jensemann2 Startet 22.April.2013 Link til dette innlegget Startet 22.April.2013 Har funnet ut at jeg må ha varme i båten, og funderer på hvilken løsning som er best. Enten kan jeg bare kjøpe en dieselvarmer og ferdig med det, eller jeg kan kjøpe en vannvarmer som jeg kjører i sløyfe med varmtvannstank og defroster, da får jeg både varmtvann og varmluft i en smell. Tenkte å bestille varmer fra aliexpress. 700 dollar for en webasto kopi vannvarmer på 5 KW. Eventuelt kan jeg koble varmtvannstank og defroster til motoren, men da må jeg uansett ha diesel luftvarmer for å få varme når motor står. Sitér dette innlegget Link to post
SuperGnisten Svart 22.April.2013 Link til dette innlegget Svart 22.April.2013 Når på året bruker du båten? Hvis du bare bruker den på vår til høst er luft greit. Vann er lettere å få trekt rundt omkring, men gir bedre varme synes eg. Har begge deler sjøl. Wallas til sommer og webasto til kalde dager. Vannvarme bruker forøvrig mer strøm også (vifter osv..) Sitér dette innlegget sol + øl + seiling -regn = en god sommer.. Link to post
Bøljan Svart 22.April.2013 Link til dette innlegget Svart 22.April.2013 Skal du ha god utnyttelse av varmer ombord, kjøp vannvarmer Da har du alt samtidig. Pluss forvarmet motor når du starter opp. Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 22.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.April.2013 Det blir uansett luftbåren varme fra defrosteren. Har vel tenkt å bruke båten så lenge som mulig utover vinteren. Varmtvann er kanskje litt unødvendig i en 22 fots weekendcruiser siden jeg bare har 40 liters vanntank, men veldig kjekt å ha da.. Defroster er jo en billig løsning i seg selv, koblet rett til motor. Kunne kanskje koblet den i serie med en av eksosmanifoldene, da blir det jo varmt med en eneste gang.. Også hatt luftvarmer i tillegg for stilleligge. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 22.April.2013 Link til dette innlegget Svart 22.April.2013 Eg fristes av fordelene med vannvarme, så eg kjem nok til å bygge ut for vannvarme på sikt. Eg vil ha radiatorer uten vifte, og defroster for å hente litt ekstra. Dersom du berre kjører vannvarmer og sirkulasjonspumpe så trur eg ikkje det bruker meir strøm en luftvarmer. Men luftvarme har så mange fordeler at eg vil ikkje velge det vekk heller... så førstevalget er vanlig diesel luftvarmer. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
jkn Svart 22.April.2013 Link til dette innlegget Svart 22.April.2013 Bare husk at en 5kw varmer i en 22 fot båt er å be om problemer. Den vil gi for mye varme og luft og skru seg ned på laveste trinnet der den vil ligge å brenne urent. Eber D2 vil være en MYE bedre løsning og mer enn stor nok. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.