Jump to content

Valg av stasjonær VHF m/DSC og evt. AIS.

jupan

Recommended Posts

Ønsker tips på valg av fastmontert VHF m/DSC og evt. AIS. Den skal monteres oppå styrekonsollen på en åpen RIB. Den skal stå på den horisontale flaten bak vindskjermen.

Hvordan løser man GPS? Finnes det VHF med innebygget GPS? Jeg tenker spesielt på at dersom man kobler til en GPS med kabel så vil det kunne komme vann inn i kontaktene, etc.

Er ute etter en budsjettmodell da det er til en lånt båt. Den må likefullt tilfredsstille kravene til sikkerthet.

Båten skal brukes i kystnære farvann.

Anbefaler iCom. Jeg de har flere modeller som tåler en masse vann og som har en funksjon som rister vann av høyttaler. Har ikke innebygget gps men mener at en av modellene har innebygget ais.

Sent from my GT-P5100 using Tapatalk 2

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Horizion GX1700 E til ca 2500,- er foreløpig den eneste fastmonterte (sist jeg sjekket) med innebygget GPS (dvs at du slipper å hente GPS signal fra andre kilder som f.eks kart plotter) , og det var grunnen til at jeg valgte den. Får posisjon under dekk i seilbåten, så bør funke veldig bra i RIB.

Veldig grunn og derfor lett å finne plass til.

Vanntett IPX8 er vel greit nok i RIB ?

Jeg er veldig fornøyd med min så langt men har ikke så mange mnd erfaring enda.

Redigert : Skal du ha AIS må du opp en prisklasse, og da er det ingen alternativer som har innebygget GPS, så da MÅ du ha ekstern kilde på GPS posisjon for at distress knappen skal ha full funksjon.

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...