

Lyden bærer godt over vann en stille kveld.

Dette om det er et tema å ta hensyn til andre som ønsker fred og ro i naturen.

(Holder selv bevisst lav planefart der motoren sliter lite og har lite "skrikende" lyder under slike omstendigheter.)

 

Den såkalte store "servicen" på 4-takt er overdrevet.

Du bytter olje,plugger og filtre selv uten vanskelighet, samt sprøyter konserveringsolje inn i sylindrene og evt via forgasser før vinteropplag.

Dertil kommer å stramme og deretter bytte registerrem etter mange timer eller 5 år, også en ganske enkel jobb på mange utenbordsmotorer.

 

Jeg ville ikke ha noen betenkeligheter med å kjøpe en brukt 4-takt fra en som hadde gjort service selv, men jeg hadde kikket godt under lokket for å se om motoren var tæret utvendig av salt. Det forteller mye om eieren.

 

Har lest mye på utenlandske fora om E-tec og erfaringene er sprikende.

De som har negative erfaringer (ikke vanskelig å finne dem) klager over garantivilje og priser på sentrale deler som elektronikk og innsprøytingssystem (injektorer).

Om jeg skulle kjøpt en E-tec ville jeg derfor konsekvent brukt den kostbare spesial-smøreoljen som også gir mindre konsentrasjon av olje i forbrenningen og derfor mindre lukt.

Luktfri som en 4 takt er E-tec definitivt ikke, men den avgir svært lite lukt sammenlignet med gamle to-taktere.

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post

Båtmagasinets store test av 60-hestere http://80.239.2.36/baatweb/cms.nsf/($all)/D55009C49A0BC6C0C12576F1004B9A11?OpenDocument

 

At E-tec 60 støyer noe mere tilskrives hovedsakelig at den har bare 2 sylindre mens de 4-takterne har 3 eller 4. Til gjengjeld har E-tec 60 klart færrest mekaniske deler som snurrer rundt.

Honda vant testen og Yamaha er dyrere? Da er det jo et lett valg.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Jeg syns det ser litt rart ut med alt annet enn Yamaha på en Yamarin, egentlig. Har også utelukkende gode erfaringer med Yamaha, husk at i båtbladene tester de nye motorer, driftsikkerhet og levetid er umulig å teste, det må man basere på egne og andres erfaringer.

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post

Det skjer vel ikke så mye på 60-hesters fronten så veldig ofte. Det som funker det funker som regel i mange år.

Hondas motor ble presentert i 2009 så da var den i såfall helt fersk i testen i likhet med Suzukien.

 

Lyden fra E-tec 2-sylindret har et annet frekvensområde enn 4-takterne med sine ventiler, overliggende kammer og remmer osv.

Ikke nødvendigvis at man syns forskjellen er så stor i praksis. Men vil man dorge lydløst rundt på tomgang så er svaret gitt.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...