Jump to content

Hvor lenge skal batteriene lades?

Zitt

Recommended Posts

Dette er en elektronisk trretrinnslader så den kan du la stå i mange dager. Hvis du har bruksanvisningen står det en del om ladeprosessen der. Watt er ikke så interessant. Det er antall ampere som gjelder sammen med antall ampere på batteriene dine. Hvor store batterier har du? Hvor gamle er de og hvor lenge er det siden de har blitt ladet? Hva slags type batteri har du? Må du fylle batterivann (ordinære syrebatterier) eller er det AGM evt. Exide? Omgivelsestemperatur har også betydning for hvor lang tid det tar å lade batteriene dine.

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Sånn skal det være:

Jeg har 2x140A batterier, og laderen er selvfølgelig 25A(ikke watt).

Spesifikasjonene på laderen er:

• En svært kraftig lader.
  • Velegnet bl.a. for lading av store bil-, traktor- og båtbatterier.
  • For tradisjonelle batterier samt gele- og AGM-batterier.
  • Veksler automatisk mellom ni lademoduser.
  • Rekondisjonerer dypt utladede batterier.
  • Går automatisk over til vedlikeholdslading når ladingen er avsluttet.
  • Med minnefunksjon.

Med den laderen og de batteriene, ville jeg la den stå på et par tre dager. Da burde batteriene være fulladet. Og viser laderen ladetilstand, burde den da vise 100%.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Enig med deg Lars. Skulle den nå stå lenger har det ingentig å si for batteriene, for den går jo over til vedlikeholdslading når batteriene er fulladet.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Du synes ikke den laderen der bråker i meste laget, da? Jeg kjøpte 15A versjonen til campingvogna først, men den døde etter kort tid. Så prøvde jeg den du viser til, men det ble for mye bråk fra vifta til å ha i campingvogna.

Så da endte jeg på CTEK. Hadde M300 i båten fra før, strålende fornøyd med den. Men det ble MXS25 i vogna. BG Bilrekvisita har fast lavpris på finn.no

Redigert av ModeraTore (see edit history)

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Er ikke helt enig i at 2-3 dager nødvendigvis holder. Utfordringen er at batteriene suger til seg all ladestrøm til å begynne med. Når batteriene er fylt opp til 70-80% suger de lite og det tar lang tid før de siste 10 prosentene fylles. Om du ikke har socellepaneler ville jeg latt laderen stått en hel uke et par tre ganger i sesongen. Da er du helt sikker på at batteriene er skikkelig toppet og det gir lengre levetid.

For min del setter jeg på ladingen hver gang jeg kommer til havn, og topper batteriene. Ladern står på til jeg drar ut neste gang. Det har jeg gjort i mange år, og har bare god erfaring. Har man en god tretrinnslader ser jeg bare fordeler i det. Kjøleboksene står også alltid på, så slipper jeg å frakte mat fram og tilbake, og øl og andre drikkevarer er alltid kaldt. Fint om du bare tilfeldig er nedom båten en tur eller tar en kjapp tur på sjøen en kveld.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...