Jump to content

Varmeanlegg i båten, hva er beste løsning?

jensemann2

Recommended Posts

Har funnet ut at jeg må ha varme i båten, og funderer på hvilken løsning som er best. Enten kan jeg bare kjøpe en dieselvarmer og ferdig med det, eller jeg kan kjøpe en vannvarmer som jeg kjører i sløyfe med varmtvannstank og defroster, da får jeg både varmtvann og varmluft i en smell. Tenkte å bestille varmer fra aliexpress. 700 dollar for en webasto kopi vannvarmer på 5 KW. Eventuelt kan jeg koble varmtvannstank og defroster til motoren, men da må jeg uansett ha diesel luftvarmer for å få varme når motor står.

Når på året bruker du båten? Hvis du bare bruker den på vår til høst er luft greit. Vann er lettere å få trekt rundt omkring, men gir bedre varme synes eg. Har begge deler sjøl. Wallas til sommer og webasto til kalde dager.

Vannvarme bruker forøvrig mer strøm også (vifter osv..)

sol + øl + seiling -regn = en god sommer..

Det blir uansett luftbåren varme fra defrosteren. Har vel tenkt å bruke båten så lenge som mulig utover vinteren. Varmtvann er kanskje litt unødvendig i en 22 fots weekendcruiser siden jeg bare har 40 liters vanntank, men veldig kjekt å ha da.. Defroster er jo en billig løsning i seg selv, koblet rett til motor. Kunne kanskje koblet den i serie med en av eksosmanifoldene, da blir det jo varmt med en eneste gang.. Også hatt luftvarmer i tillegg for stilleligge.

Eg fristes av fordelene med vannvarme, så eg kjem nok til å bygge ut for vannvarme på sikt. Eg vil ha radiatorer uten vifte, og defroster for å hente litt ekstra. Dersom du berre kjører vannvarmer og sirkulasjonspumpe så trur eg ikkje det bruker meir strøm en luftvarmer.

Men luftvarme har så mange fordeler at eg vil ikkje velge det vekk heller... så førstevalget er vanlig diesel luftvarmer.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...