Jump to content

MB OM636, glødetid? Bygge om til parallellplugger?


utsjaa

Recommended Posts

Hei, har noen spørsmål om glødingen på en MB OM636.

 

Vi starter nå motoren ved hjelp av startgass, men har hørt at det ikke er bra for dieselmotorer.

 

1. Min kompis mener at glødingen er klar straks "indikatoren" er rødglødende og at glødingen da må slåes av straks for å ikke brenne pluggene. Dette er prossedyren vi har fulgt til nå og har da ikke sjangs til å få start på motoren uten startgass. Kan det hende at vi rett og slett bare ikke gløder lenge nokk?

 

2. Har hørt at det finnes ombygningsett til 11V glødeplugger til denne motoren.(De som står i orginalt er ca. 1V og har montert en motstand forran).Er det noen her som har erfaringer med dette?

Link to post

Jeg kan ikke fraråde bruken av startgass sterkt nok. Har motoren glødeplugger så skal det IKKE brukes startgass. Glødepluggene skal gjøre jobben. OM 636 er en sterk motor, men, startgass som antennes av glødeplugg på feil tidspunkt fører ofte til motorhavari. Og det har jeg sett mange ganger,.

 

En velfungerende OM 636 starter lett om det er plussgrader ute. Første sjekkpunkt om den er vanskelig å få i gang er dyser og glødeplugger, samt kabling til glødeplugger, som jo ofte er av variabel kvalitet om bord i båter. Feite kabler, rene koblingspunkt og gode koblinger er et must på glødeplugger.

 

Og du kan godt gløde i et minutt uten problem, om det er det som skal til, ombygging til 9 volts glødeplugger er også en opsjon, men jeg ville sjekket alt det andre først.

 

Og jeg sier det igjen. Glødeplugger og startgass passer IKKE sammen. Aldri.

Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki

Link to post
  • 4 år senere...
  • 3 år senere...
  • 1 måned senere...

Hei, gammelt tema, men relevant for det originale spørsmålet.


Har kjøpt og montert en OM636 i sjarken, og da koblet 12V via gløderelé rett på glødepluggene. Misstenker dette ikke var oppskrift på suksess da den startet lett første gangene, deretter blitt tungstartet. Spørsmålet er derfor; har jeg «sprengt» glødepluggene med før høy volt/manglende motstand? Hvilke type glødeplugger er i handelen i Norge for kjapp levering, som takler 12V direkte?

 

Siden det sannsynligvis er god kompetanse på motoren forøvrig her, slenger jeg på et bonusspørsmål.

Det er noe trykk i varmeveklser som gjør at kjølevann siver sakte ut mellom toppen og kjøleren.

Det er ikke missfarge på hverken olje eller eksos.

Motoren har gått på Mjøsa hele sitt liv frem til nå, meg bekjent.

Er det varmeveksler som har tatt kveld, og er det en måte å fine ut av dette på?

Noen har snakket om CO2 lekkasjedeteksjon i kjølekrets som et godt alternativ til feilsøking?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...