Guest Avmønstret# Startet 23.April.2013 Link til dette innlegget Startet 23.April.2013 Det er trangt, litt over en cm bredt nedi der og kanskje 3 cm dypt. Sprekken er tilgjengelig fra begge sider og godset er ca 6-7 mm tykt. Sprekken er vel ca 10 cm lang. Hele greia er litt deformert, men det går ikke ut over funksjonen så det er ikke noe poeng å bryte på det for å få tilbake perfekt fasong, trenger kun sveising. Er det i det hele tatt tenkelig at noe slikt kan sveises? Bare å få den overlevert til første og beste som kan sveise alu eller må jeg se etter spesialkompetanse? Om enhver habil alusveiser kan gjøre dette, noen som har tips til noen i Oslo, Akershus, Østfold eller Buskerud området rundt Drammen ish? Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 23.April.2013 Link til dette innlegget Svart 23.April.2013 Det ligger et sveiseveeksted på Sagene, Oslo. Rett nord for bussgarasjen, på høyre side av Maridalsveien. Det sitter 4-5 godt voksne karer og røyker i hevedøra hver morgen i nitiden... Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
haknuts Svart 23.April.2013 Link til dette innlegget Svart 23.April.2013 http://www.rudmekanikk.no/ Sitér dette innlegget Bli med! Link to post
Popeye70 Svart 23.April.2013 Link til dette innlegget Svart 23.April.2013 http://www.hamysveis.no/ på Fornebulandet. Hamy har bl.a. laget statuen på G'moen av en figur som kaster papirfly. De har jobbet mye med produksjon av metallkunst på oppdrag av kunstneren bak papirflykasteren. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
volvo_penta_ Svart 23.April.2013 Link til dette innlegget Svart 23.April.2013 Viktig å finne ut hva som er årsaken til at det har sprukket. Er det pga. overbelastning vil det ikke hjelpe å sveise dette, da du reduserer styrken i aluminiumen vesentlig ved sveising. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 23.April.2013 Link til dette innlegget Svart 23.April.2013 (redigert) Viktig å finne ut hva som er årsaken til at det har sprukket. Er det pga. overbelastning vil det ikke hjelpe å sveise dette, da du reduserer styrken i aluminiumen vesentlig ved sveising. Årsaken er nok at noen en eller annen gang har klønet det til ved masteoppsett/nedtak slik at den har vippet sidelengs helt til skinna som står i dekk brakk ut sporet i mastefoten til det sprakk. Innbiller meg at vanlig seiling ikke gir ekstrem sidelengs belastning i bunnen av masta om riggen er sånn noenlunde ok trimmet? Det er en brøkdelsrigg med over og undervant og masta er kraftig i forhold til lengden (9.25 meter) da dette er en rigg til ei snekke. Vil jo tro at vantene tar unna det meste av sideveis belastning? Redigert 23.April.2013 av Avmønstret# (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Slangemannen Svart 23.April.2013 Link til dette innlegget Svart 23.April.2013 Jeg har tilgang på apparat og kan sveise alu. Jobben holder til i Nittedal. Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 23.April.2013 Link til dette innlegget Svart 23.April.2013 Å sveisa aluminium er ein ting, men dette er støpt aluminium, og då blir eg veldig skeptisk til om resultatet kan bli godt, Magne Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 23.April.2013 Link til dette innlegget Svart 23.April.2013 Kan den brukes som mal for å produsere en ny? En klomp med aluminium og en yrkesskole? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 23.April.2013 Link til dette innlegget Svart 23.April.2013 Om jeg skulle få laget en "reproduksjon" så tror jeg at jeg hadde fått den laget massiv og kjørt fallene ut gjennom masten i stedet. Men tør ikke en gang tenke på hva det vil koste å få støpt noe sånt.... men å bearbeide den ut fra en massiv klump av ett eller annet materiale skulle være mulig. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 23.April.2013 Link til dette innlegget Svart 23.April.2013 Å sveisa aluminium er ein ting, men dette er støpt aluminium, og då blir eg veldig skeptisk til om resultatet kan bli godt, Magne Kan ingenting om sveising... men den har vart noen sesonger med seiling og sprekken uten å gå helt i oppløsning (grøss og gru, ser for meg masta gå overende) så jeg tror ikke det er snakk om stor belastning. Skaden har skjedd under rigging og ikke seiling.. så jeg tenker som så at en sveis er "godt nok" selv om ny mastehel jo åpenbart er den riktige løsningen. Ser også muligheten for å borre et par hull tvers i gjennom og sette bolter i for å hindre at den kan gå fra hverandre, men syns kanskje det er mer "yalla" enn å få sveiset den. Men jeg forstår deg riktig at sveising av støpt alu ikke gir særlig styrke? Jeg har kontaktet eiere av 5 tilsvarende snekker som har vert levert med rigg som senere er fjernet men ingen vet noe om hvor riggen har endt sine dager. Virker som det er å lete etter hønsetenner i høystakken å få tak i noe brukt. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 23.April.2013 Link til dette innlegget Svart 23.April.2013 tittet litt på Benns.se sin side. fant noe tilsvarende til 1200 kroner, og motstykket som monteres på dekk til samme pris. Det jeg fant passer sikkert ikke eksakt til din mast, men er jo et priseksempel som ikke er så ille mtp hvor viktig det er at den er i orden. Snakket nettopp med et leksikon angående alu og sveising/ varmeeksponering. -jeg kan selv lite om det. Når alu sveises, må flatene være helt fri for oksidasjonsbelegg, deretter vaskes meget grundig med teknisk sprit. Under sveising/ varming utvider krystallene i alu seg og blir større. Større krystaller gir svakere alu. Ved oppvarming til 250 grader, halveres styrken i alu. Alu som skal sveises, dimensjoneres derfor opp for å ha riktig styrke etter sveising.... Så da spørs det kanskje om "foten" vil stille de samme kravene til styrke, etter sveising, som det var tiltenkt som støpegods. -så da her jeg lært noe i dag også. Uansett, de som kan sveising av alu, fagfolk, vet nok hva som går ann. Uansett, kan det hende det er verdt et forsøk å søke litt på svenske sider, da de har i bøtter og spann med utvalg i forhold i Norge. Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 23.April.2013 Link til dette innlegget Svart 23.April.2013 De fleste støpealuminium legeringene er sveisbare og det er stort sett bare en måte å finne det ut på, prøve. Sveiseren ser raskt om det er håp, og avslutter man tidlig nok kan du gå til plan B osv. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 23.April.2013 Link til dette innlegget Svart 23.April.2013 (redigert) Uansett, kan det hende det er verdt et forsøk å søke litt på svenske sider, da de har i bøtter og spann med utvalg i forhold i Norge. Har googlet til jeg ser mannen med jåen, men finner ikke noe som ligner. Har du navnet på noen svenske sider med utstyr? Redigert 23.April.2013 av Avmønstret# (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 23.April.2013 Link til dette innlegget Svart 23.April.2013 http://www.benns.se/ Se på rigg og mast. Ellers så er de raske og gode på mail er min erfaring.... Slet med å finne seilinntak til min Skarven Mast.... Sitér dette innlegget Link to post
mah Svart 23.April.2013 Link til dette innlegget Svart 23.April.2013 Det blir trangt å komme til med vanlig sveiseutstyr for aluminium. jo ”sterkere” aluminium jo mindre sveisbart er det. Men noen ganger tar jeg heldigvis feil Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 24.April.2013 Link til dette innlegget Svart 24.April.2013 Er litt trangt der ja.. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 24.April.2013 Link til dette innlegget Svart 24.April.2013 Fikk tilbakemelding fra With om at denne delen ikke lar seg skaffe lengre og at det ikke lar seg sveise. De har sikkert erfaring med at folk har prøvd. Plan B er å fylle "kammeret" på ene siden hvor sprekken er (på innsiden, må ofre plassen til en fallblokk som ikke er i bruk) med kjemisk metall for å så borre hull tvers gjennom og sette i bolter med godt anlegg på utsiden. Skal borre ut spissen av sprekken slik at den ikke går videre først. Føler at det blir veldig garasjemekk, men masta må jo opp nå så får jeg heller bruke tiden på å lete opp en brukt del. -------------------- Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 24.April.2013 Link til dette innlegget Svart 24.April.2013 Hei I Kalfaret i Bergen er det ein kar som som "gjørtler". Dvs. driv det nesten utdøydde yrket metallstøypar. Eg vil bli overraska om ikkje han kan støypa ein ny, og eg trur ikkje det blir avskrekkande dyrt. Om han støyper alu veit eg ikkje. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 24.April.2013 Link til dette innlegget Svart 24.April.2013 (redigert) Hei I Kalfaret i Bergen er det ein kar som som "gjørtler". Dvs. driv det nesten utdøydde yrket metallstøypar. Eg vil bli overraska om ikkje han kan støypa ein ny, og eg trur ikkje det blir avskrekkande dyrt. Om han støyper alu veit eg ikkje. Ask Det var et veldig godt tips. Tror du det er mulig å hente opp noe mer info om hvem/hvor (jeg skal google).? Edit: http://www.metallstoperi.com/index.php?p=2-2-2 Og jaggu en i Nittedal også: http://www.ba.no/jobbmagasinet/article5028956.ece Redigert 24.April.2013 av Avmønstret# (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 24.April.2013 Link til dette innlegget Svart 24.April.2013 Pinkvin- dersom delen på bildet er støpt i aluminium er det trolig at det er benyttet en legering som inneholder noe zink, zink benyttes for å oppnå bedre støpe-egenskaper, det som ikke er så bra med zink er at det reduserer sveisbarheten. Tror det er en velldig god ide å vurdere å støpe ny, om du lager en kopi i tre er mye arbeid/penger spart. Da lager han en form og heller i smelte også vipps... Skal du sveise ville jeg benyttet TIG, bedre styrke og bedre tilkomst enn MIG. Fuging og reingjøring av sprekken blip ikke enkelt. Kanskje det er mulig å forsterke den sprukkne siden med å skru på en rustfri plate med 6 gjenomgående skruer? (På hele flaten) Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 24.April.2013 Link til dette innlegget Svart 24.April.2013 Om han støyper alu veit eg ikkje. Ask Fra siden hans: K. Amundsen er et tradisjonelt metallstøperi med svært allsidige arbeidsoppgaver. Oftest er det støping i metallene messing og bronse, men også bly, zink, tinn, nysølv, aluminium, jern, stål mv brukes. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.