utsjaa Startet 23.April.2013 Link til dette innlegget Startet 23.April.2013 Hei, har noen spørsmål om glødingen på en MB OM636. Vi starter nå motoren ved hjelp av startgass, men har hørt at det ikke er bra for dieselmotorer. 1. Min kompis mener at glødingen er klar straks "indikatoren" er rødglødende og at glødingen da må slåes av straks for å ikke brenne pluggene. Dette er prossedyren vi har fulgt til nå og har da ikke sjangs til å få start på motoren uten startgass. Kan det hende at vi rett og slett bare ikke gløder lenge nokk? 2. Har hørt at det finnes ombygningsett til 11V glødeplugger til denne motoren.(De som står i orginalt er ca. 1V og har montert en motstand forran).Er det noen her som har erfaringer med dette? Sitér dette innlegget Link to post
Kweelhouse Svart 23.April.2013 Link til dette innlegget Svart 23.April.2013 (redigert) Kanskje noe nyttig i denne videoen" Mercedes OM 636 Diesel Engine Fast Glow Plug Upgrade by Kent Bergsma Redigert 23.April.2013 av Kweelhouse (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
utsjaa Svart 23.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.April.2013 Takk for video...meget opplysende. Etter det jeg forstår utifra videoen, så kan jeg gløde de orginale pluggene i 1-2min? Sitér dette innlegget Link to post
Toroa Svart 26.April.2013 Link til dette innlegget Svart 26.April.2013 Jeg kan ikke fraråde bruken av startgass sterkt nok. Har motoren glødeplugger så skal det IKKE brukes startgass. Glødepluggene skal gjøre jobben. OM 636 er en sterk motor, men, startgass som antennes av glødeplugg på feil tidspunkt fører ofte til motorhavari. Og det har jeg sett mange ganger,. En velfungerende OM 636 starter lett om det er plussgrader ute. Første sjekkpunkt om den er vanskelig å få i gang er dyser og glødeplugger, samt kabling til glødeplugger, som jo ofte er av variabel kvalitet om bord i båter. Feite kabler, rene koblingspunkt og gode koblinger er et must på glødeplugger. Og du kan godt gløde i et minutt uten problem, om det er det som skal til, ombygging til 9 volts glødeplugger er også en opsjon, men jeg ville sjekket alt det andre først. Og jeg sier det igjen. Glødeplugger og startgass passer IKKE sammen. Aldri. Sitér dette innlegget Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki Link to post
Blyrompa Svart 2.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2013 Jeg byttet til 12v glødeplugger. Rene julekvelden i forhold. Anbefales.. Sitér dette innlegget Link to post
GM POWER Svart 2.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2013 Jeg har ett sett 12v plugger til salgs Ring tlf 93224755 Sitér dette innlegget Link to post
Rune Totland Svart 2.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2013 Min om636 er også ombygd til 11v plugger, startet ila 3 sekunder etter å ha stått uten å bli startet fra oktober til slutten av april. Sitér dette innlegget Link to post
Sverre--- Svart 2.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2013 Min OM617 må glødes 1-2 min, men da starter den til gjengjeld alltid. Har ved et par anledninger glemt å slå av glødingen slik at den har stått på i 10-15 min uten at pluggene har tatt skade av det. Sitér dette innlegget Link to post
Blyrompa Svart 4.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2013 La om til 12v i høsten 2012 med kjempegode erfaringer, anbefales på det sterkeste! Sitér dette innlegget Link to post
Stolten Svart 29.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2017 Hei, ser dette er en gammel tråd. Men har en OM636 selv, og ønsker og bygge om til 12v glødeplugger. Men kan noen hjelpe meg med hva de heter, hvor man får kjøpt disse? Sitér dette innlegget Link to post
Rune Totland Svart 2.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2017 https://mercedessource.com/store/om-636-diesel-engine-monark-fast-glow-conversion-kit Sitér dette innlegget Link to post
ellaagnes Svart 1.April.2021 Link til dette innlegget Svart 1.April.2021 Blyrompa skrev On 2.5.2013 at 9.40: Jeg byttet til 12v glødeplugger. Rene julekvelden i forhold. Anbefales.. Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth Finsås Svart 18.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2021 Hei, gammelt tema, men relevant for det originale spørsmålet. Har kjøpt og montert en OM636 i sjarken, og da koblet 12V via gløderelé rett på glødepluggene. Misstenker dette ikke var oppskrift på suksess da den startet lett første gangene, deretter blitt tungstartet. Spørsmålet er derfor; har jeg «sprengt» glødepluggene med før høy volt/manglende motstand? Hvilke type glødeplugger er i handelen i Norge for kjapp levering, som takler 12V direkte? Siden det sannsynligvis er god kompetanse på motoren forøvrig her, slenger jeg på et bonusspørsmål. Det er noe trykk i varmeveklser som gjør at kjølevann siver sakte ut mellom toppen og kjøleren. Det er ikke missfarge på hverken olje eller eksos. Motoren har gått på Mjøsa hele sitt liv frem til nå, meg bekjent. Er det varmeveksler som har tatt kveld, og er det en måte å fine ut av dette på? Noen har snakket om CO2 lekkasjedeteksjon i kjølekrets som et godt alternativ til feilsøking? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.