nisa Startet 22.April.2013 Link til dette innlegget Startet 22.April.2013 Hei. Jeg har en Scand Dynamic 7600 2001 mod. Med en kad 32 motor. Kjøpte den sent i høst å fikk noen få turer med den ble satt på land og alt fungerte fint bortsett fra litt hyling fra en reim som jeg strammet. Når jeg for noen uker siden satte den ut, virket ikke kompressoren. Jeg har byttet et rele (Start rele) i håp om at det kunne være det siden noen koblet på en startbooster for å kjøre aggregatet opp ved flytting av båt på henger når den sto lagret. Når kompressoren fortsatt ikke virket målte vi å fant ut at releet (som man stiller innslagsturtall på) ga strøm til kompressoren ved å koble til jord. Vi jukset litt å hentet jord direkte fra batteri å da startet kompressoren. Har målt på motstanden i boksen oppå motoren at den har 3,4 ohm eller var det 34... Har også justert skruen for innslagsturtall på releet uten at noe skjer. Er det noen måte å måle dette releet for å finne ut om det er der feilen ligger? Det er jo ganske dyrt Sitér dette innlegget Link to post
kavset Svart 22.April.2013 Link til dette innlegget Svart 22.April.2013 Jeg har vert bori samme problemet selv, jeg den lille sorte boksen ny og holdt på å få hakeslipp de jeg skulle betale!! Angret etterpå på hele kjøpet! Da jeg drev å styret med dette så fant jeg nemlig ut at alt om en bare stetter spenning (12) rett på magneten i reimhjulet så slår denne inn og man kan dermed koble en bryter rett inn i stede for denne automatikken. På det viset fikk jeg bruke kompressoren helt fra tomgang og opp når jeg drev med vannski og lignende. Etter min smak ble dette en kjempe bra løsning da jeg var meget missfornøyd med når den slo inn og ut. Problemet med dette er jo at mann må vite om det og instruere alle som skal kjøre båten om hvordan det fungerer, for kompressoren tåler ikke noe særlig mer en 2500 rpm... Gir man på og glemmer kompressoren så kan man risikere den ryker... Sitér dette innlegget Link to post
nisa Svart 23.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.April.2013 Har også tenkt å bruke en bryter som er ledig i panelet fremme til betjening av kompressor. Noen sier jeg uansett er nødt til å bruke et rele for at ikke bryteren skal ryke. Har du brukt et rele? Sitér dette innlegget Link to post
kavset Svart 24.April.2013 Link til dette innlegget Svart 24.April.2013 Nei, Jeg kjøpte bare en vanlig vippebryter på biltema som var påstemplet 2 ampere. Så koblet jeg meg direkte inn på kablene fra reimhjulet. Funket fjell for min del, men det hadde vel kanskje ikke vert så dumt å sette inn et rele for sikkerhets skyld. Da er du i alle fall sikker på at bryteren tåler det og du slipper å trekke tykke kabler. En ting som gjorde dette til en suksess for min del var at jeg plasserte bryteren slik at jeg kunne betjene den med samme hånden som jeg brukte på gass/gir hendelen. Dette var veldig greit når en driver vannsport spesielt. Etter en stund trenger du ikke følge med på turtelleren når du skal legge ut kompressoren heller, du merker det på lyden i motoren og følelsen i båten. Sitér dette innlegget Link to post
Kad 32 Svart 19.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2018 Hei har noen et bilde av hvordan man kobler bryter på compressoren? Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 19.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2018 Du må spesifisera kva løysing du er ute etter; - bryter i serie med rele' - eller bryter for manuell forspenning av chlutch ( ingen turtalsstyring ) Sitér dette innlegget Link to post
Kad 32 Svart 20.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2018 Manuell uten turtallstyring, på clutch, Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 20.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2018 Det går to ledningar inn på chlutchen via ein hurtigkobling. Den eine er batteriminus og den andre er 12VDC via releet som er styrt av turtalssensoren. Kopler du frå denne hurtigkoplinga og koplar 12V pluss og minus på kabelen til chlutchen via ein vanleg bryter, så har du ein rein manuell funksjonalitet. Hugs at kompressoren ikkje er bygd for å ligga innkopla over tid.. Sitér dette innlegget Link to post
Kad 32 Svart 20.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2018 Okay,takker for svar, skal ikke brukes åver lengre tid Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.