Jump to content

Hvor flink er du til og gi en hjelpende hand ?

RLWI

Recommended Posts

Hei,

Hadde en episode sommeren 2003 hvor vi var 5 båter ute på weekend tur og stoppet på Ulstein Kloster Vertshus for middag http://www.utsteinklosterhotell.no/Webdesk...x.html?id=36831. Etter dette ville vi videre til en plass som kunne være hyggelig for ungene som var med i båtene. Ikke langt unna ligger Sokn Camping med eget bryggeanlegg og bl.a vann sklie for små og vi ringte opp for og høre om det var plass. En hyggelig dame på campingen sa at det skulle ikke være no problem, hun skulle gi beskjed at båtene skulle legge seg utover i steden for og ligge med langsiden til bryggen (noe som var normalt når det begynte og bli fullt).

Da vi med 5 båter kom innenfor moloen etter 1 times tid, lå båtene fortsatt sidelengs til bryggen og de personene på land gjorde ingenting, de reiste seg opp og så på og mente tydeligvis at "ser de ikke at det er fullt" :nono: . Vi kontaktet Campingen igjen og ned kom damen fra telefon FLY FORBANNA :yesnod::yesnod: (som hadde allerede gitt beskjed at båtene skulle legges utover) og sa dersom de nå ikke la seg utover kunne de finne seg en annen plass. Den måten de lå på nå tapte Campingen penger på. Etter dette ble det fart på sakene da de forstod alvoret i saken. Vi la oss alle til og det var fortsatt plass til andre.

Utover ettermiddagen kom det flere båter sigendes og vi hjalp til og med og ta imot båtene med fortøyning etc pga det begynte og bli litt "trangt". Enkelte sa at "dette var litt av en mottakelse som de ikke var vant med".

Så til spørsmålet:

Er det sånn at en setter seg godt til rette og ser på hva denne karen/damen får til når de kommer med båten, eller strekker Dere ut en hjelpende hand ?

Noen mener kanskje at, har de båt får de også greie og legge til selv ?

RLWI

Klart man hjelper til!

Har opplevd og ikke få hjelp ved et par tilfeller! Jeg skulle legge til i Fantebukta for noen år siden, det var før det ble laget brygger i fjellsiden der borte!

Jeg hadde en tresnekke som det var godt vindfang i og jeg klarte rett og slett ikke og legge til alene!

Hadde det derimot stått en på land og tatt i mot så hadde det vært greit, men der satt det folk på land og ristet på hodet i stedet :rolleyes:

Kan nevne at jeg prøvde noen ganger og få til dette! Ikke helt enkelt med vind på tvers, slippe dreggen akter og kjappe seg over dekk for og ta tak i land!

Hei,

Hadde en episode sommeren 2003 hvor vi var 5 båter ute på weekend tur og stoppet på Ulstein Kloster Vertshus for middag http://www.utsteinklosterhotell.no/Webdesk...x.html?id=36831. Etter dette ville vi videre til en plass som kunne være hyggelig for ungene som var med i båtene. Ikke langt unna ligger Sokn Camping med eget bryggeanlegg og bl.a vann sklie for små og vi ringte opp for og høre om det var plass. En hyggelig dame på campingen sa at det skulle ikke være no problem, hun skulle gi beskjed at båtene skulle legge seg utover i steden for og ligge med langsiden til bryggen (noe som var normalt når det begynte og bli fullt).

Da vi  med 5 båter kom innenfor moloen etter 1 times tid, lå båtene fortsatt sidelengs til bryggen og de personene på land gjorde ingenting, de reiste seg opp og så på og mente tydeligvis at "ser de ikke at det er fullt" :nono: . Vi kontaktet Campingen igjen og ned kom damen fra telefon FLY FORBANNA :yesnod:  :yesnod:  (som hadde allerede gitt beskjed at båtene skulle legges utover) og sa dersom de nå ikke la seg utover kunne de finne seg en annen plass. Den måten de lå på nå tapte Campingen penger på. Etter dette ble det fart på sakene da de forstod alvoret i saken. Vi la oss alle til og det var fortsatt plass til andre.

Utover ettermiddagen kom det flere båter sigendes og vi hjalp til og med og ta imot båtene med fortøyning etc pga det begynte og bli litt "trangt". Enkelte sa at "dette var litt av en mottakelse som de ikke var vant med".

Så til spørsmålet:

Er det sånn at en setter seg godt til rette og ser på hva denne karen/damen får til når de kommer med båten, eller strekker Dere ut en hjelpende hand ?

Noen mener kanskje at, har de båt får de også greie og legge til selv ?

RLWI

<{POST_SNAPBACK}>

Var på akkurat samme sted for noen år siden, og så akkurat samme problemet. Bra at noen faktisk gidder å gjøre noe med det ! (og ja, jeg lå på dregg, og tok tamper for de som kom).

Strekker ut en hjelpende hånd når det trengs og når det ikke trengs for den del. Og setter pris på en hjelpende hånd selv også. Er ikke det en del av båtlivet da?

<{POST_SNAPBACK}>

Skulle tro det men det er det desverre ikke alltid, bare se hva bastard skriver under her.

Klart man hjelper til!

Har opplevd og ikke få hjelp ved et par tilfeller! Jeg skulle legge til i Fantebukta for noen år siden, det var før det ble laget brygger i fjellsiden der borte!

Jeg hadde en tresnekke som det var godt vindfang i og jeg klarte rett og slett ikke og legge til alene!

Hadde det derimot stått en på land og tatt i mot så hadde det vært greit, men der satt det folk på land og ristet på hodet i stedet :rolleyes:

Kan nevne at jeg prøvde noen ganger og få til dette! Ikke helt enkelt med vind på tvers, slippe dreggen akter og kjappe seg over dekk for og ta tak i land!

<{POST_SNAPBACK}>

RLWI

Det burde være en selvfølge å gi en hjelpende hånd - noe jeg prøver å gjøre.

Merker imidlertid at jeg blir overrasket når noen kommer for å ta imot tampen, det skjer dessverre ikke for ofte.

Etter min oppfatning bør vi tilby hjelp også når den som kommer fint kan klare seg selv - det er en hyggelig måte å bli tatt imot på!

Gir alltid en hjelpende hånd hvis jeg er på brygga. Lettere å komme i prat med folk på den måten :yesnod:  kanskje blir det en  :cheers:  også.

<{POST_SNAPBACK}>

Kan ikke si at jeg er vant til å få hjelp. Typisk i sommer, skulle inn på gjestebrygga på Merdø, blåser ganske mye, og på lo side er det ikke mulig å ligge med annet enn jolle. Brygga er på det nærmeste full på leside, men det er et par ledige plasser igjen. brygga er full av folk som kikker, og jeg sirkler et par runder mens anker og tau klargjøres. I det jeg er på vei inn kommer det en luring i en GH 14 og raser inn rett forran meg - og legger seg på langs uten dregg :headbang::headbang::headbang: . Ingen på brygga gidder å si noe, ingen på brygga gidder å flytte den slik at det er plass til flere. Når jeg så prøver å komme inn på lo side med laaangt dreggtau er det ikke en kjeft som gjør noe annet enn å kikke på meg med tomme blikk "....hmmm lurer på hva han skal da ....."

Endte med at jeg la meg på svai i Hovekilen istedenfor, brukte jolla inn på land og kom i prat med noen svensker. Hadde ikke fått noen hyggelig kveld med tomskallene på merdøbrygga uansett.

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Jeg har faktisk også vært ute for det motsatte av hva det her gis utrykk for.

En seilbåt skulle legge til kaia jeg sto på, og jeg fant det naturlig å ta mot tampen samt slippe ned 2 fendere. En gest som falt meg helt naturlig å gjøre.

Da båten var vel fortøyd, kom skippern ned på kaia og virket fornærmet over at jeg hjalp til. "Egentlig liker jeg og legge til i fred" sa han.

Etter det har jeg sett an forholdene. Kommer det en båt hvor fører står med kuleøyne og ellers opptrer lett nervøst, hjelper jeg helhjertet til etter beste evne. Ser jeg en båt hvor skipper ikke gjør antydning til å søke øyekontakt eller hilser når han er innen rimelig avstand, og det ser ut til å være under bra kontroll, lar jeg det heller være.

Redigert av SkipperMorse (see edit history)

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Å hjelpe til å kanskje få nye venner/bekjentskaper er jo det mye av båtlivet går ut på.

Å hjelpe til litt koster så lite, men kan bety så mye for den som trenger det.

Mange som jeg har hjulpet kommer også med ankerdram som takk etterpå. Sier ikke nei takk til det, men absolutt ikke noe jeg regner med å få. Uansett er det en hyggelig gest.

At noen kan rekke ut en hjelpende hånd når jeg kan trenge det setter jeg også stor pris på.

Som regel går det veldig greit å klare seg selv, men det er hyggelig å få litt hjelp uansett.

At det ikke er noe alle er vant med å gjøre er imidlertid sikkert. Får stadig høre om at "dette er vi ikke vant med" når jeg hjelper noen.

Kanskje det er et tema som kunne vært skrevet litt mer om i båtblader og media forøvrig?

Mye av årsaken er kanskje at folk ikke tenker på det?

Redigert av OLPI (see edit history)

Jeg har faktisk også vært ute for det motsatte av hva det her gis utrykk for.

En seilbåt skulle legge til kaia jeg sto på, og jeg fant det naturlig å ta mot tampen samt slippe ned 2 fendere. En gest som falt meg helt naturlig å gjøre.

Da båten var vel fortøyd, kom skippern ned på kaia og virket fornærmet over at jeg hjalp til. "Egentlig liker jeg og legge til i fred" sa han.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg har opplevd noe liknende, var en stålbåt fra Arendal som la til i Grimstad, hvor jeg hjalp til med fortøyningene, hu dama som hoppet ned på brygga takket og bukket for hjelpa, men så kom kapteinen, enda et fruentimmer og nærmest reiv av tauet igjen, med kommentar at jammen skal vi klare dette selv....... Denne damen som var hyggelig ble bedt om å gjøre dette omigjen :rolleyes:

Selvsagt er det normalt å hjelpe til, men jeg har med vilje latt være 2-3 ganger, og det er i tilfeller hvor kvinnfolka helt tydlig gjør sitt aller beste for å hjelpe kapteinen med å legge til, men beklagligvis ikke gjør helt som kapteinen vil og får følgende kjeft for dette.

De kapteiner som kjefter på sine ektefeller, nei de hjelper jeg aldri !!!!

For meg er det en selvfølge at vi hjelper hverandre, og det forsøker jeg alltid å gjøre når det er naturlig - både anvise at, joda - her er det plass til deg også, samt henge ut fendere og hoppe i land og ta imot tampen. Det er ikke lengre siden jeg var skårunge selv, enn at jeg fortsatt husker følelsen av usikkerhet og utilstrekkelighet i litt vanskelige situasjoner. En hjelpende hånd er derfor alltid velkommen.

Nå seiler også vi oftest "short handed" som engelskmennene sier, Dvs. matros Julie som nå er blitt 10, admiralinnen som ikke kan og ikke vil hoppe i land (noen begrensninger får vi leve med) og skipperen da, som gjør så godt han kan. Så selv om Julie etter hvert har blitt veldig flink må jeg alltid passe på at hun ikke jumper i land uten at det er helt trygt, og at hun ikke må trå til med krefter hun ikke har. Derfor ser du ofte Hannah III (og Hannah II før det) sige sakte mot land med ankeret ute bak og ingen i baugen, men selvsagt med fendere på plass og tau klargjort foran. Vel inne "jukser" jeg om nødvendig litt med baugpropellen, går fram selv og fortøyer i baugen, samtidig som jeg bruker fjernkontrollen til vinsjen akter for å holde båten passelig fra land. En del ganger kommer jeg også helt alene, og jeg kan forsikre at det ikke alltid er helt enkelt å legge til i en stappfull havn alene med en båt på 37' og vind som blåser litt for mye fra feil kant (vinden gjør nesten alltid det). Øvelse gjør mester heter det, men det sier seg selv at vi setter pris på litt hjelp nå og da. Og at vi gjerne gir det samme til andre.

Ellers har vi nok vært heldige, og kan vel egentlig ikke minnes at vi har opplevd å bli avvist noe sted. Tvert imot har folk vært positive både med anvisning om "legg deg her i stedet, her er det bedre dybde", flyttet litt på egen båt for å gjøre plass osv. Ingen ting er vel hyggeligere enn å bli tatt imot på den måten. Så for oss er det en selvfølge å gjøre det samme for andre.

Og til slutt - på Merdø hadde vi en gang en motsatt og vedlig hyggelig opplevelse med Hannah II. Det var helt fullt på brygga, men en hyggelig dame mente at - joda, det var plass til oss også. Så hun hujet og ropte, dro båten sin sidelengs og synliggjorde at vi kunne pine oss inn. og plass ble det, så vi ble naturlig nok kjempeglade. Det hører med til historien at admiralinnen var under dekk under denne manøvren (noen ganger "forsvinner" hun bare, som regel når det passer litt dårlig), så skipperen liker jo å tro at det var hans atletiske og kjekke framtoning som vakte den store interesse hos det annet kjønn :wink: Og admiralinnen er så klok at hun lar skipperen leve med denne livsløgnen.

Nei, la oss hjelpe hverandre, heller litt for mye. De fleste setter veldig stor pris på det, og kanskje er det begynnelsen på et nytt bekjentskap.

Redigert av KOB (see edit history)

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Klart jeg hjelper til når jeg ser noen trenger en hjelpende hånd. Jeg forsøker å se ann situasjonen. Blåser det og jeg vet av egen erfaring at her kan det bli nehov for en håndsrekning, viser jeg tydelig at jeg står ved bryggekanten klar til å ta i mot. Da har skipperen meg i tankene når han kommer sigende og kan event. disponere mannskapet sitt til andre ting.

Men, jeg løper ikke som en gal rundt på brygga for å se etter båter som trenger hjelp. Som sagt, jeg ser ann situasjonen, og trår til der det blir nødvendig. Når båtvenner, som vi kjenner godt ankommer, er det alltid en gest å ta i mot, nesten uansett vær og vind. :flag:

Når jeg selv skal legge til i vanskelige situasjoner prøver jeg og fruen å planlegge situasjonen før vi går inn. Da blir alt mye enklere.

Redigert av Astor (see edit history)

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Å gi en hjelpende hånd, enten det er å ta tampen eller gjøre plass på brygga hører med til "den maritime oppdragelsen". Men jammen er det ikke like selvsagt for alle. Selv om vi for det aller meste møter blide og hjelpsomme båtfolk, har jeg ved et par anledninger møtt det motsatte.

En gang kom jeg til en mye brukt uthavn nær Lillesand som er regulert som friområde. Det var mye båter da vi kom og vi var to båter i følge. Etter litt speiding fant vi en berknatt der det var god plass til to båter og vel så det. Vel ute med anker sigende mot land kommer en damene på land huijende mot oss. Vi kunne ikke legge til her å "ødelegge badeplassen deres". Da tente jeg, og siden ble det stille fra damen. De andre i hennes båtfølge kom bort etterpå å beklaget seg over damens oppførsel.

En annen gang kom vi til et mye brukt utfartsted med brygger i Kr.sandsområdet. En 60 fots Princess hadde lagt seg longside og tok det meste av bryggen. Han kikket bare dumt ned på båtene som kom inn og måtte snu. En av båtene prøvde seg med et spørsmål om å ligge longside Princessen, men det ville denne vestlendingen ikke ha noe av. Da var jeg flau av mitt opphavssted....

Sier aldri nei takk til hjelp. Det kan se "veldig enkelt ut", men jeg er mye tryggere om noen står og tar imot, enten det er et tau eller hele skuta.

Jeg bruker å se litt på "gestene" til de som kommer. Som regel er de på søken etter en eller annen som kan lette litt på rævva og gi en hånd. Synes det er helt iorden og i tillegg kommer man jo i snakk.

Det er derimot mer "diskutabelt" om noen kommer deisende inn og skal ligge på utsiden. Det er ikke sikkert det passer helt "perfekt" bestandig. Mange tar det som en selvfølge at man kan ligge på utsiden. Slik er det nødvendigvis ikke.

Det er vel i slike tilfeller jeg er mer "på vakt" og vurderer det hele....

Mvh

Lars Røksund

Radioinspektør

Telenor Kystradio

Det er derimot mer "diskutabelt" om noen kommer deisende inn og skal ligge på utsiden. Det er ikke sikkert det passer helt "perfekt" bestandig. Mange tar det som en selvfølge at man kan ligge på utsiden. Slik er det nødvendigvis ikke.

<{POST_SNAPBACK}>

Dette med å ligge longside andre båter er kanskje et litt mer omstridt tema?

Personlig er dette ikke en ønsket situasjon, synes ikke det er hyggelig å være avhengig av å måtte bevege meg over andres båter for å komme i land. Kommer man inn i en overfylt havn hvor eneste mulighet er å ligge longside andre så forventer jeg nok allikevel at det er greit... Riktignok kommer jeg alltid med en svært så ydmyk forespørsel før jeg setter i gang.

Det kan selvsagt være grunner til at det ikke er greit, som at man snart skal dra, eller skal svært tidlig avgårde om morgenen, eller annet.

Problemet er kanskje den litt bråkjekke typen som tar seg tilrette på din båt uten å spørre - da blir nok også jeg grinete - bør jeg det?

Hva er oppfatningen?

Selvfølgelig hjelper vi til når noen nærmer seg. Vinker gjerne noen inn hvis det ser ut som om de er i tvil om det er mulig å komme inn, og står og venter for å hjelpe til hvis det er nødvendig. Ser på dette som en selvfølge. Og jeg har heldigvis aldri fått noen sure miner. Alle har vært takknemlige. En hyggelig måte å komme i kontakt med andre "båtfanter" på.

Hvis det er snakk om en gjestehavn, og det ikke finnes andre muligheter er jeg ikke sikker på om du kan nekte å ha en båt på utsiden.

At man helper hverandre når det trengs er en selvfølge, men jeg har også opplevd at folk blir litt for hjelpsomme. Et ekempel på dette er når man er i ferd med å få til en perfet landing. Både kaptein og matroser er i dyp konsentrasjon, og har full kontroll. Synes da det kan virke distraherende når folk absolutt skal hjelpe til, og den perfekte landingen blir ikke lenger like perfekt pga den "ikke planlagte" hjelpen.

Liker best at hjelpere holder seg klare, men ikke foretar seg noe før de får beskjed fra meg om hva de skal gjøre.

Jeg ser det an litt når det kommer inn en båt, og vurderer situasjonen. Har hjulpet mange, men også bare holdt meg klar i tilfelle de skulle trenge hjelp.

Kommer man inn i en overfylt havn hvor eneste mulighet er å ligge longside andre så forventer jeg nok allikevel at det er greit... Riktignok kommer jeg alltid med en svært så ydmyk forespørsel før jeg setter i gang.

Det kan selvsagt være grunner til at det ikke er greit, som at man snart skal dra, eller skal svært tidlig avgårde om morgenen, eller annet.

Problemet er kanskje den litt bråkjekke typen som tar seg tilrette på din båt uten å spørre - da blir nok også jeg grinete - bør jeg det?

Hva er oppfatningen?

<{POST_SNAPBACK}>

I fulle gjestehamner forventar eg at andre båtar lar meg ligga utanpå. Og ligg eg inntil brygga, bør andre kunna forventa at dei kan ligga utanpå min båt. Sjølvsagt bør ein spørra først, men det skal svært gode grunnar til for å seia nei. Eg har dessverre opplevd at folk nektar, elller at dei går under dekk eller forlet båten, når dei anar at me ynskjer å spør om å få ligga longside. Slikt er etter mi meining uakseptabelt.

Elles er det framleis ein fin gest å henga ut ein fender på utsida. Då veit ankommande båtar at her ligg ein som gjerne tek imot ein utenpå-liggar. Anbefaler alle å gjera dette i kommande sesong.

Når det gjeld naturhamner meiner eg derimot at ein skal halda ein viss avstand og ikkje trenga seg på. I alle fall så stor avstand at ein ikkje ligg fender mot fender, utan at det er OK for alle partar.

Elles er det framleis ein fin gest å henga ut ein fender på utsida.  Då veit ankommande båtar at her ligg ein som gjerne tek imot ein utenpå-liggar.  Anbefaler alle å gjera dette i kommande sesong. 

<{POST_SNAPBACK}>

Enig med bruken av fender. Det signaliserer helt greit at man forventer at noen vil ligge ved siden av eller utenpå. Jeg benytter meg av fender-metoden. Er jeg ytterste båt og kan regne med at det kommer flere - henger jeg på fendere. Passer det derimot dårlig - blir det mer situasjonsbetinget....

I det hele tatt - det er mange "språk og dialekter" man skal ta hensyn til på sjøen. Det er ikke alltid lett å treffe blink med hjelpsomheten heller ;)

Vi får glede oss over at det finnes plasser fortsatt....

Mvh

Lars Røksund

Radioinspektør

Telenor Kystradio

Jeg pleier alltid å gi en hånd hvos det er nødvendig ... men som flere andre her avventer jeg til vedkommende ber m det, med ord eller kroppsspråk. Det er en uting å blande seg opp i andres fortøyningsarbeid.

Verre er deet med de som trenger seg på. Vi lå en gang perfekt til i Smivågen på Tyssøy og nøt solen. Inn kom der en stor FlybridgeBåt med dertil hanestolt skipper. Det var god plass, men han skulle på død og liv legge seg kloss inntil vår 27-foter med ankertauet i slik vinkel at tidevannet ville kræsje ham rett i oss med en gang det snudde (dette var en times tid før HW). Etter meget høflig henstilling fra min side rodde han ut et annet anker og dro seg en meter lengre bort, men ikke uten snøfting og syting m at sjøen er jo for alle ... mot alle instinkter klarte jeg å holde kjeft.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Dette med å ligge longside andre båter er kanskje et litt mer omstridt tema?

Hva er oppfatningen?

<{POST_SNAPBACK}>

Enig med at dette for mange virker omstridt, men selv synes jeg at det er en selvfølge i fulle gjestehavner. Jeg legger alltid ut et par fendere før jeg forlater båten i en slik situasjon, ikke bare som et signal, men også for å beskytte egen båt. Hvis det ikke er andre muligheter legger jeg meg også longside, selv om eier ikke er tilstede.

Det som dog skuffer meg i mange situasjoner og som sikkert gjør at mange ikke liker at man ligger longside er manglende høflighet. Personer som tråkker rett over dekk med sølete sko, fortøyer uten bruk av fendere og lange fuktige samtaler til tidlig morgen.

MVH

Kito

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...