Dypeklo Startet 22.April.2013 Link til dette innlegget Startet 22.April.2013 (redigert) Hei Vi fikk stjålet vår 60HK Yamaha påheng i vinter og må erstatte denne med ny motor. 60 HK er maks vi kan ha på vår lille 16 foter. Etter noen innhentede tilbud har vi to alternativer som vi synes virker interessante for oss. Det ene er en ny Yamaha 60 HK 4 takt. Det andre er en 60 HK Evinrude 2 takt. selvfølgelig vet vi at det finnes Honda og andre alternativer. Vi har lest mye pent om Evinrude sin nye to takt og synes særlig det lange service intervallet og 5 års garanti virker veldig bra i tillegg til over 10 tusen i prisforskjell. Er det noen som har noe erfaringer, synspunkter rundt dette? Redigert 22.April.2013 av Ingar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Artekno Svart 22.April.2013 Link til dette innlegget Svart 22.April.2013 (redigert) Du får vel nesten si noe om hva du skal bruke den til. Personlig ville jeg valgt 4-takt til trollingfiske eller hvis komfortabel kjøring i sakte fart er avgjørende. Og så ville jeg vel valgt E-Tec til "alt annet". E-Tec er suverene på både service- og vedlikeholdsintervall, forbruk og kraft. Decibelforskjellen er kanskje ikke så stor, men E-Tec har en hardere gange enn vanlige 4-takt som man særlig merker ved sakte fart. Verdt å merke seg er rett og slett antall bevegelige deler, som er vesentlig større på alle 4-takt enn på 2-takt. Med årene er det rom for mer feil og vedlikehold på disse - "synser" jeg... Redigert 22.April.2013 av H-35 (see edit history) Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
glalaks Svart 22.April.2013 Link til dette innlegget Svart 22.April.2013 kommer an på bruken det der. Jeg har selv totakt nå.. 130 hk yamaha. sprek og fin den.. Men bytter nå til 4 takt.. grunnet mange grunner.. skal ha med en del barn sp vil ha røykfri og stille motor.. spesielt lydnivået på tomgang er 4takt overlegen. ellers er nok evinrude e-tec en bra motor det, men det er en totakter, på godt og vondt. hørt flere sier de 300 timene med serviceintervall er vell drøyt.. plugger bl.a bør byttes tideligere.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
yam2 Svart 22.April.2013 Link til dette innlegget Svart 22.April.2013 2takt er vel noe av det enkleste og servicevennlige motorn som finnes så mitt valg er enkelt Evinrude. 2takt er stort sett bruk og lite vedlikehold. Selv om jeg er yamaha mann men da helst 2takt. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 22.April.2013 Link til dette innlegget Svart 22.April.2013 (redigert) Evinrude sin nye totakt? nå ble jeg nysgjerrig.. ja det har riktignok versert rykter om en ny versjon av E-tec men vet ikke om det er offisiellt annonsert ennå. Eller tenker du på de gode gamle E-tec som kom i 2004, snart 10 år siden det nå. Jeg hadde en slik 2004-modell 50-hester, veldig bra motor. Kan konkurrere med 4-takt på det meste unntatt som dorgemotor på døgnbasis 60-hestern er en sterk sak med stort undervannshus og stor propell som skyver bra ifra. Det er nok en fordel å bytte plugger etter 100-150 timer og selv om de er dyre så er det bare to av dem (og husk at de må indexeres.. de kan ikke ende opp hvilken vei som helst). Girolje bør man vel skifte minst annethvert år, sånn for sikkerhets skyld. Det er jo enkelt og rimelig. Ellers fint lite vedlikehold på disse. Redigert 22.April.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Artekno Svart 22.April.2013 Link til dette innlegget Svart 22.April.2013 kommer an på bruken det der. Jeg har selv totakt nå.. 130 hk yamaha. sprek og fin den.. Men bytter nå til 4 takt.. grunnet mange grunner.. skal ha med en del barn sp vil ha røykfri og stille motor.. spesielt lydnivået på tomgang er 4takt overlegen. ellers er nok evinrude e-tec en bra motor det, men det er en totakter, på godt og vondt. hørt flere sier de 300 timene med serviceintervall er vell drøyt.. plugger bl.a bør byttes tideligere.. E-Tec, og for så vidt flere av dagens moderne 2-taktere, kan ikke sammenlignes med din gamle 130 hk Yamaha. De har svært presis direkteinnsprøytning av drivstoff som skjer i lukket sylinder, i motsetning til gamle dagers 2-taktere hvor "halvparten" ab bensinmiksen gikk ut med eksosen! Så skal det sies at serviceintervallene krever bruk av pokker så dyr olje. Kan hende man har igjen for å bytte tennplugger oftere, men dette vet nok merkeverkstedene mer om enn meg. Jeg har kjørt litt med E-Tec på RIB. De er råsterke i forhold til oppgitt effekt om man sammenligner med tilsvarende 4-takt. Selv på tomgang merket jeg ikke noe til blårøyk eller lukt, men lyden var litt slitsom. Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
glalaks Svart 22.April.2013 Link til dette innlegget Svart 22.April.2013 Er enig i det.. Har Kunn sett e-tec 150 jeg på tomgang en gang. Gikk pent v6eren, men hører jo at det er 2-takt. Jeg Liker lyden jeg.. Men ikke i lengden kanskje.. Sjelden lukt er et problem, men de dagene man kjører rolig på tomgang med vind i ryggen så er det noe dritt.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Dypeklo Svart 23.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.April.2013 Båten er til bruk for familien slik at vi kommer oss ut i skjærgården for bading og kos, blir nok en og annen fisketur også. Av og til har vi besøk av ungdommen som bruker badering som henger etter, dette fungerte jo ellers bra med den 4 takter vi hadde også. Vi liker å dorge av garde og kun full spiker når vi skal fra A til B eller hjem etter endt dag på sjøen. Mest skeptisk til lyd nivået, at det lukter har vi ikke hørt så mye om. Moderator: Nå er reglene lest på nytt, så får håpe de sitter bedre fast denne gangen. teerex: Ny for oss og ny i forhold til gammel teknologi, men som du sier ikke akkurat ny. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 23.April.2013 Link til dette innlegget Svart 23.April.2013 hva slags båt skal motoren brukes på? 4T dere hadde tidligere? Ca årsmodell? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Dypeklo Svart 23.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.April.2013 (redigert) 16 fot Yamarin 2004 hadde 60 hk Yamaha tidligere. Redigert 23.April.2013 av Dypeklo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 23.April.2013 Link til dette innlegget Svart 23.April.2013 Var det forgassere på den? F60 har hatt injection de siste årene, gir lettere start , spesielt hvis det er litt kaldt. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Teerex Svart 23.April.2013 Link til dette innlegget Svart 23.April.2013 (redigert) Det er muligens litt mere lyd på E-tec men lyden er ikke ubehagelig. 4-taktere på høyt turtall har ofte en mere hvinende lyd som kan være like irriterende selv om lydnivået måles lavere. Pga. de elektromagnetiske høytrykksinjektorene skulle man egentlig tro at E-tec bråket mere enn de gamle forgassermotorene. Redigert 23.April.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
glalaks Svart 23.April.2013 Link til dette innlegget Svart 23.April.2013 Jeg synes nå den der hadde ganske normal 2taktslyd jeg da... hehe Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Dypeklo Svart 23.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.April.2013 Video var ikke avskrekkende, "normalt" bråk vil jeg si på full gass, det er når det går rolig som blir interessant for oss. Vi får vurdere litt frem og tilbake her, takker for mange innspill. Poster når vi har valget klart. Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 23.April.2013 Link til dette innlegget Svart 23.April.2013 om dere kjører mye rolig ville ikke jeg vært i tvil..en lydløs 4 takt.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Teerex Svart 23.April.2013 Link til dette innlegget Svart 23.April.2013 Ja ganske innlysende at en 4-syl 4-takter går som en symaskin i varmt smør på tomgang, sammenlignet med en 2-syl 2-takter. Men forskjellen er jo betydlige mindre med E-tec enn med gamle dagers 2-taktere. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
MT. Svart 24.April.2013 Link til dette innlegget Svart 24.April.2013 Siden Honda er utelukket av ukjente årsaker, ville jeg nok hatt problemer med å argumentere for annet enn Yamaha i denne klassen. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
småbåtentusiasten Svart 24.April.2013 Link til dette innlegget Svart 24.April.2013 (redigert) Holder du jevn hastighet: 4 takt. Mye akselerasjon fra stillestående eller ujevn hastighet pga bølger: 2-takt eller "overmotorisert" 4-takt. Lyden på høy hastighet (turtall) over lang avstand er mye kraftigere og sjenerende med 2-takt (også den avanserte E-tec) enn med 4 takt. Lyden bærer godt over vann en stille kveld. Dette om det er et tema å ta hensyn til andre som ønsker fred og ro i naturen. (Holder selv bevisst lav planefart der motoren sliter lite og har lite "skrikende" lyder under slike omstendigheter.) Den såkalte store "servicen" på 4-takt er overdrevet. Du bytter olje,plugger og filtre selv uten vanskelighet, samt sprøyter konserveringsolje inn i sylindrene og evt via forgasser før vinteropplag. Dertil kommer å stramme og deretter bytte registerrem etter mange timer eller 5 år, også en ganske enkel jobb på mange utenbordsmotorer. Jeg ville ikke ha noen betenkeligheter med å kjøpe en brukt 4-takt fra en som hadde gjort service selv, men jeg hadde kikket godt under lokket for å se om motoren var tæret utvendig av salt. Det forteller mye om eieren. Har lest mye på utenlandske fora om E-tec og erfaringene er sprikende. De som har negative erfaringer (ikke vanskelig å finne dem) klager over garantivilje og priser på sentrale deler som elektronikk og innsprøytingssystem (injektorer). Om jeg skulle kjøpt en E-tec ville jeg derfor konsekvent brukt den kostbare spesial-smøreoljen som også gir mindre konsentrasjon av olje i forbrenningen og derfor mindre lukt. Luktfri som en 4 takt er E-tec definitivt ikke, men den avgir svært lite lukt sammenlignet med gamle to-taktere. Redigert 24.April.2013 av småbåtentusiasten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 24.April.2013 Link til dette innlegget Svart 24.April.2013 (redigert) Båtmagasinets store test av 60-hestere http://80.239.2.36/baatweb/cms.nsf/($all)/D55009C49A0BC6C0C12576F1004B9A11?OpenDocument At E-tec 60 støyer noe mere tilskrives hovedsakelig at den har bare 2 sylindre mens de 4-takterne har 3 eller 4. Til gjengjeld har E-tec 60 klart færrest mekaniske deler som snurrer rundt. Honda vant testen og Yamaha er dyrere? Da er det jo et lett valg. Redigert 24.April.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
ivar Svart 24.April.2013 Link til dette innlegget Svart 24.April.2013 Jeg tror jeg ville kjøpt motoren som har mest oppegående forhandler lokalt... Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
littmild Svart 24.April.2013 Link til dette innlegget Svart 24.April.2013 Jeg syns det ser litt rart ut med alt annet enn Yamaha på en Yamarin, egentlig. Har også utelukkende gode erfaringer med Yamaha, husk at i båtbladene tester de nye motorer, driftsikkerhet og levetid er umulig å teste, det må man basere på egne og andres erfaringer. Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
Cissaman Svart 24.April.2013 Link til dette innlegget Svart 24.April.2013 Elsker lydbildet og forbruket på min nye 4T, den føles som en moderne utenbords båtmotor: ) I tillegg liker båten min den ekstra tyngden 4T gir.... Serviceintervallet er helt greit, skal inn på en kjapp service nå på 20 timer(greit på en ny motor uansett) og så neste etter 100 timer... Sitér dette innlegget Link to post
Dypeklo Svart 24.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.April.2013 Gammel test fra oktober 2009, har det ikke skjedd noe utvikling siden 2009? Ser av den testen at E-tec bråker en del mer. Grunn til Yamaha eller E-tec var de pristilbud vi fikk i Østfold regionen, ønsker å handle lokalt selv om vi er fra Oslo. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 24.April.2013 Link til dette innlegget Svart 24.April.2013 (redigert) Det skjer vel ikke så mye på 60-hesters fronten så veldig ofte. Det som funker det funker som regel i mange år. Hondas motor ble presentert i 2009 så da var den i såfall helt fersk i testen i likhet med Suzukien. Lyden fra E-tec 2-sylindret har et annet frekvensområde enn 4-takterne med sine ventiler, overliggende kammer og remmer osv. Ikke nødvendigvis at man syns forskjellen er så stor i praksis. Men vil man dorge lydløst rundt på tomgang så er svaret gitt. Redigert 24.April.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Feskarn Svart 24.April.2013 Link til dette innlegget Svart 24.April.2013 Hei. Har en honda 60 og er stor fornøyd. Bruke lite drivstoff og er vanvittig lite lyd av. Synes sjøl at e tec bråke veldig og ryker masse. Et annet minus med e tec er den dyre oljen til den. Lykke til med valg av ny motor :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.