Skipper Worse Svart 1.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2005 Det som dog skuffer meg i mange situasjoner og som sikkert gjør at mange ikke liker at man ligger longside er manglende høflighet. Personer som tråkker rett over dekk med sølete sko, fortøyer uten bruk av fendere og lange fuktige samtaler til tidlig morgen. Fri og bevare meg for disse situasjonene! Jeg skyr gjestehavnene (med mindre jeg får ligge ytterst! ) og går heller noen mil ekstra til en passende uthavn. Den store skrekken fikk jeg en gang i Bekkjarvik. Vi lå innerst med to utenpå og det var like mange foran og bank. Vi var nødt til å komme oss av gårde for å rekke hjem i 8 knops fart før et grisevær ankom ... men hvordan, med to utenpå og tett både foran og bak, i en deplasementsbåt?? Lykke sto muligens den kjekke bi ... vi fikk flyttet litt på fortøyningene til en av båtene bak oss, den ytterste tok seg løs for å lage plass, og da ble det en luke. Akkurat stor nok, ike mye over tre meter .... meg Gamle Worse kom fint gjennom, uten å touche noen av de andre båtene. Gamlefar var stolt av sine evner den dagen, ja! En annen sak er tramping over dekk ... jeg bare lurer på hvor folk/ungdom har det fra at det er helt OK å HOPPE ned/opp på båter de skal over? Manglende oppdragelse?? Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Avsluttet2 Svart 1.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2005 (redigert) Dette med å ligge longside og hvordan det funker har jeg aldri skjønt. Klart en spør før en legger seg på siden, men hva gjør en om båten er tom?? Hva gjør en om en ligger mellom noen båter og skal ut? Kanskje de ved siden av ikke er ombord engang Og blir det aldri problem når båten innenfor drar mens du ikke er tilstede og de skal fortøye din båt?? Det virker jo nesten som fortøyning er en personlig ting som man kun er fornøyd med om man gjør det selv. Og blir det aldri problemer for den innerste båten mange legger seg utenfor? Det må jo bli ganske store krefter på den innerste båten om det blåser opp litt. Hmmmm... slike mysterier jeg har tenkt på når jeg har gått langs bryggene og tittet og som jeg selv aldri har funnet noen gode svar på En annen ting om fortøyning. Om en har rabbatter i forsikringsselskapet for å bruke fg-godkjent kjetting og hengelås, betyr det at en alltid må bruke dette eller gjelder det bare hjemmehavnen??? tj Redigert 1.Mars.2005 av tj (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 1.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2005 Dette med å ligge longside og hvordan det funker har jeg aldri skjønt. Klart en spør før en legger seg på siden, men hva gjør en om båten er tom?? Hva gjør en om en ligger mellom noen båter og skal ut? Kanskje de ved siden av ikke er ombord engang Og blir det aldri problem når båten innenfor drar mens du ikke er tilstede og de skal fortøye din båt?? Det virker jo nesten som fortøyning er en personlig ting som man kun er fornøyd med om man gjør det selv. Og blir det aldri problemer for den innerste båten mange legger seg utenfor? Det må jo bli ganske store krefter på den innerste båten om det blåser opp litt. Hmmmm... slike mysterier jeg har tenkt på når jeg har gått langs bryggene og tittet og som jeg selv aldri har funnet noen gode svar på Mange gode grunner her for å unngå å ligge utenpå andre, ja! Mht. fortøyning så gjør man vel det man må ... forlater du båten utenpå andre, så "ber" du jo om at andre omfortøyer den for deg hvis du ikke er til stede når det passer dem å reise. Egentlig bør vel alle fortøye i land og bare ha spring til nabobåten innenfor ... tror ikke det praktiseres slik. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
atletico1 Svart 1.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2005 En annen sak er tramping over dekk ... jeg bare lurer på hvor folk/ungdom har det fra at det er helt OK å HOPPE ned/opp på båter de skal over? Manglende oppdragelse?? <{POST_SNAPBACK}> Lurer på det samme, det er jo unntaket, men noen unddomsjenter hoppet en gang nesten tvers gjennom dekket mitt. Da må det sies klart i fra. Longside går som regel greit da man kan gå over framdekket, verre var det da jeg en gang hadde to båter fortøyd akter. Eneste muligheten de hadde var jo å tråkke over i cockpiten hvor vi allerede satt. Slik fortøyning frister ikke til gjentakelse, men det skal sies at gjestehavnen i dette tilfellet hadde 2-3 ganger så mange båter som plasser pga. et arrangement. Til sommeren har jeg tenkt å få satt opp ett forbudskilt for skotøy ombord. Så etter deg i fjor sommer i diverse butikker uten hell. Håndhever ikke alltid selv dette skoforbudet så strengt ombord, men det jeg vil få satt en stopper for er sene naboer som tramper over dekk med sko midt på natta - høres jo ut som Åsgårdreia kommer. TIPS: Har alltid med meg mange sett ørepropper ombord så slipper jeg å irritere meg over fuktige kalas i nabobåten el. Sitér dette innlegget Link to post
KOB Svart 1.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2005 Til sommeren har jeg tenkt å få satt opp ett forbudskilt for skotøy ombord. Så etter deg i fjor sommer i diverse butikker uten hell. <{POST_SNAPBACK}> "Alle" utstillere på båtmesser har jo slike kjekke forbudsskilt mot fottøy. De må vel vite hvor en kan få kjøpt slike? Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
mami Svart 1.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2005 Prøver å hjelpe/ta i mot men ser gjerne etter om det trengs, merker fort om det ikke ønskes. Har også fått høre at det ikke trengs og da er jo det greit, men de fleste takker ja! Og det er bare hyggelig, det er jo så lite som skal til! Sitér dette innlegget Link to post
Baltic Svart 1.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2005 (redigert) Jeg er glad hvis jeg kan være til hjelp Men for all del, jeg vil jo ikke trenge meg på hvis noen ikke vil ha hjelp... Stort sett er vi selvhjulpen, men med små unger som må holdes et øye med kan det være situasjoner det er godt å få en hjelpende hånd. Spesielt i ukjente naturhavner hvor en er usikker på dybde, grunnforhold etc. er det ekstra fint om noen på land kan være behjelpelig med anvisning av plass og event. ta i mot tau. Jeg er ihvertfall ikke flau for å ta imot hjelp, selv om vi som sagt stort sett klarer oss fint uten. Båtfolk kan vel som regel "føle" om det er ønskelig med hjelp eller ikke... Redigert 2.Mars.2005 av Baltic (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
JanB Svart 1.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2005 Egentlig bør vel alle fortøye i land og bare ha spring til nabobåten innenfor ... tror ikke det praktiseres slik. <{POST_SNAPBACK}> Dette er eit godt poeng, Worse. Og du har nok rett, - det blir sjeldnare og sjeldnare praktisert. Eg har alltid lært at kvar båt bør ha minst eitt tau i land, ved fortøyning utanpå andre. Det gjer det også mykje enklare når båtar som ligg innanfor skal ut. Sitér dette innlegget Blogg: Livet i ein Nauticat 33 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.