Jump to content

Bruke kalesjen hele sesongen, eller legge på havnekalesjen?

jensemann2

Recommended Posts

Jeg har en splitter ny svart kalesje på båten. Da jeg jobber på sjøen lurer jeg litt på om det er noe poeng i å ta denne av og legge over havnepresenning isteden de 3 ukene jeg er borte i slengen. Hvor mye forringes en kalesje egentlig av en sommersesong? Lurer også på hvor lenge jeg skal vente med å impregnere en ny kalesje. (Den er vel knapt en år gammel)

Hvis du steller pent med kalesja varer den vel ca 8-10 år. uten større problemer. Det finnes jo mye eldre kalesjer som fungerer og, men de er vel noe kraftigere en dagens vil jeg tro. Så da ken du jo vurdere om du vil ha bryet med å ta av å på kalesje for hvergang du er hjemme. Jeg vet hva jeg hadde valgt. Kalesja fikk pent stå på. :yesnod: når det gjelder impregnering fikk jeg råd av kalesjemaker i kristiansand å vente med ny impregnering til den begynte å lekke. Nye kalesja jeg kjøpte til Agderen jeg hadde holdt litt over tre år. Da måtte jeg impregnere første gang.

Endelig ble det Bobåt

Om det er til 21 foteren er det vel fort gjort å legge på havnepressenning i stedet så slipper du bekymringer mht. skitt, ekstra vindfang, slitasje osv.

Min synsing tilsier en gang i sesongen som et godt utgangspunkt, men det er jo avh. av mange faktorer som du sikkert allerede har tenkt på selv.

Kanskje ekstraarbeidet med å legge på havnepressenning også blir tjent inn på mindre vedlikehold av vanlig kalesje.

Hei.

Lurt å bruke havnepresenningen når båten ligger i havn.

Da sparer man hoved kalesjen siden den må man betale mer for enn en havnepresenningen.

Vask av kalesjen er en fordel etter endt sesong p.g.a sur nedbør og måke skitt

samt alle partikler i lufta.

Man kan jo bare se de svart renner som båten får ,dette får jo også kalesjen.

Dette får man hver gang det regner ute.

Hver gang man vasker kalesjen skal man også impregnere duken i etterkant.

For da holder den seg myk og fin.

For solen brenner opp tråden mellom 5 -7 år og da må man sy om alle sømmer igjen for selve duken kan holde en runde til.

Impregnering er som olje på en bil og samtidig holde vannet ute.

Så enten man vil vask selv eller ønsker å sette dette bort er jo opp til en hver.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...