Zitt Startet 23.April.2013 Link til dette innlegget Startet 23.April.2013 Jeg har prøvd å lade batteriene med denne laderen. Den er på 25 watt. Jeg satte den i sving i går, og da gikk den ganske fort opp til charging 85%, som den også sto på da jeg gikk hjem. Da jeg kom i båten i dag sto den 95%. Jeg slo den av, men skulle jeg bare latt den stå på, og bør den stå på til den viser 100%? Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 23.April.2013 Link til dette innlegget Svart 23.April.2013 Dette er en elektronisk trretrinnslader så den kan du la stå i mange dager. Hvis du har bruksanvisningen står det en del om ladeprosessen der. Watt er ikke så interessant. Det er antall ampere som gjelder sammen med antall ampere på batteriene dine. Hvor store batterier har du? Hvor gamle er de og hvor lenge er det siden de har blitt ladet? Hva slags type batteri har du? Må du fylle batterivann (ordinære syrebatterier) eller er det AGM evt. Exide? Omgivelsestemperatur har også betydning for hvor lang tid det tar å lade batteriene dine. Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Zitt Svart 23.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.April.2013 Jeg er helt grønn på det elektriske og mekaniske som du skjønner, Erikda! Jeg er hobbymøbelsnekker som du vet! Jeg må sjekke det du spør om! Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 23.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.April.2013 Sånn skal det være: Jeg har 2x140A batterier, og laderen er selvfølgelig 25A(ikke watt). Spesifikasjonene på laderen er: En svært kraftig lader. Velegnet bl.a. for lading av store bil-, traktor- og båtbatterier. For tradisjonelle batterier samt gele- og AGM-batterier. Veksler automatisk mellom ni lademoduser. Rekondisjonerer dypt utladede batterier. Går automatisk over til vedlikeholdslading når ladingen er avsluttet. Med minnefunksjon. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 23.April.2013 Link til dette innlegget Svart 23.April.2013 Med den laderen og de batteriene, ville jeg la den stå på et par tre dager. Da burde batteriene være fulladet. Og viser laderen ladetilstand, burde den da vise 100%. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Festina Lente IV Svart 25.April.2013 Link til dette innlegget Svart 25.April.2013 Enig med deg Lars. Skulle den nå stå lenger har det ingentig å si for batteriene, for den går jo over til vedlikeholdslading når batteriene er fulladet. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
Chilli Solbris Svart 25.April.2013 Link til dette innlegget Svart 25.April.2013 Takk for sist! Nå vil vi ha flerebilder av snekkeriene dine i båten! Det blir skikkelig snasent! Hvordan har du sikret skuffene dine? Går de på skinner eller har du frest glidespor? Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Zitt Svart 25.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.April.2013 Planen er å lage en stopper under skuffebunnen, slik at vi må løfte skuffen før vi drar den ut, men det er ikke en endelig avgjørelse tatt. Sitér dette innlegget Link to post
MT. Svart 25.April.2013 Link til dette innlegget Svart 25.April.2013 (redigert) Du synes ikke den laderen der bråker i meste laget, da? Jeg kjøpte 15A versjonen til campingvogna først, men den døde etter kort tid. Så prøvde jeg den du viser til, men det ble for mye bråk fra vifta til å ha i campingvogna. Så da endte jeg på CTEK. Hadde M300 i båten fra før, strålende fornøyd med den. Men det ble MXS25 i vogna. BG Bilrekvisita har fast lavpris på finn.no Redigert 25.April.2013 av ModeraTore (see edit history) Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
Zitt Svart 25.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.April.2013 Jo, jeg er enig i det, ModeraTore, den bråker verre enn en vaskemaskin! Men vi skal klare, eller blir nødt, å leve med det! Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 25.April.2013 Link til dette innlegget Svart 25.April.2013 Er ikke helt enig i at 2-3 dager nødvendigvis holder. Utfordringen er at batteriene suger til seg all ladestrøm til å begynne med. Når batteriene er fylt opp til 70-80% suger de lite og det tar lang tid før de siste 10 prosentene fylles. Om du ikke har socellepaneler ville jeg latt laderen stått en hel uke et par tre ganger i sesongen. Da er du helt sikker på at batteriene er skikkelig toppet og det gir lengre levetid. Sitér dette innlegget Link to post
Festina Lente IV Svart 25.April.2013 Link til dette innlegget Svart 25.April.2013 For min del setter jeg på ladingen hver gang jeg kommer til havn, og topper batteriene. Ladern står på til jeg drar ut neste gang. Det har jeg gjort i mange år, og har bare god erfaring. Har man en god tretrinnslader ser jeg bare fordeler i det. Kjøleboksene står også alltid på, så slipper jeg å frakte mat fram og tilbake, og øl og andre drikkevarer er alltid kaldt. Fint om du bare tilfeldig er nedom båten en tur eller tar en kjapp tur på sjøen en kveld. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.