WGM36 Startet 23.April.2013 Link til dette innlegget Startet 23.April.2013 Hei. Sikkert galskap, men har to stk kad 42, som har passert 1200 timer, så vidt jeg vet har det aldri hvert byttet turbo eller kompressor. Orker ikke tanken på landligge ved havari, så tenkte derfor å skaffe meg en turbo og kompressor i reserve. Brukt og rimelig er jo vel og bra, men vet ikke hvor lysten jeg er på å montere noe som noen `` sier er bra`` så nytt er å foretrekke. Hva må jeg regne med å betale for dette, importere fra det store utland kansje? Håper noen har noen råd og tips. Mvh Terje Sitér dette innlegget Link to post
WGM36 Svart 24.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.April.2013 Ingen som har noen gode råd her? Lurer også på hva som er viktig å ha av deler, tenker da ikke på remmer, filter og impeller. Mvh Terje Sitér dette innlegget Link to post
Fjellbonden Svart 24.April.2013 Link til dette innlegget Svart 24.April.2013 (redigert) Jeg mener at turbo og kompressor ikke er av nødvendige reservedeler, da disse vanligvis ikke må fungere for å ha fremdrift. Dessuten er begge disse dyre i anskaffelse. Men strammehjul til flatreimene ville jeg byttet eller hatt i reserve, da det nærmer seg tiden for disse. Hvis du har gammel strammemekanisme ville jeg beholdt den fremfor å bruke penger på ny type med lavere driftssikkerhet. Legger til: 4 stk simmerringer til sjøvannspumpene. Redigert 24.April.2013 av Fjellbonden (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 24.April.2013 Link til dette innlegget Svart 24.April.2013 Sikkert galskap, men har to stk kad 42, som har passert 1200 timer, så vidt jeg vet har det aldri hvert byttet turbo eller kompressor. Orker ikke tanken på landligge ved havari, så tenkte derfor å skaffe meg en turbo og kompressor i reserve. Helt klart galskap ja! Turbo og kompressor holder glatt 10000 timer ved riktig bruk, og å ha et (dyrt) sett liggende å ruste i reserve bare i tilfelle noe skulle svikte har lite for seg! Sannsynligheten er svært stor for at du aldri vil få behov for disse i din eiertid... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
WGM36 Svart 24.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.April.2013 Ok, mener jeg leste her inne at de begynte å trøble etter rundt 1000 timer.? Eller om det var forventet levetid det stod, er mer en happy hvis de holder 1000 timer til. Mvh Terje Sitér dette innlegget Link to post
frolar Svart 24.April.2013 Link til dette innlegget Svart 24.April.2013 Du skal vel være mer glad motorene har holdt så lenge visst ikke det er gjort noe med de 42 var ikke de som var mest vellykket Sitér dette innlegget Link to post
WGM36 Svart 24.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.April.2013 Motorene går som klokker begge to, den ene jager litt på tomgang, ryker veldig lite og ingen lekkasjer av noe slag. Rett å slett storfornøyd også jeg som aldri skulle ha noe i nærheten av grønt i motorrommet. Forrige eier skiftet toppakninger, men tror det er det eneste som er gjort. Bruker ca 3.5 liter olje hver seg på 130 timers bruk, snittfart på 12 knop. Det er vel brukbart på disse grønne maskinistene. Brukt snaut 4100 liter diesel. Tror ikke disse motorene er noe dårligere enn noe annet når de får steller sitt, kjøpte den av en petemeter og er vel enda værre selv. Bytter alle filter og oljer når sessongen er slutt og det samme før vi drar på ferie i juli. Mvh Terje Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.